Jump to content

zoemend/snerpend geluid, 33v6 LPG

robhaverkort

Recommended Posts

Hoi,

Sinds korte tijd hoor ik bij langzaam rijden een beetje snerpend geluid. Het klinkt een beetje als tandwielen die zonder olie lopen. Dit lijkt erger te worden bij met name sturen naar links.

Het geluid komt pas op nadat ik een paar kilometer heb gereden en gaat mee met het toerental. Ook bij stilstand (vrij) blijf je het geluid horen als je een beetje gas geeft.

Bij stilstand hoor ik het geluid nog een tijdje, maar daarna verdwijnt het weer om weer terug te keren na even rijden.

Enig idee wat dit kan zijn?

Het betreft hier een sorento uit 2007 op LPG met 150000 op de teller.

Afgelopen januari zijn de kleppen gesteld en heeft het blok dus flink opengelegen, zit dus niet echt te wachten op weer een gepeperde rekening :)

alvast bedankt voor het meedenken,

Rob

Misschien het linker wiellager?

Check ook eens op eventuele (kleine) lekkage van het stuurhuis aan de linkse kant aan de stuurhuisrubber. Vraag me niet waarom, maar Sorento's lekken daar vaker.

• 2 weeks later...

Ben gisteren even voor de 2e keer langs de dealer gereden, de eerste keer was het natuurlijk niet hoorbaar :)

Direct na het rijden evne geluisterd en motorkap opengetrokken. Het geluid leek van de stuurbekrachtigingspomp af te komen. De olie hierin stond op het minimum.

De olie is bijgevuld tot het maximum en sindsdien is het geluid weg en blijft het ook weg.

Ik had geen idee dat een pomp een dergelijk geluid kon maken, dus weer wat opgestoken.

Bedankt voor het meedenken.

Rob