Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een vraagje omdat ik dit probleem al eerder heb gehoord wil ik dit eens vragen aan medekia rijders.

Op het papier staat dat een kia pro ceed maar 6.1l verbruikt maar deze van mij verbruikt gemakkelijk 7 tot 8 liter per 100km.

En dan rijd ik nog redelijk rustig bij doortrekken gaat ze makkelijk naar de 9 tot 9.5 liter gemiddeld maar dan trek ik mijn wit bezeken ook makkelijk tot aan haar 6000 toeren.

Bij normaal rijgedrag schakel ik op een 2750 toeren.

Zijn er nog kia pro ceed rijders die dit ervaren?

Posted

Welke motor heb je? Ik rij een 1.4 en behaal ongeveer 7,4 tot 7,9 liter per 100 km. Ligt even aan de afstand, weg en snelheid.

Posted

Ik heb de 1.4 trekt geweldig goed op en als nu je het zegt op lange afstanden en bij 120km per uur verbruikt mijn kia 7.1 liter.

Tis pas bij bruusk optrekken enzo dat het verbruik toeneemt

• 3 months later...
Posted (edited)

Ik heb mijn tankbeurten en kilometers eens bijgehouden.

Ik vind ook dat 1.4 met ISG best wel veel verbruikt in tegenstelling tot de fabrieksopgave. Ook las ik in een (oude) Autoweek dat het werkelijke verbruik van Kia t.o.v. fabrieksopgave tot zo'n 17,8% afwijkt.

Dat is inderdaad niet gelogen.

Mijn verbruik over ongeveer 2500 km is 1:12,23 (8,18 liter/100 km).

Mijn afwijking bedraagt dus 28%!

Dit is dus letterlijk uitgerekend o.b.v. tankbeurt en km-stand. Niet o.b.v. de boordcomputer.

Ik heb persoonlijk niet zo'n moeite met het verbruik, maar meer met het gegeven dat ze niet eerlijk zijn (lees zoveel afwijken) wat betreft fabrieksopgave. En ja, ik snap dat deze waarden in een steriele laboratorium omgeving vast wel te halen zijn, maar dat strookt dus absoluut niet met de werkelijkheid. Ik rijdt helaas niet hele dagen berg af met de wind in de rug....

Onze tweede auto, een 1.6 Hyundai Lantra station van 11 jaar oud met 1.6/115 pk haalt zelfs 1:13

Edited by patten
Posted

In stadverkeer kom ik met mijn 1.6l op zo'n 1:10

Bij rustig snelwegrijden (dus 120 ) gaat het wel aardig omlaag naar 1:14.

Maar ja, kom wel vaak naar Duitsland en dan lust hij wel aardig wat bij plankgas. Geen idee hoeveel nou precies, gezien ik vaak dezelfde route rijdt en de laatse 100km door Duitsland gaan. Maar ik zie de benzinemeter dan gestaag naar beneden gaan.

Posted

Voor deze cee'd sw had ik een hatchback 1.4 ceed, het verbruik van de 1.4 was 6,9 liter per 100 km, als ik heel goed op het verbruik lette kwam ik met de 1.4 op 6,6 liter uit. De huidige 1.6 isg heeft nu een verbruik van 7,9 liter per 100 km maar heeft pas 1800 km gereden, dit zal beslist nog omlaag gaan. Ik hou jullie op de hoogte.

Posted

de kia heeft nu 15.000 km gereden dus deftig ingereden dus op lange afstand tegen 120 en met airco aan haal ik 7l ongeveer maar bij plankgas zeg amar 160 gaat ze naar 9l tis aanvaardbaar maar toch mag kia zijn test verbruik wat hoger leggen

Posted

Het viel mij ook al op dat het verbruik anders is dan opgegeven. Ik heb de ceed sw nu een maand. Maar al toch wat bezoekjes gebracht aan het tankstation. Vooral bij gebruik van de airco. Een paar keer per maand Zwolle - Utrecht met een volle tank. Wanneer ik weer thuis ben is de tank minder dan een kwart vol.

Posted

Ik had al eerder over het verbruik van mijn ceed SW een topic gemaakt. Ik kwam niet beter dan 8,1 l /100 km met mijn 1,4. Echter nu na 25000 km is het een stuk beter gemiddeld nu 7,4 lr / 100 km. Kennelijk duurt inrijden lang bij een KIA:-P