Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om het verhaal over krukasbouten van Picanto's van voor 2006 volledig te maken, het volgende.

 

Recentelijk een Kia Picanto aangeschaft en deze vraag meteen getackeld op advies uit dit forum.

Kijk naar het chassisnummer van de auto die je wilt kopen. Tot en met bouwjaar 2005 heeft dit probleem gespeeld. Het bouwjaar lees je af aan het getal dat voor de letter T staat in het chassis/VIN-nummer. 5T in het chassisnummer is een 2005, 4T een 2004 etc. Vanaf 2006 zit je safe (6T en hoger dus)

Alleen Picantos van 2005 en daarvoor zijn verdacht en kunnen een te korte krukaspoeliebout hebben. De te korte bout is herkenbaar aan de kleur: die is zwart. De goede krukasbout is herkenbaar aan de matzilveren kleur.

Visueel is het ook te controleren. Waar kun je de krukasbout vinden? Draai de voorwielen geheel naar rechts en kijk in de rechter wielkuip naar de afscheiding tussen wielkuip en motorcompartiment. Daarin zit een uitsparing in de vorm van een halve maan. Achter deze halve maan is de krukaspoeliebout te zien en ook de kleur dus. Als gezegd: zilver is OK, een zwarte is fout.

Hoe kan nu een krukas breken door een verkeerde (te korte) bou? Wel, deze bout moet met een voldoende aanhaalmoment vastgezet worden. De frictie op de draadgangen zorgt dan dat bout niet los kan lopen en de krukaspoelie op de krukas vastzit en ook niet los kan lopen. Bij te weinig draadgangen (een te korte zwarte bout) is er uiteindelijk te weinig frictie om de bout vast te houden en  de krukaspoelie veilig op de krukas te houden. Deze kan na verloop van tijd iets los raken waardoor de krukaspoelie gaat slingeren. Dit is nauwelijks merkbaar in de auto, maar in de krukas zet zich deze slingering genadeloos door, waardoor na enige tijd metaalvermoeidheid in de krukas plaatsvindt en deze gewoon scheurt. En dat is een dure reparatie.

Alle dealeronderhouden Picanto's zouden uiterlijk in 2012 van een nieuwe distributie moeten zijn voorzien. Daarbij moet ook de krukaspoelie los en zou dus de krukaspoeliebout vervangen moeten zijn.

Maar zeker weten doe je het pas als je de bout zelf bekijkt: in de wielkast dus. Het plaatje in bovenstaande posting toont de juiste bout!

  • Like 4
Posted

Nadat ik je die hint heb gegeven, heb je dat goed opgepakt en uitgezocht.

Daar mogen nieuwe leden blij mee zijn.

En zo doen we de dingen hier :wink:

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...