MGA1600 Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Toen ik in 2012 mijn Sportage kocht was dat met de intentie en een jaar of 3 mee te gaan doen en daarna zowel deze als onze andere auto, een V70 Volvo van de hand te doen en vervolgens te vervangen door èèn gezamenlijke auto. Dat had alles te maken met woonwerk situatie etc. Dat moment kwam eerder dan verwacht! De nieuwe auto is besteld, het werd toch weer een Volvo maar nu een XC60, en de Sportage moet het veld ruimen. Ik reed er globaal 30.000 km mee en vind het een prettige auto. Het is de enige auto in mijn al bijna 50 jaar durende autorij-leven die tussentijds nooit naar de dealer hoefde met een probleempje. Daarvoor wil ik Kia een grote pluim geven, zgn. " Premium-merken" kunnen daar wel wat van keren! Het veelbesproken stuurgrdrag heeft mij het rijplezier nooit in de weg gestaan. Motorvermogen is wat (te) beperkt en dat geldt ook voor de inhoud van de benzine tank. Maar dat zijn geen serieuze redenen geweest voor de overstap, het went allemaal wel. Waarom dan toch een overstap naar Volvo? Zoals gezegd wordt het een gemeenschappelijke auto van ons beiden. Mijn vrouw reed meestal in de V70 en voelt zich daar enorm safe en prettig in, en we hebben er ook 6 jaar lang een geweldige auto aan gehad. Ik wil weer een auto met hoge instap. Tel dat op en deel het resultaat vervolgens door 2 en je komt vanzelf bij een XC60 uit...haha. Ik kocht de Sportage destijds als "overjarig" model, het is een X-clusive die " nog net niet" het automatisch parkeren aan boord had. Maar daardoor toen wel een flinke korting gekregen. Dat houdt in dat de met de afschrijving in dit geval wel redelijk was. Deze "actie" houdt in dat ik een paar Sportage 3 dingen "over heb": rubber matten, een kofferbak mat, een set originele 17" Winterwielen met als nieuwe banden. Ik zal wat foto's maken en in de daarvoor bestemde rubriek een berichtje plaatsen, maar mocht iemand nu al precies op een van deze dingen zitten te wachten....aarzel dan niet me een berichtje te sturen...! Met permissie blijf ik dit forum volgen! 2 Quote
Smart Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Mooie auto hoor die XC60. Het model spreekt mij enorm aan. Voor straks veel plezier ermee! Foto's? Forum volgen mag natuurlijk altijd....leuk toch? Quote
Creative Name Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Mooie auto, veel plezier ermee! Quote
MGA1600 Posted March 6, 2014 Author Posted March 6, 2014 Hierbij een paar foto's van mijn nieuwe toetoet. Hij staat nog bij de dealer, maar wordt volgende week afgeleverd. 4 Quote
Seafox Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Dat is een zeer nette wagen. Heel veel plezier ermee. Quote
Smart Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Mooi hoor, veel en veilige kilometers toegewenst! Quote
Wimis on Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Mooie SUV MGA1600, veilige km gewenst voor de toekomst! Quote
bigwade Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Met permissie blijf ik dit forum volgen! Ik word ook al even gedoogd, dus het kan ! Quote
MGA1600 Posted April 12, 2014 Author Posted April 12, 2014 Inmiddels rij ik een maandje probleemloos in mijn nieuwe Volvo. Hij rijdt heerlijk, superstil en is erg snel, stuurt als een scheermes, is voorzien van heel veel technologie en veiligheidssystemen, goede stoelen - mooi leer etc. maar de Sportage heeft toch ook een paar eigenschappen die me erg aanspraken: kleinere draaicirkel/ betere wendbaarheid, simpeler te bedienen navigatiesysteem, keyless entry (is bij de XC 60 een optie - die niet op mijn exemplaar zit). Alles is in te stellen via een menu - ik vond het Sportage instructieboekje al een heel ding, maar dit slaat alles....., ik denk bij elkaar wel 1000 pagina's "leesplezier" (niet dus). De zitruimte is ongeveer gelijk, maar ik stoot mijn hoofd nu niet meer bij het instappen- deed ik wel in de KIA, de kofferruimte is flink groter bij de Volvo, de brandstoftank is met 75 liter veel groter en het verbruik ontloopt elkaar bij rustig rijden niet zo heel veel (als ik de 240 pk's tenminste niet allemaal tegelijk de sporen geef...., doe ik dat wėl dan wordt je gelanceerd maar vliegt het verbruik direct naar zeer ongewenste waarden.....). De audio installatie klonk meteen al veel beter dan van de KIA (maar toch minder goed dan die van onze andere Volvo die een top-of- the-range installatie heeft, ik heb er inmiddels een kleine subwoofer aan toegevoegd die het een stuk verder opkrikt. Ben trouwens benieuwd hoe de nieuwe geluidsinstallatie van de Sportage 3,5 is. Ik kreeg een korting van bijna 10.000 op de XC omdat het een voorraad auto (wel uit 2014) was, en er inmiddels een nieuw modeljaar 2014,5 was (met wat onderhuidse wijzigingen). Daardoor was hij nu "slechts" 10.000 euro duurder dan een nieuwe Sportage 3 in luxe uitvoering zou hebben gekost. Normaal zou dat verschil dus 20.000 zijn en dat is wel erg veel (te veel). Toegegeven, de Volvo is een compleet andere auto qua beleving en misschien ook wel qua uitstraling (zeggen anderen), ik ben er echt super-blij mee, maar als ik een Sportage 3 tegenkom (en dat geschiedt regelmatig!) dan vind ik dat nog steeds ...." een erg mooie verschijning". Maar de 2.0 automaat versie zoals ik hem had is echt niet sterk genoeg, serieus underpowered zelfs. Ik las een opmerking in het testverslag van de nieuwe versie zoiets als "zijn dat echt 163 pk's?" Dat vroeg ik me in de oude versie ook dagelijks af. Maar verder een prima auto met een unieke garantie en ik blijf bij mijn standpunt dat als KIA hier ook de 2.0 turbo zou hebben gehad zoals elders in de wereld en als die bijvoorbeeld 4 duizend euro duurder zou zijn geweest dan de 2.0, ik mogelijk/waarschijnlijk als klant behouden zou zijn. 6 Quote
Recommended Posts