arjanschip Geplaatst 16 Augustus, 2014 Geplaatst 16 Augustus, 2014 Hallo allemaal, Mijn Kia Rio ui 2002 rijdt al 2 jaar zonder claxon rond. Bij de laatste APK hebben ze dit niet opgemerkt, maar dit jaar hoorde ik dat het verplicht was en daarom ben ik aan de slag gegaan om de zaak te repareren. Het probleem blijkt echter uitermate vaag te zijn. De schakelaar in het stuur werkt prima en de zekering is nog goed want als ik op het stuur druk hoor ik de relais klikken. Op dat moment kan ik ook een spanning van 12 volt meten op het moment dat er geen claxon aan hangt. De kabels lijken dus ook in orde. Op het moment dat ik er een claxon aan hang (getest op de autoaccu, en hij doet het prima) dan komt er geen geluid meer uit. Ik hoor de relais klikken. Op dat moment meet ik een stroomsterkte van 0.2 Ampere door de claxon en een voltage van 0.12 volt over mijn claxon. Het rare is dat de claxon het bij het aansluiten wel één maal gedaan heeft. Daarna zweeg hij weer. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?Groet,Arjan Quote
Dries6951 Geplaatst 16 Augustus, 2014 Geplaatst 16 Augustus, 2014 Ik zou het relais vervangen. Een relais dat 'klikt' kan wel kapot zijn. suc6. Quote
blackie Geplaatst 16 Augustus, 2014 Geplaatst 16 Augustus, 2014 of misschien draadbreuk?? of slechte massa Quote
xtra40 Geplaatst 16 Augustus, 2014 Geplaatst 16 Augustus, 2014 claxon is over het algemeen geschakeld met een massa en gevoed met een constante plus Quote
Murcielaygo Geplaatst 16 Augustus, 2014 Geplaatst 16 Augustus, 2014 Niet helemaal mee eens Xtra40; de schakeling is vaak in de massa, maar naar de claxon zelf schakelt vaak de voeding via het relais. Is deze situatie ook valt te lezen in de beschrijving van het probleem. Als er maar 0,2A loopt en de spanning duikelt tot 0,12V zit er ergens teveel weerstand in het circuit. Aangezien de claxon het op de accu doet zou ik het relais ook verdenken. Klikken geeft aan dat de spoel goed is, maar de contacten kunnen verbrand zijn. Je kunt evt. testen door even een draadbrug te steken tussen de aansluitingen van de relaisvoet. Wel oppassen voor vonken, want de volledige stroom door de claxon loopt dan via je draadbrug. Quote
xtra40 Geplaatst 17 Augustus, 2014 Geplaatst 17 Augustus, 2014 @arjanschip als je nu even je avatar en je gegevens daar onder even compleet invult is het makelijker reageren mischien is er dan wel iemand dicht in je buurt die je met je toeter problemen kan helpen het kan nooit echt een heel groot iets zijn Quote
arjanschip Geplaatst 18 Augustus, 2014 Topic Starter Geplaatst 18 Augustus, 2014 Bedankt voor de reacties. Ga eerst even kijken of mijn relais niet gecorrodeerd is, en dan even testen of er geen draadbreuk is. Jullie horen er van! Quote
arjanschip Geplaatst 18 Augustus, 2014 Topic Starter Geplaatst 18 Augustus, 2014 Mijn relais blijkt kapot te zijn. Moet even een nieuwe kopen en mijn claxon zingt weer als nooit tevoren. Nog tips waar ik een relais OK2A267740 kan vinden? Gr, Arjan Quote
Dries6951 Geplaatst 18 Augustus, 2014 Geplaatst 18 Augustus, 2014 Goed werk Arjan, op mijn post kun je op de 'bedankknop' drukken Elke autoonderdelenshop kan je een 12 volt relais leveren voor een paar euro. Quote
Murcielaygo Geplaatst 19 Augustus, 2014 Geplaatst 19 Augustus, 2014 Ik haal veel auto-electro op rdae.nl misschien kun je je relais daar vinden? Maar een demontagebedrijf kan natuurlijk ook Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.