Gast willie wortel Geplaatst 5 Maart, 2015 Geplaatst 5 Maart, 2015 Wanneer ik de auto parkeer aan een donker weggedeelte, kan ik de "parkeerlichten" aanzetten. Mijn vraag: Hoelang kunnen deze lichten blijven branden zonder (start)problemen te krijgen, weet iemand dat ? Het zijn weinig stroom gebruikende leds, maar ook dán zit er een maximum aan. Bij voorbaat dank ! Willie Quote
Gast willie wortel Geplaatst 5 Maart, 2015 Geplaatst 5 Maart, 2015 De parkeerlichten schakel je in als volgt : Na het uitnemen van de sleutel, open het portier aan bestuurderszijde, schakel de parkeerlichten Uit en Aan met de lichtschakelaar op de stuurkolom. Nog een tip : Wanneer je de stand van de dashbordverlichting niet maximaal fel zet maar 1 stap eronder, wordt de helderheid van je dashbordverlichting automatisch geregeld door de lichtsensor, ......... vind je ook nergens terug ! Sucses ! Willie 1 Quote
jmo Geplaatst 5 Maart, 2015 Geplaatst 5 Maart, 2015 Hoe je de parkeerlichten in moet schakelen kun je nergens in de handleidingen vinden, zwak van Kia dat niemand dat verteld of in de handleiding zet ! Hoe het bij de Cee'd is weet ik niet maar in de handleiding van de huidige Carens staat het wel beschreven. Quote
Gast willie wortel Geplaatst 5 Maart, 2015 Geplaatst 5 Maart, 2015 Hoe het bij de Cee'd is weet ik niet maar in de handleiding van de huidige Carens staat het wel beschreven. Inderdaad jmo, het staat erin, alleen niet op de pagina waarnaar verwezen wordt in de index "stand parkeerlicht" excuses, ik heb niet verder gekeken. Mijn topic heb ik aangepast. Willie Quote
Murcielaygo Geplaatst 6 Maart, 2015 Geplaatst 6 Maart, 2015 Als je uitgaat van gloeilampjes zit er meestal 5W per hoek, plus 2x 5W voor de kentekenverlichting. Totaal 30W aan 12V is 2,5A. Bij een accu van 50Ah (zoals volgens mij in een Picanto) zou dat IN THEORIE goed zijn voor 20 uur. Maar omdat de spanning daalt en je onder de 10V nauwelijks meer kunt starten is een uur of 8 waarschijnlijk wel haalbaar. Met LED zou dit meer KUNNEN zijn, dat hangt af van de aansturing. Ik weet dat de LED-achterlichten van bijv. een VW Eos 1W per kant zijn, dus 5x zuiniger... En bij een grotere accu heb je ook meer standtijd natuurlijk... Quote
Gast willie wortel Geplaatst 9 Maart, 2015 Geplaatst 9 Maart, 2015 Als je uitgaat van gloeilampjes zit er meestal 5W per hoek, plus 2x 5W voor de kentekenverlichting. Totaal 30W aan 12V is 2,5A. Bij een accu van 50Ah (zoals volgens mij in een Picanto) zou dat IN THEORIE goed zijn voor 20 uur. Maar omdat de spanning daalt en je onder de 10V nauwelijks meer kunt starten is een uur of 8 waarschijnlijk wel haalbaar. Met LED zou dit meer KUNNEN zijn, dat hangt af van de aansturing. Ik weet dat de LED-achterlichten van bijv. een VW Eos 1W per kant zijn, dus 5x zuiniger... En bij een grotere accu heb je ook meer standtijd natuurlijk... Dank voor je berekening, maar dat gaat deze keer niet op !! zoals ik schreef bestaat de parkeerverlichting uit leds, bij elkaar naar p/m 75 stuks !! ( 2x 16 st. dagrijverlichting + 2x p/m 22 leds achterlichten ) Willie Quote
Murcielaygo Geplaatst 10 Maart, 2015 Geplaatst 10 Maart, 2015 Willie, lees mijn voorlaatste alinea nog eens... Zonder te weten hoe de LEDs worden aangestuurd is die betekening niet goed te maken. Maar als jij zegt dat het 75 LEDs zijn en ik ga uit van PLCC2's die bij ca.50mA vol branden zou het stroomverbruik op ongeveer 75*0,05=3,75A. MAAR er kunnen LEDs in serie staan. Of met modulatie worden aangestuurd. Of beide. En dan daalt het verbruik natuurlijk. Bij modulatie op 25% (wat ik weet dat VW doet) is het verbruik ca.30% omdat de drivers ook verliezen hebben. Bij serie-schakeling kun je max. 3 LEDs in serie zetten voor je kans loopt dat ze niet meer aan gaan bij lage spanning. Verbruik daalt dan naar ongeveer 35%. En bij beide systemen kom je op 30% van 35% uit, dus ongeveer 10% van die 3,75A. Het blijft dus gokken. Zo heeft de Picanto bijv. VOOR modulatie voor de schakeling tussen DRL en stadslicht, maar worden de LEDs achter "vol" uitgestuurd, maar zijn rem- en achterlicht gescheiden. Je hebt dan 24 LEDs per kant + 8 in het midden voor de rem en naar schatting 6 per zijde voor de achterlichten. De enige ECHT goede methode zou een meting zijn. Als je in de buurt van Tilburg woont kan ik die voor je doen: ik heb een stroomtang liggen, dan hoef je noet eens in je bedrading te rommelen... Quote
Gast willie wortel Geplaatst 10 Maart, 2015 Geplaatst 10 Maart, 2015 Willie, lees mijn voorlaatste alinea nog eens... Zonder te weten hoe de LEDs worden aangestuurd is die betekening niet goed te maken. Maar als jij zegt dat het 75 LEDs zijn en ik ga uit van PLCC2's die bij ca.50mA vol branden zou het stroomverbruik op ongeveer 75*0,05=3,75A. MAAR er kunnen LEDs in serie staan. Of met modulatie worden aangestuurd. Of beide. En dan daalt het verbruik natuurlijk. Bij modulatie op 25% (wat ik weet dat VW doet) is het verbruik ca.30% omdat de drivers ook verliezen hebben. Bij serie-schakeling kun je max. 3 LEDs in serie zetten voor je kans loopt dat ze niet meer aan gaan bij lage spanning. Verbruik daalt dan naar ongeveer 35%. En bij beide systemen kom je op 30% van 35% uit, dus ongeveer 10% van die 3,75A. Het blijft dus gokken. Zo heeft de Picanto bijv. VOOR modulatie voor de schakeling tussen DRL en stadslicht, maar worden de LEDs achter "vol" uitgestuurd, maar zijn rem- en achterlicht gescheiden. Je hebt dan 24 LEDs per kant + 8 in het midden voor de rem en naar schatting 6 per zijde voor de achterlichten. De enige ECHT goede methode zou een meting zijn. Als je in de buurt van Tilburg woont kan ik die voor je doen: ik heb een stroomtang liggen, dan hoef je noet eens in je bedrading te rommelen... Bedankt Murcielaygo voor je snelle reactie, je aanbod, en je duidelijke uitleg ! Helaas weet ik niet hoe de leds worden aangestuurd, daar komt bij dat ik ook niet weet of de BC toelaat dat de accu verder dan de benedengrens van 80% ontladen kan worden !? Het lijkt me verstandig dat ik bij de garage ga informeren hoelang de parkeerlichten "aan" kunnen, laat het nog wel weten. Willie Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.