Jump to content

Recommended Posts

Posted

Op mijn nieuwe Picanto van 2013 wil ik op de geinstalleerde navigatiesysteem Pioneer F940BT een achteruitrijcamera aansluiten (Pioneer ND-BC6). Hiervoor moet o.a. de "reverse gear signal"draad worden aangesloten (violet-wit bij navigatie-systeem) op de draadboom van de auto. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe herken ik deze draad (kleurcode) ?? Graag jullie reactie's. 

Posted

zit al in de radio stekker als het goed is, anders bij het achterlicht draad kleur is groen

Posted

Toch wel, laatst een Witson ingebouwd in een Picanto en tot mijn verbazing schakelde de camera in  zonder dat ik een aparte draad heb getrokken voor het achteruitrij signaal

Wel een picanto met alle toeters en bellen, mogelijk dat daar wat verschillen in de aansluitingen zitten.

Posted

Dat is mooi om te weten, aangezien ik ook aan het sparen ben voor een Witson

en dan "omdat het kan" ook een achteruitrijcamera wil plaatsen...

Posted

hallo, bedankt voor de reacties.

volgens mij zit het signaal niet standaard op de connector aangesloten. Als ik in het menu "aansluitingen" van de pioneer navigatie (zie boekje blz 155-156 punt 5.) dan wisselt deze niet van laag naar hoog en andersom, als ik de versnelling in achteruit zet. Ik zal binnenkort een achteruitrijcamera kopen en aansluiten en kijken of het lukt. Waar haal je overigens 12V en de massa vandaan ? Van 12V aansluiting voorin naast usb-paneeltje ??  

Posted

Voeding voor de camera zelf? Gewoon bij het achteruitrijlicht pakken.

Tenzij je de camera ook "zo" wilt kunnen gebruiken, dan kun je een extra draadje leggen.

Hou er wel rekening mee dat een camera onder spanning de lens "open" heeft en kan inbranden,

ook als je 'm verder niet gebruikt. Zonder spanning gaat het diafragma als het goed is vanzelf dicht.

Posted

gewoon je videokabel op de ccd ingang aansluiten (tulpstekker)

Maar dan moet de radio ook herkennen dat je achteruit gaat neem ik aan?

Posted

klopt, en als hij dat niet doet draad vanaf je achteruirijverlichting trekken en aansluiten op de ccd signaaldraad.

Als je je achteruit inschakelt triggert deze je scherm

Posted

Dankje! Ik ga gelijk even kijken waar die zitten op de witson. Hebben jullie nog een voorkeur qua camera? Want ik denk dat de kunst hem in het ophangen zit :P

Posted

ik zou zeggen even op de knietjes ff eentje er uithalen en meten of hij de zelfde maat heeft ik denk het zo maar wel maar meten is weten 

4j53wx.jpg

• Like 1
Posted

Ik heb dit plaatje op schaal geprint en uitgeknipt; past precies op de kentekenverlichting van mijn Picanto.

Als ik mijn Witson bestel ga ik die iig ook eentje bestellen...

Posted

Bedankt! Ik heb net met een andere camera het getest op de witson en alles werkt prima. Ik ga de camera bestellen. Foto's volgen dan...

Posted

Ik heb dit plaatje op schaal geprint en uitgeknipt; past precies op de kentekenverlichting van mijn Picanto.

Als ik mijn Witson bestel ga ik die iig ook eentje bestellen...

Op basis van het antwoord van Murcielaygo heb ik via de ebay link een exemplaar besteld. Voor 14 euro kun je je geen bult vallen. Ik heb reeds mijn Witson erin zitten en heb even bovenstaand gelezen over het aansluiten van de camera. 

Heeft iemand wellicht instructies om de bumper los te maken of kan alles geregeld worden vanaf de onderzijde terwijl de bumper erop zit? Voordat ik allerlei trucs ga uithalen en ga proberen om de bumper los te krijgen, gooi ik dit liever even "in de groep". Beter goed voorbereid dan halverwege de klus de hulp inroepen van anderen (forum).

Posted

in ieder geval hoef je je radio niet los te halen. Ik heb al mijn kabels geleid naar de rechter kant. Daar kan je het dashboard kastje eraf halen en vanaf daar kan je overal bij! En als goed is de bumper ook niet. Je moet denk wel je stootstrip eraf halen waar de ook de achterbak vergrendeling zit.

• 7 months later...
Posted

Waar is op dit moment zo'n camera (kentekenverlichting Picanto) te koop ?

Link Ebay werkt niet meer.

Algemene klacht is dat de achterkant van de Picanto zo snel vuil wordt. Gaat dit dan ook niet ten koste van de zichtbaarheid met die camera?

Iemand gezien die de camera in het 3de remlicht heeft gebouwd. Dan is die camera toch niet zo snel vuil?

Posted

Bij Multimediawebshop, heb ik voor onze Carens een camera met kentekenplaathouder (universeel) gekocht, deze heeft ook nachtfunctie, dus met LED verlichting.

Deze wordt geleverd met twee kabels. Een Video kabel met Tullip stekkers +een signaaltje kabel (zit er bij in) en een voedingkabel.

De aansluiting van de camera doe je op je achteruitrijverlichting (voedingkabel) en je sluit de signaalkabeltje van de Videokabel er ook op aan.

Vervolgens de videokabel door de auto naar de radio en de gele tullip aansluiten op de radio en de rode draad (Signaalkabeltje).

Signaalkabeltje aansluiten op de Reverse aansluiting van de radio en je bent klaar.

Op de foto zie je de videokabel met signaal kabeltje.

post-13530-0-21570600-1388136073_thumb.jpg

• 1 month later...
Posted

Heb nu de camerea er in zitten ,aangesloten op aux 1 maar gaat ni met achteruitschakelen naar camera beeld toe ,moet hem dus handmatig op aux zetten , is dat te veranderen of heb ik de verkeerde tulip aansluiting

Posted

nog ff het stroomdraadje van je achteruitrijlicht op de ccd aansluitng van je radio zetten, dan wordt e.e.a. getriggert

Posted

dus de plus van de achteruirijlichten  op ( in mijn geval ) de blauwe draad van de radio (Vigo) staat tenminste wel BACK op ,zit ni toevallig in de radio stekker ????