Ga naar inhoud

Persberichten van Kia Motors Nederland.

KCG

Aanbevolen Berichten

Kia stelt nieuwe Senior Chief Designers aan om Global Design Centers te leiden

• Oliver Samson benoemd tot hoofd van Kia Design Center Europe
  • Seungmo Lim benoemd tot hoofd van Kia Design Center China
  • Benoemingen onderstrepen de toewijding van Kia aan impactvol design en ‘Movement That Inspires’
  • Samson en Lim werken samen met Head of Kia Global Design Karim Habib aan wereldwijde implementatie van bekroonde ‘Opposites United’ designfilosofie

Kia stelt met ingang van 1 april de nieuwe Senior Chief Designers Oliver Samson en Seungmo Lim aan als respectievelijke hoofden van de Europese en Chinese Design Centers. De nieuwe leden van het designteam hebben een schat aan ervaring opgedaan bij enkele van de meest onderscheidende automerken ter wereld en gaan in hun nieuwe rol de teams leiden in de regionale Design Centers van het merk om de volgende generatie concepten, materialen en modellen van het merk te ontwerpen. Hun werk is van cruciaal belang bij de ondersteuning van het grootste designcentrum van het merk in Namyang, Korea, dat alle aspecten van autodesign op zich neemt, van planning en conceptualisering tot styling, modellering, kleur- en materiaalontwikkeling.

Executive Vice President en Hoofd van Kia Global Design, Karim Habib: “Ik heet Seungmo en Oliver van harte welkom in hun nieuwe leiderschapsposities binnen het Kia Design-team. Door een divers team van getalenteerde individuen met unieke perspectieven te verenigen, kunnen we de filosofie achter Opposites United echt belichamen en daarmee een echt inspirerend en impactvol design realiseren.”

Oliver Samson begon zijn carrière als exterieurdesigner bij het Hyundai & Kia Motor European Design Center en was daarna een decennium lang lid van het Mercedes-Benz Advanced Design Team. Hij bekleedde daarna posities bij NIO als Exterior Design Director en als Head of Innovation Design Platform bij het Changan European Design Center in Italië.

“Ik ben erg verheugd dat ik de kans krijg om mij hier in Europa bij het Kia Designteam aan te sluiten in een tijd van belangrijke transformaties in de industrie. Ik heb Kia altijd bewonderd vanwege het getalenteerde en vooruitstrevende wereldwijde designteam”, zegt Samson. “Ik ben blij en vereerd om deel uit te maken van dit team, om mijn perspectief te delen en bij te dragen aan dit fascinerende merk. Bovenal kijk ik er erg naar uit om samen te werken met de getalenteerde creatives en leiders om het design van Kia verder te ontwikkelen.”

Seugnmo Lim heeft in zijn functie als Vice Head of Innovation Design voor Geely Automobile, en met meer dan tien jaar ervaring binnen de BMW designafdeling in München meerdere onderscheidingen ontvangen, waaronder de iF Design Award en een gouden German Design Award. Met zijn bachelor- en masterdiploma in Transportation Design is zijn unieke perspectief van onschatbare waarde voor het Kia Design Center in China.

Lim over zijn nieuwe uitdaging: “Het is een grote eer om bij Kia Design aan de slag te gaan in een tijd waarin de industrie met veel dynamische veranderingen en uitdagingen wordt geconfronteerd. Samen met het creatieve en getalenteerde team wil ik de concurrentiekracht van Kia op het gebied van design verder vergroten door toekomstige waarden op te nemen in de vooruitstrevende ontwerpfilosofie.”

‘Opposites United’ laat zich inspireren door de contrasten in de natuur en de mensheid en probeert vervolgens synergieën te vinden door schijnbaar tegengestelde concepten met elkaar te combineren. De inmiddels meervoudige bekroonde filosofie is gebaseerd op vijf pijlers – Bold for Nature, Joy for Reason, Power to Progress, Technology for Life en Tension for Serenity – en is duidelijk terug te vinden in de baanbrekende modellen van het merk zoals de EV6 en EV9.

De benoemingen van Samson en Lim demonstreren de overtuiging van Kia dat ‘Opposites United’ niet alleen dient te worden toegepast op de uiteindelijke vormen van de modellen, maar ook op de processen en mensen die deze creëren. Door de contrasterende perspectieven, ervaringen, overtuigingen en meningen van het wereldwijde team van designpioniers te verenigen, wil het merk producten creëren met universele relevantie en aantrekkingskracht.

500_kia-corporate-olicer-samson-logo-print-3600x2400.jpg

500_kia-corporate-seungmo-lee-logo-print-3600x2400.jpg

Kia EV9 verkozen tot World Car of the Year én World Electric Vehicle 2024

• Kia EV9 niet alleen overall winnaar van wereldwijde verkiezing, maar ook in categorie elektrische auto’s
  • Kia sinds 2020 vijf keer bekroond door jury van World Car Awards

De Kia EV9 heeft een opmerkelijke dubbele overwinning behaald bij de World Car Awards 2024. Het elektrische topmodel van Kia is eerder deze week tijdens de New York Auto Show uitgeroepen tot World Car of the Year én World Electric Vehicle.

De jury van de World Car Awards, die bestaat uit 100 vooraanstaande autojournalisten uit 29 landen, prijst de EV9 met name om zijn innovatieve design, het ruime 7-zits interieur en de concurrerende prijsstelling. De EV9 is gebaseerd op het E-GMP-platform en is de eerste Kia die beschikt over batterijtechnologie van de vierde generatie, voor nog betere prestaties.

Kia is sinds 2020 al vijf keer onderscheiden door de jury van de World Car Awards. De Kia Telluride is World Car of the Year 2020 en de Soul EV is World Urban Car 2020. De Kia EV6 GT is World Performance Car of the Year 2023.

“We zijn zeer vereerd dat de EV9 van 2024 is uitgeroepen tot World Car of the Year én World Electric Vehicle. Deze triomf toont wederom onze toewijding aan om de grenzen van baanbrekende technologie en uitmuntend design te verleggen”, zegt Ho Sung Song, President en CEO van Kia.

De twee nieuwste overwinningen volgen op een al indrukwekkende reeks onderscheidingen die Kia al voor de EV9 heeft ontvangen. Sinds zijn introductie in 2023 is de grote elektrische SUV met drie zitrijen onder meer verkozen tot 'World's Best Car for 2024' door de jury van de Women’s Worldwide Car of the Year en tot North American Utility Vehicle of the Year. Eerder deze week nog viel de EV9 in de prijzen bij de iF Design Awards 2024, waarbij de jury niet alleen de felbegeerde ‘Gold’ award in de wacht sleepte maar ook een speciale erkenning ontving voor zijn Ki’-infotainmentsysteem.

500_kiaev9securesdoublewinat2024worldcarawards.png

500_kiaev9.jpg

500_-60a8484.jpg

500_openingsbeeld-31.jpg

500_-60a665011.jpg

Kia Picanto: vernieuwde bestseller vanaf € 18.995,-

• ‘Opposites United’-looks nu ook op de Picanto
  • Nu standaard met digitaal instrumentarium, zwevend centraal touchscreen met navigatie en OTA-updates
  • Keuze uit vier luxe tot zeer luxe uitvoeringen

De vernieuwde Kia Picanto is groot nieuws in het segment van de kleinste auto’s. Naast de elektrische modellen van het merk is de compacte Picanto een van de best verkopende modellen van Kia in verschillende regio's wereldwijd en ook in Nederland behoort hij al vele jaren tot de top in zijn segment. De vernieuwde versie heeft niet alleen ‘Opposites United’-looks en updated technologie, maar is ook standaard rijker uitgerust dan ooit.

De vernieuwde Picanto valt direct op met zijn nieuwe ‘Opposites United’ design. Hij heeft een compleet opnieuw ontworpen front met nieuwe bumpers, de kenmerkende ‘tiger nose’ grille, scherp getekende voorschermen en een nieuwe motorkap. De krachtige koplamplijnen lopen nu door tot aan de luchtinlaten. De optionele LED-koplampen en LED-dagrijverlichting geven de compacte Kia een extra breed postuur. Ook de vernieuwde achterlichten en nieuw getekende achterbumper maken het verschil. De krachtige, brede lichtband versterkt het robuuste ontwerp van de bumper en achterklep, met als resultaat een extra brede look.

De nieuwe GT-Line maakt indruk met zijn sportieve designaccenten, een extra grote ‘tiger nose’ grille, speciale 16 inch diamantgeslepen velgen en een sportieve GT-Line achterdiffusor.

Standaard met digitaal instrumentarium, een zwevend centraal touchscreen met navigatie en OTA-updates

De vernieuwde Picanto maakt ook van binnen het verschil met nieuwe, duurzame interieurmaterialen, een haarscherp digitaal instrumentenpaneel, een 8 inch touchscreen met navigatie en bluetooth multiconnectiviteit waarmee tegelijkertijd twee mobiele apparaten kunnen worden gekoppeld. Het multimediasysteem is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto en de Picanto biedt via Kia Connect toegang tot een uitgebreid aanbod aan diensten, waaronder live verkeersinformatie, weersverwachtingen, POI’s en details over beschikbare parkeerplaatsen. Ook de vernieuwde Kia Connect App biedt Picanto-rijders extra features waaronder Last Mile Navigation, waarmee ze, nadat ze hun auto hebben geparkeerd de navigatie kunnen blijven gebruiken om op hun eindbestemming te komen. En met de nieuwe OTA-functionaliteit wordt het navigatie- en infotainmentsysteem doorlopend voorzien van updates.

Maximale efficiency, lage CO2-emissies

De vernieuwde Picanto is in Nederland te bestellen in een groot aantal uitvoeringen die allemaal zijn uitgerust met de 1.0 DPI benzinemotor die soepel presteert tegen een laag verbruik. De vernieuwde versie van deze atmosferische motor heeft verbeterde uitlaatgascirculatiekanalen en een geoptimaliseerde kleptiming aan de inlaatkant. Ook de koeling van de verbrandingskamers is verbeterd. De motor drijft de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfversnellingsbak (5MT) of de Automated Manual Transmission (AMT). Die laatste is gebaseerd op de manuele vijfversnellingsbak, waarbij het koppelen/ontkoppelen en schakelen automatisch verloopt.

Uitgebreid pakket ADAS-systemen voor extra veiligheid

De vernieuwde Picanto is uitgerust met de nieuwste Advanced Driver Assistance Systems en een uitgebreid pakket aan actieve veiligheidssystemen, waarmee hij één van de meest veilige auto’s in zijn klasse is. Standaard op elke Picanto is onder andere Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning en Leading Vehicle Departure Warning, Intelligent Speed Limit Assist, Lane Following Assist (LFA) en Forward Collision Assist (FCA) met voertuig-, fiets- en voetgangerdetectie. De GT-Line beschikt altijd over Forward Collision-Avoidance Assist (FCA 1.5) met Junction Turning, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist.

Vier uitvoeringen met een rijke tot zeer rijke standaarduitrusting

Kia Nederland biedt de vernieuwde Kia Picanto aan in vier luxe tot zeer luxe uitvoeringen. Het basismodel, de DynamicLine, is standaard al voorzien van onder meer airconditioning, 8 inch full map navigatie, Kia Connect en Live services, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Hij is ook uitgerust met de autonome rijstrookvolgassistentie en de autonome noodremassistentie met voetganger- en fietserdetectie.

De DynamicPlusLine vult de al rijke standaarduitrusting aan met full LED-koplampen met LED-richtingaanwijzers, privacy glass, lichtmetalen velgen, een USB-C aansluiting achter en elektrisch inklapbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers.

De nieuwe ExecutiveLine biedt daarboven extra luxe features zoals verwarmde voorstoelen, stuurwielverwarming, climate control, een smart key met start/stopknop en een draadloos oplaadstation voor smartphones.

De sportieve GT-Line combineert de luxe van de ExecutiveLine met unieke stylingdetails waaronder de GT-Line ‘Light Guide’ LED-strip voor en 16” lichtmetalen velgen. Van binnen valt hij op met zijn GT-Line stuurwiel en zwarte GT-Line bekleding in lederlook. Hij is nóg rijker uitgerust en biedt onder meer de dodehoekassistentie, kruisend verkeerassistentie achter en een schuif/kantel zonnedak.

Nu te bestellen vanaf € 18.995,-*

De eerste exemplaren van de vernieuwde Kia Picanto arriveren eind juni in Nederland. Kia rekent de rijkere standaarduitrusting niet door en het prijsniveau is daarmee vergelijkbaar met het uitlopende model. Als DynamicLine is de Picanto verkrijgbaar vanaf € 18.995,-*. De DynamicPlusLine en ExecutiveLine hebben een vanafprijs van respectievelijk € 20.195,-* en € 21.195,-*. Het sportieve topmodel, de GT-Line is er vanaf € 22.895,-*. De AMT-transmissie heeft een meerprijs van € 2.000,- en voor de 5-zits versie (in combinatie met de handgeschakelde transmissie) geldt een meerprijs van € 800,-.

De Picanto-prijslijst met technische gegevens en alle andere informatie is hier te vinden.

Net als de andere modellen van Kia, wordt ook de Picanto standaard geleverd met de garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer.

*) Consumentenadviesprijs inclusief kosten rijklaarmaken bestaande uit: het transporteren, reinigen en poetsen van de auto, de kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer.

500_kia-picanto-gtline-interior-high-res06.jpg

500_kia-picanto-gtline-static-high-res01.jpg

500_kia-picanto-gtline-detail-high-res04.jpg

500_kia-picanto-gtline-interior-high-res05.jpg

500_kia-picanto-gtline-interior-high-res08.jpg

500_kia-picanto-gtline-interior-high-res09.jpg

500_kia-picanto-gtline-detail-high-res06.jpg

500_kia-picanto-gtline-detail-high-res03.jpg

500_kia-picanto-gtline-interior-high-res01.jpg

500_kia-picanto-gtline-detail-high-res05.jpg

500_kia-picanto-gtline-static-high-res02.jpg

De DAL-e Delivery: revolutie in autonome bezorgdiensten binnenshuis

• Innovatieve bezorgrobot is gebaseerd op Plug & Drive modules met nieuwste technologie op gebied van autonoom rijden en gezichtsherkenning
  • DAL-e Delivery haalt een topsnelheid van 1,2 m/s en navigeert gemakkelijk in omgevingen zoals kantoren of winkelcentra
  • Verbeterde ophanging zorgt voor stabiel transport van maximaal 16 kopjes koffie of tot 10 kg zware voorwerpen

Kia presenteert samen met Hyundai de nieuwste versie van de DAL-e Delivery. De geavanceerde bezorgrobot is gebaseerd op de versie die in december 2022 werd geïntroduceerd en is doorontwikkeld om het autonoom bezorgen in complexe omgevingen, zoals kantoren en winkelcentra, naar een volgend plan te tillen.

Om de rijstabiliteit verder te verbeteren, heeft de DAL-e Delivery nu een vierkant kolomdesign met afgeronde hoeken en een zwaartepunt aan de onderkant. Met zijn verfijnde, metaalachtige ontwerp en de discreet geïntegreerde sensoren heeft de DAL-e Delivery een strakke en hoogwaardige uitstraling.

De DAL-e Delivery is gebaseerd op vier Plug & Drive (PnD)-modules en is een mobiliteitsoplossing die een elektromotor combineert met omgevingsherkenningssensoren en stuur-, ophangings- en remsystemen. De robot kan snelheden tot 1,2 m/s halen, waarbij de vrij bewegende PnD-modules worden gecombineerd met geavanceerde autonome rijtechnologie om obstakels te herkennen en gemakkelijk te navigeren in drukke omgevingen. De verbeterde ophanging van de robot zorgt voor een extra stabiel rijgedrag over hobbels in de vloer om zo het morsen van bijvoorbeeld koffie helpen te voorkomen.

De DAL-e Delivery is kleiner van formaat dan de vorige versie, om hem nog flexibeler te maken. Ondanks zijn compactere formaat is zijn laadruimte groter geworden. De robot heeft nu een capaciteit voor maximaal 16 kopjes koffie of items met een gewicht tot 10 kg.

De in de laadruimte verwerkte verlichting zorgt ervoor dat de items gemakkelijk kunnen worden in- en uitgenomen. Wanneer de deur opengaat, komt het opbergvak automatisch naar voren.

Nog een opvallend kenmerk van de DAL-e Delivery is zijn autonome rijvermogen om van en naar alle verdiepingen van een gebouw te navigeren, waarbij het rekening kan houden met liften en eventuele deurcontrolesystemen. Het kan zijn bezorgservice nog verder versnellen door in realtime optimale routes te bepalen.

Wanneer de DAL-e Delivery op de bestemming arriveert, herkent het de ontvanger via een geïnstalleerde camera. Door gebruik te maken van geavanceerde AI-gezichtsidentificatietechnologie, mede ontwikkeld door het  Robotics Lab van Kia, gaat het laaddeurtje automatisch open zonder dat de ontvanger een wachtwoord hoeft in te voeren. Deze technologie is officieel gecertificeerd door het Korea Internet and Security Agency en onderstreept met zijn nauwkeurigheid van 99,9 procent de technologische voorsprong van het Robotics Lab.

De robot beschikt over een 11,6-inch display met een hoge resolutie, dat een duidelijke weergave van de servicestatus biedt. Het scherm toont essentiële informatie zoals de bestemming en de werkingsstatus, waardoor gebruikers en voetgangers intuïtief de servicestatus van de robot kunnen begrijpen. De geanimeerde gezichtsuitdrukkingen op het scherm geven de robot ook een menselijke touch.

De DAL-e Delivery wordt voor het eerst in de praktijk ingezet door IGIS Asset Management in het nieuwe slimme kantoorgebouw ‘Factorial Seongsu’ dat in het tweede kwartaal van dit jaar wordt geopend.

500_dal-edelivery-01.jpg

Delen op andere sites

2024 CEO Investor Day: Kia presenteert vernieuwde roadmap op weg naar mondiaal leiderschap in elektrificatie

• Kia met nieuwe roadmap in staat om proactief te reageren op onzekerheden in de mobiliteitswereld waaronder veranderingen in de EV-markt
  • Uitbreiding van het EV-gamma met meer modellen en het aanbod van HEV-modellen aanscherpen om fluctuaties in de vraag naar elektrische modellen beter te managen
  • Doel om in 2030 1,6 miljoen geëlektrificeerde voertuigen te verkopen, verdeeld over 15 modellen waaronder EV2, EV4 en EV5
  • PBV’s gaan een sleutelrol spelen in de groei van Kia, met als doel om in 2030 een jaarvolume van 250.000 verkopen te realiseren met de modellen op basis van de nieuwe PV5 en PV7
  • Kia gaat tot en met 2028 38 biljoen KRW investeren, inclusief 15 biljoen KRW voor toekomstige activiteiten
  • Financiële vooruitzichten 2024: 101 tln aan inkomsten en 12 tln KRW aan operationele winst; operationele winstmarge van 11,9% bij een wereldwijde verkoop van 3,2 miljoen eenheden

Kia Corporation heeft vandaag tijdens de jaarlijkse CEO Investor Day in Seoul, Korea, informatie gedeeld over de updates van de toekomstige strategieën en financiële doelstellingen. Kia focust zich hierbij op het actualiseren van de vorig jaar aangekondigde 2030-strategie als reactie op de onzekerheden in de mobiliteitswereld.

De strategie op middellange tot lange termijn is met name gericht op elektrificatie en PBV-activiteiten. Kia houdt vast aan een verwachte jaarlijkse verkoopdoelstelling voor 2030 van 4,3 miljoen exemplaren, waaronder 1,6 miljoen elektrische voertuigen (EV’s) en 2,48 miljoen geëlektrificeerde modellen. De omzetdoelstelling van 4,3 miljoen auto’s voor 2030 is 34,4 procent hoger dan de jaardoelstelling van het merk voor 2024 van 3,2 miljoen eenheden.

“Na onze succesvolle merkherlancering in 2021 versterken we nu onze wereldwijde bedrijfsstrategie om de introductie van een innovatief gamma van geëlektrificeerde modellen kracht bij te zetten en de transitie naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen te versnellen”, zegt Ho Sung Song, President & CEO van Kia. “Door effectief te reageren op veranderingen in de mobiliteitsmarkt en door op efficiënte wijze strategieën voor de middellange tot lange termijn te implementeren, versterkt Kia de betrokkenheid bij het welzijn van klanten, de mondiale samenleving en het milieu.”

De volledige, Engelstalige persinformatie betreffende de CEO Investors Day 2024 aangekondigde updates is hier te lezen. De uitgebreide presentatie van de plannen is hier te vinden.

500_photo22024ceoinvestorday.jpg

500_photo42024ceoinvestorday.jpg

500_photo32024ceoinvestorday.jpg

500_photo12024ceoinvestorday.jpg

Delen op andere sites

Kia twintig jaar actief in Slowakije

• Bouw van fabriek in Teplička nad Váhom bij Žilina begon precies 20 jaar geleden en productie draait er al meer dan 18 jaar
  • Sinds 2006 zijn er meer dan 4 miljoen auto’s en 7 miljoen motoren geproduceerd

Twintig jaar na het leggen van de fundamenten van de fabriek nabij Žilina kijkt Kia terug op een buitengewoon succesverhaal voor niet alleen het merk, maar ook de hele regio.

De bouw van de fabriek begon in de herfst van 2004 en duurde ongeveer 25 maanden, inclusief zes maanden testproductie. In december 2006 was de cee’d de eerste in massa geproduceerde Kia die er van de band rolde. Het was een compleet nieuw model, speciaal ontwikkeld voor de Europese markt. Omdat in dezelfde periode ook de productie van motoren van start ging, ontpopte de fabriek zich al snel als springplank voor de expansie van het merk in heel Europa.

Meer modellen, meer aandrijflijnen

In de twintigjarige geschiedenis van de fabriek zijn er in totaal vier verschillende modellen geproduceerd: de verschillende carrosserievarianten van de Kia Ceed, de Sportage, de Venga en in de jaren 2009-2011 ook de Hyundai ix35. De 5-deursversie van de Ceed werd in 2007 aangevuld met de SW (Sportswagon) en de 3-deursvariant – de laatste werd geproduceerd tot 2018. Sinds 2018 en 2019 worden er naast de Ceed ook de ProCeed en XCeed gebouwd. De fabriek werd in 2020 klaargemaakt voor de productie van de nieuwe ‘Smartstream’ verbrandingsmotoren en hybride-aandrijflijnen van het merk.

Meer dan 4 miljoen auto’s en 7 miljoen motoren

De modellen die Kia in Slowakije produceert zijn stuk voor stuk een groot succes in Europa geworden. Dankzij het invoeren van een tweeploegendienst en de doorlopende upgrades van de productielijnen werd in 2021 al de mijlpaal van 4 miljoen geproduceerde auto’s behaald. Tegenwoordig beschikt de fabriek over een jaarlijkse productiecapaciteit van 350.000 auto's en 540.000 motoren. Sinds 2006 zijn er al zo’n 7 miljoen motoren geproduceerd.

Meer dan een werkgever

Kia heeft rechtstreeks 3.800 mensen in dienst, terwijl de gemiddelde duur van het dienstverband bij de fabriek elf jaar bedraagt. Kia is dan ook een belangrijk onderdeel geworden van de regio en de fabriek draagt bij aan de voortdurende ontwikkeling ervan. Het merk is al 20 jaar een stabiele werkgever en een strategische partner van de stad Žilina en omliggende gemeenten.

500_kia-corporate-zilina-20th-anniversary-sportage-2-digital-1920x1080.jpg

500_kia-corporate-zilina-20th-anniversary-plant-digital-1920x1080.jpg

500_kia-corporate-zilina-20th-anniversary-sportage-1-digital-1920x1080.jpg

500_kia-corporate-zilina-20th-anniversary-digital-1920x1080.jpg

500_kia-corporate-zilina-20th-anniversary-line-digital-1920x1080.jpg

• 2 weken later...

Car Design Award 2024: ‘Opposites United’ van Kia winnaar in categorie Brand Design Language

• Gerenommeerde award uitgereikt tijdens Milan Design Week
  • Award is nieuwste erkenning voor de ‘Opposites United’ designfilosofie van Kia

Kia heeft wederom een design award in ontvangst mogen nemen; de jury van de Car Design Award 2024 heeft de ‘Opposites United’ designfilosofie tot winnaar uitgeroepen in de categorie ‘Brand Design Language’.

De Car Design Awards zijn al sinds begin jaren tachtig wereldwijde erkenningen voor de ontwerpteams die verantwoordelijk zijn voor de beste concepten, productiemodellen en designfilosofieën. De jury, bestaande uit gerenommeerde auto- en designjournalisten, kiest elk jaar de winnaars uit een voorgeselecteerd aantal van tien productieauto’s, tien concept cars en vijf ontwerptalen.

De jury van de Car Design Award 2024: “Kia heeft met zijn ‘Opposites United’ designfilosofie een non-conformistische benadering gekozen met als doel verandering teweeg te brengen. Kia is daarbij niet bang om risico's te nemen. De nieuwe modellen van Kia verleggen grenzen met hun unieke vormtaal en het merk heeft daarmee een innovatieve identiteit gecreëerd.”

De nieuwste award volgt op een groot aantal andere recentelijk aan Kia uitgereikte prijzen. Zo sleepte de EV9, het elektrische topmodel van het merk,  de volgende titels in de wacht: '2024 World Car of the Year', '2024 North American Car, Utility and Truck of the Year' en ook ‘Supreme Winner of the Women’s Worldwide Car of the Year’. En hij ging ook voor ‘Gold’ bij de recentelijk gehouden iF Design Awards.

“Met ‘Opposites United’ benutten we de kracht van design om een toekomst van mobiliteit vorm te geven die zowel innovatief als duurzaam is én waarin het leven van mensen gemakkelijker en beter wordt”, zegt Karim Habib, Executive Vice President en Head of Kia Global Design. “Deze award is een erkenning van de motivatie en toewijding van ons wereldwijde team”, sluit Karim af.

De winnaars van de Car Design Award 2024 werden bekendgemaakt tijdens een ceremonie in het ADI Design Museum in Milaan. Kia presenteert tijdens de Milan Design Week, die wordt gehouden van 15 tot 21 april, het Design Cultural Communication Project dat is geïnspireerd op de ‘Opposites United’ designfilosofie. Meer informatie over dit project is hier te vinden.

500_image4kiawinsprestigious2024cardesignawardforbranddesignlanguagewithlsquooppositesunitedrsquo-digital.jpg

500_image3kiawinsprestigious2024cardesignawardforbranddesignlanguagewithlsquooppositesunitedrsquo-digital.jpg

Delen op andere sites

Kia werkt samen met de Nederlandse overheid aan slimme mobiliteitsoplossingen

• Samenwerking tussen Hyundai Motor Group en de Nederlandse overheid voor ontwikkeling van veiligere, slimmere en efficiëntere mobiliteit
  • Kia en Hyundai eerste OEM's op de Europese markt die Emergency Vehicle Approaching Alert introduceren
  • Project is onderdeel van het software-defined everything ecosysteem van de Groep (SDx) en draagt bij aan de wereldwijde ontwikkeling van slimme mobiliteits- en connectiviteitsdiensten

De Hyundai Motor Group, moedermaatschappij van Kia, en de Nederlandse overheid gaan samenwerken aan de ontwikkeling en inzet van slimme mobiliteits- en connectiviteitsdiensten.

Het samenwerkingsproject tussen de Advanced Vehicle Platform Division van de Groep, Kia Connect GmbH, en de Nederlandse overheid gaat de verbinding van de infotainmentsystemen van Kia-modellen met Nederlandse infrastructuursystemen mogelijk maken om zo verkeers- en veiligheidsinformatie te ontvangen.

De informatie omvat onder meer de realtime gegevens over verkeersongevallen en waarschuwingen voor naderende ambulances, waardoor bestuurders sneller kunnen anticiperen. De slimme communicatie tussen voertuigen gaat ook helpen bij het verminderen van potentiële verkeersopstoppingen.

Kia-rijders met een connected car kunnen de nieuwe functies vanaf het vierde kwartaal van dit jaar via een over-the-air update downloaden in hun auto.

De ondertekening van de Letter of Intent (LoI) vond plaats in het Namyang Research and Development Centre van de Hyundai Motor Group in Zuid-Korea. De ceremonie werd bijgewoond door Kees van der Burg, DG van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Nederland; Chang Song, President en Head of Advanced Vehicle Platform Division, Hyundai Motor Group; Olivier Pascal, General Manager en Head of Connectivity, Kia Connect GmbH; en Tyrone Johnson, Vice President en Head of Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH.

“Door de samenwerking met de Nederlandse overheid kunnen we niet alleen onze slimme connectiviteits- en mobiliteitsdiensten, maar ook de verkeersveiligheid verbeteren”, zegt President Song.

Mark Harbers, Minister van Infrastructuur en Waterstaat: “Ik ben zeer enthousiast over deze samenwerking. De innovatie in de mobiliteitssector is enorm. De mogelijkheden lijken onbeperkt in wat we kunnen doen om auto’s veiliger te maken door innovatieve technologie. Het is goed dat Nederland de krachten bundelt met de Hyundai Motor Group door de data die wordt gegenereerd door de Nederlandse infrastructuur te combineren met de technologie van Kia en Hyundai.”

Het project sluit aan bij de strategie van de Groep om over te stappen op SDx (software-defined everything), waarbij een gebruikersgericht mobiliteitsecosysteem wordt opgebouwd op basis van software en AI. Kia kijkt samen met Nederland naar andere mogelijkheden om de mobiliteitservaring verder te verbeteren.

500_kiaev9.png

Nieuwe Kia Sorento Plug-in Hybrid nu leverbaar vanaf € 56.195,-

• ‘Opposites United’ design, nieuwe features en nog meer gebruiksgemak voor 7-zits SUV
  • Vernieuwd interieur met nieuw dashboard en duurzame materialen
  • Sorento Plug-in Hybrid leverbaar vanaf juni in drie uitvoeringen met een vanafprijs van € 56.195,-*

Kia heeft prijskaartjes gehangen aan de grondig vernieuwde Sorento. De succesvolle SUV van Kia heeft een vernieuwd in- en exterieurdesign en biedt een nog hoger comfort en nog meer gebruiksgemak. Hij is voortaan in Nederland alleen leverbaar als plug-in hybride en maakt ook met zijn duurzame interieurmaterialen minder impact op het milieu.

Opposites United

De vernieuwde Sorento valt direct op met zijn ‘Opposites United’ design dat is   geïnspireerd op de ‘Bold for Nature’ designpijler, waarbij natuurlijke en moderne elementen elkaar versterken. Aan de voorzijde zorgt een nieuw ontwerp van de motorkap voor meer volume en een forser front. De opvallende verticale koplampen, de ‘Star Map’ dagrijverlichting, de dynamische richtingaanwijzers en de nieuw ontworpen radiatorgrille met een 3D maaspatroon onderschrijven het vooruitstrevende design. De gerestylde voorbumper geeft hem extra robuustheid en zelfvertrouwen. Opvallende accenten in de bumper zijn de brede skid plate, de vernieuwde mistlampen en het verticale luchtinlaatprofiel.

Opzij springen de nieuwe wieldesigns (standaard voortaan 19-inch) en de vernieuwde spatborden op.

De nieuwe achterlichten zijn met hun ‘Star Map’ design volledig in harmonie met de verticale koplampen en zijn voorzien van diagonale LED’s. Het hoog gemonteerde smalle derde remlicht onderstreept de hightech en premium uitstraling van de Sorento, terwijl de gerestylde achterbumper een robuust randje toevoegt. Dat laatste wordt nog verder versterkt door de skid plate en de zwarte sierdelen.

De nieuwe Sorento wordt leverbaar in tien carrosseriekleuren, waarvan er drie nieuw zijn: Volcanic Sand, Interstellar Grey en Cityscape Green.

Vernieuwd interieur met maximaal comfort en duurzame materialen

Het vernieuwde interieur geeft met zijn opnieuw ontworpen dashboard en de riante afmetingen een gevoel van oneindige ruimte. Vanaf de DynamicPlusLine beschikt de Sorento over een gebogen instrumentarium met multimode aanraakscherm voor de bediening van de klimaatregeling en de navigatie. Het brede, horizontale ontwerp wordt geaccentueerd door een smalle sfeerverlichtingsstrip, met een keuze uit 64 kleuren. Deze sfeerverlichting komt ook terug in de nieuw ontworpen pookknop en in de voorportieren.

De geïntegreerde dual curved displays combineren een 12,3 inch navigatie en infotainment-touchscreen met een 12,3 inch instrumentenpaneel voor de bestuurder. De Sorento ExecutiveLine is daarnaast ook uitgerust met een 10 inch head-up display.

De nieuwe Sorento zet in op maximaal comfort. Zo is de ExecutiveLine voorzien van nieuwe meervoudig verstelbare relaxstoelen voorin met Aircell-lendensteunen en geheugenfunctie. Om het comfort nog verder te verhogen heeft Kia ook de vering aangepast en de geluidsisolatie verbeterd.

De vernieuwde Kia Sorento biedt standaard 7-zitplaatsen. De ExecutiveLine wordt nu ook als 6-zits variant aangeboden met twee aparte stoelen op de 2e zitrij.

Geavanceerde features en over-the-air updates

De vernieuwde Sorento maakt ook indruk met een groot aantal nieuwe features en een verder verbeterd gebruiksgemak. Het infotainmentsysteem kan worden bediend via het multimode aanraakscherm en voorziet in online navigatie inclusief Kia Connect, Live Services, Voice Recognition en Bluetooth. De klimaatregeling beschikt over een volledig automatische temperatuurregeling met twee zones. Het systeem is zo ontworpen dat Kia software- en kaartupdates over-the-air naar de auto kan sturen, waardoor een bezoek aan de dealer daarvoor niet nodig is.

De Sorento ExecutiveLine is uitgerust met vingerafdrukherkenning. Daarmee kan de bestuurder een gebruikersprofiel koppelen. Ook kan hiermee de valetmodus worden geactiveerd, als alternatief voor het invoeren van de pincode. Sorento-rijders kunnen bovendien met de digital key 2.0 hun smartphone als smart key gebruiken.

Ook op het vlak van bestuurdersassistentie heeft de Sorento nieuws in petto, met onder meer het Highway Driving Assist 2.0 met Lane Change Assist en Surround View Monitor (SVM) met 3D-functie. Ook Forward Collision-Avoidance Assist 2.0 is nu beschikbaar voor de Sorento. Dit systeem assisteert onder andere bij kruisend verkeer, tegemoetkomend verkeer (ook bij rijbaanwisseling) en het passeren van bijvoorbeeld voetgangers en fietsers.

De nieuwe slimme automatische achterklep biedt nog meer gebruiksgemak door de achterklep automatisch te sluiten wanneer de bestuurder wegloopt van de auto.

Leverbaar in drie uitvoeringen, altijd als Plug-in Hybrid

De vernieuwde Sorento Plug-in Hybrid is in Nederland standaard uitgerust met de bekende 1.6 T-GDI benzinemotor die is gekoppeld aan een 13,8 kWh batterij, een zestraps automaat en vierwielaandrijving. Hij heeft een gecombineerd vermogen van 252pk (185kW), een verwachte elektrische actieradius van 55 km** en een trekgewicht van 1.000 kg**.

De grote SUV van Kia is in Nederland leverbaar in drie verschillende uitvoeringen. De standaard al rijk uitgeruste DynamicLine is onder meer uitgerust met adaptieve cruise control met navigatieondersteuning, snelwegassistentie, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming, parkeersensoren  voor & achter en een 12,3 inch full map navigatiesysteem inclusief Kia Connect en Live Services. Hij staat op 19 inch lichtmetalen velgen en is van binnen afgewerkt met stof en lederlook in Sage Green en Grey.

De DynamicPlusLine voegt naast aanvullende assistentiesystemen ook een groot aantal luxe features toe, waaronder elektrisch verstelbare voorstoelen, een elektrisch bedienbare achterklep met auto-close functie, een Bose® Premium Sound System, het 12,3 inch curved instrumentendisplay en een elektrisch bedienbaar panoramadak. Hij valt op met zijn privacy glass, de ‘Style’ lederen bekleding en de uitgebreide interieurverlichting.

De ExecutiveLine biedt boven de DynamicPlusLine onder meer de vingerafdrukherkenning, stoelventilatie in de voorstoelen, de digital key 2.0 een 360-graden camera, een head-up display, een dodehoekcamera en intelligente parkeerassistentie achter. De zitplaatsen zijn afgewerkt met zwart nappaleder en deze uitvoering is ook te bestellen als 6-zitter. In dat geval wordt de achterbank vervangen door een configuratie met twee luxe ‘captain chairs’.

Nu te bestellen vanaf € 56.195,-*

De vernieuwde Kia Sorento Plug-in Hybrid staat vanaf medio juni in de showrooms van de Nederlandse Kia-dealers. Als DynamicLine is de Sorento  voortaan verkrijgbaar vanaf € 56.195,-*. De DynamicPlusLine en ExecutiveLine hebben een vanafprijs van respectievelijk € 60.295,-* en € 64.895-*. De zespersoonsuitvoering van de ExecutiveLine heeft een meerprijs van € 1.000,-.

De Sorento-prijslijst met technische gegevens en specificaties is hier te vinden.

Net als de andere modellen van Kia, wordt ook de Sorento standaard geleverd met de garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer.

**) Technische specificaties nog in afwachting van definitieve homologatie

500_kiasorento16-2.jpg

500_kiasorento7-4.jpg

500_kiasorento15-2.jpg

500_kiasorento1-2.jpg

500_kiasorento2-3.jpg

500_kiasorento3-2.jpg

500_kiasorento12-3.jpg

500_kiasorento9-2.jpg

500_kiasorento14-2.jpg

500_kiasorento13-2.jpg

500_kiasorento4-2.jpg

500_kiasorento6-2.jpg

500_kiasorento5-3.jpg

500_kiasorento8-2.jpg

500_kiasorento10-2.jpg

500_kiasorento11-3.jpg

Red Dot voor Kia EV9: ‘Best of the Best’

• Wereldwijde erkenning voor invloedrijke kracht van ‘Opposites United’ designfilosofie
  • 29e Red Dot Design Award sinds 2009 voor Kia volgt op reeks andere prijzen voor de EV9

De Kia EV9 is door de jury van de Red Dot Awards: Product Design 2024 erkend met de ‘Best of the Best’-prijs in de categorie auto’s en motorfietsen. De Red Dot: ‘Best of the Best’-prijs, wordt uitgereikt aan de meest baanbrekende ontwerpen en is de nieuwste erkenning van het baanbrekende ‘Opposites United’ design van het elektrische topmodel van het merk.

“Met de EV9 hebben we een EV gecreëerd met een gedurfd en authentiek SUV-karakter. Hij verlegt grenzen, en niet alleen op het gebied van design, maar ook op het vlak van inzetbaarheid, connectiviteit en duurzaamheid. Het winnen van de Red Dot: ‘Best of the Best’ design award is voor ons team het nieuwste bewijs dat we op de goede weg zijn met de introductie van innovatieve en inspirerende mobiliteitsoplossingen”, zegt Karim Habib, Executive Vice President en Head of Kia Global Design.

De EV9 is met zijn harmonieuze mix van futuristisch design, geavanceerde technologie en zijn duurzame karakter het toonbeeld van de essentie van de ‘Opposites United’ designfilosofie. Hij straalt vertrouwen en sereniteit uit door zijn rechtopstaande houding, gedefinieerde lijnen en gladde oppervlakken. De opvallende designkenmerken zoals de Digital Tiger Face en de verticale koplampen accentueren enerzijds het ontwerp en creëren anderzijds een visionaire en futuristische aantrekkingskracht.

De EV9 staat ook symbool voor het feit dat Kia leider wil worden op het gebied van duurzame mobiliteit. Het topmodel van Kia is de eerste EV die is ontwikkeld volgens de driestappen Design Sustainability Strategy, waarbij het gebruik van dierlijk leer geleidelijk wordt uitgefaseerd en tien ‘must-have’ duurzame items worden toegepast op alle nieuwe modellen.

De Red Dot Design Awards behoren tot de meest prestigieuze keurmerken in de designwereld. De jury van internationale experts beoordeelt elk jaar de inzendingen op ontwerpkwaliteit en mate van innovatie. Dit jaar erkende de jury de creatieve invloed van de ‘Opposites United’ designfilosofie, met nadruk op het eigentijdse karakter en de sterke lijnvoering van de EV9.

De Red Dot Design: ‘Best of the Best’ is inmiddels de 29ste Red Dot Award die Kia sinds 2009 in ontvangst heeft mogen nemen. En het merk ontving recentelijk ook een ‘Gold’-onderscheiding voor de EV9 van de jury van de iF Design Awards 2024. Het elektrische topmodel is sinds zijn lancering in 2023 met een groot aantal andere awards onderscheiden. Zo behaalde hij eerder dit jaar dubbel succes bij de World Car Awards 2024 als overall winnaar (‘World Car of the Year’) en als beste elektrische auto (‘World Electric Vehicle’). Hij is ook onder meer uitgeroepen tot 'Women's World Car of the Year 2024', 'Duitse luxeauto van het jaar 2024', TopGear.com 'Family Car of the Year 2023', 'UK Car of the Year 2024' en 'North American Utility Vehicle of the Year 2024.'

500_imagekiaev9winscovetedreddotbestofthebestaward-digital.jpg

Kia Charge: al meer dan 100.000 laadpas gebruikers

• Kia Charge is een slim energie systeem voor thuis en onderweg
  • Kia Charge laadpas biedt (PH)EV-rijders eenvoudig toegang tot meer dan 700.000 publieke laadpunten in Europa
  • Europese mijlpaal in slechts 2,5 jaar bereikt
  • Innovatief servicepakket van Kia ontwikkelt zich snel tot allesomvattende mobiliteits- en energieoplossing

Kia Charge is, samen met de baanbrekende elektrische modellen die het merk in de afgelopen jaren op de markt heeft gebracht, een belangrijk onderdeel van het gamma aan diensten en producten waarmee het merk zich transformeert tot een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen.

Kia Charge staat voor een snel groeiend portfolio van laadoplossingen dat evolueert tot een allesomvattend pakket van mobiliteits- en energiediensten waarbij onder meer ook zonnepanelen, een energiecontract en een thuisbatterij tot de mogelijkheden behoren.

Sinds de lancering van Kia Charge in augustus 2021 maken inmiddels 100.000 Europese Kia-rijders gebruik van de innovatieve publieke oplaaddiensten. Dit is de nieuwste mijlpaal voor het merk dat in Europa de nummer één wil worden in elektrische mobiliteit.

Kia Charge laadpas biedt momenteel toegang tot meer dan 700.000 oplaadpunten in 28 Europese landen. Zo’n 60% van de Kia-klanten die elektrisch rijden maakt al gebruik van Kia Charge laadpas en dat heeft geresulteerd in al meer dan 2 miljoen laadsessies.

“Het succes van Kia Charge is het bewijs dat een one-stop-shop op het gebied van laadservices precies is wat onze klanten nodig hebben”, zegt Martin Enthofer, Director Customer Experience Strategy en Solutions bij Kia Europe. “Los van de praktische voordelen, biedt Kia Charge ook volledige prijstransparantie, zonder verborgen kosten.”

De Kia Charge laadpas is voor Europese klanten met uiteenlopende behoeften – thuis laden, laden op het werk of openbaar (snel)laden – een all-in-one service die onder meer bestaat uit routeplanning, authenticatie, accountbeheer en automatische betaling. Klanten kunnen een abonnement selecteren dat het beste bij hen past; “Easy”, een pay-as-you-go-optie zonder vast abonnement, of “Plus”, voor intensiever gebruik met een abonnement met gereduceerde tarieven.

Kia Charge laadpas geeft Europese klanten toegang tot openbare laadstations van verschillende laadpuntbeheerders. Het snel groeiende netwerk bestaat ook uit het IONITY-netwerk dat momenteel ruim 3.600 HPC-laadpunten in 24 Europese landen telt. Zoals aangekondigd tijdens de Kia 2024 CEO Investor Day ondersteunt Kia – official partner van IONITY – de uitbreiding van dit netwerk naar meer dan 17.000 krachtige laadstations langs Europese snelwegen tegen 2030.

Kia Charge omvat ook de Kia EV Route Planner, waarbij het navigatiesysteem van de auto langs de route laadstations detecteert en deze automatisch als tussenpunten toevoegt. Dezelfde kaartinformatie kan ook worden gedeeld met, en gebruikt via, de Kia Charge-app.

De elektrische auto als onderdeel van het ecosysteem

Zoals gezegd ontwikkelt het Kia Charge ecosysteem zich razendsnel van een gemakkelijke en transparante laadservice voor thuis en onderweg tot een allesomvattende mobiliteits- en energieoplossing. Kia heeft op dit vlak grote ambities en was dan ook in december vorig jaar de eerste mobiliteitsaanbieder die een samenwerking startte met een internationale energieleverancier die óók is gericht op het vinden van oplossingen voor de grote uitdagingen van de energietransitie, zoals netcongestie. Door samenwerkingen aan te gaan kan Kia de elektrische auto tot een belangrijk onderdeel maken van het ecosysteem van de gebruiker.

De partnerships zorgen ervoor dat Kia Charge het producten- en dienstenaanbod aanzienlijk kan uitbreiden. Zo biedt Kia via energieleverancier Vattenfall sinds kort ook energiecontracten met 100% groene stroom uit Nederland aan. Het energiecontract kan worden uitgebreid met bijvoorbeeld de installatie van zonnepanelen, waardoor gebruikers zelf energie kunnen opwekken en door slim te laden kunnen besparen op de energiekosten.

Slim laden met bidirectionele technologie

Om elektrisch rijden zo impactvol mogelijk te maken, werkt Kia ook hard aan de grootschalige introductie van technologie waarmee EV’s kunnen functioneren als een onderdeel van het energienetwerk. De Kia EV9 met bidirectionele laadtechnologie, die in de toekomst V2G en V2H mogelijk maakt, is recentelijk in Nederland gelanceerd. Op korte termijn volgt een groot aantal andere modellen, waaronder de recent onthulde EV3 Concept, EV4 Concept en de EV5.

Een groot deel van de dienstverlening van Kia Charge is al operationeel in de vorm van levering en installatie van laadpunten, hosting-diensten en apps die dagelijks en op grote schaal worden gebruikt door Kia-rijders. De nieuw te introduceren Kia Smart Charge-app is samen met partner Jedlix ontwikkeld. De app ondersteunt Kia PHEV en EV-rijders om op een intelligente manier op te laden, waardoor ze binnenkort onder meer kunnen profiteren van goedkoper laden tijdens daluren of slim gebruik kunnen maken van dynamische tarieven. De app is feitelijk de schakel tussen de auto en de energieleverancier en is erop gericht om laadkosten te minimaliseren en efficiënter gebruik te maken van eigen opgewekte zonne-energie.

Een andere partner van Kia Charge is software bedrijf Road, dat zich focust op het beheer van zowel openbare als particuliere laadpunten. Road’s toonaangevende laadpaalbeheerplatform vormt een integraal onderdeel met de bidirectionele lader om zo de slimladendienst te kunnen leveren.

Meer informatie over Kia Charge is te vinden op de website.

500_kia-corporate-kiacharge-clean-digital-1920x1080.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...