Jump to content
Onderdelenshop24.com

1.6 CRDi - moeilijk schakelen

Recommended Posts

Posted

Zo, mij zojuist even voorgesteld in het voorsteltopic en nu gelijk al een vraag. :wink:

Ik heb dus een Cee'd 1.6 CRDi 90 pk sinds enkele weken. Vanaf de eerste dag vinden we hem wat moeilijk schakelen en dan vooral de achteruit. Zeker als ie koud is en je wil in achteruit schakelen is dit bijna niet te doen. Soms moet je eerst wel 2 of 3 keer je koppeling loslaten en opnieuw indrukken voordat ie in achteruit gaat. Ook terugschakelen naar tweede of eerste gaat moeizaam als ie koud is, als ie warm is gaat het allemaal wat soepeler. Zijn er hier nog mensen die deze ervaring delen? Er staat nu nog maar 3000 km op, dus ik wil niet gelijk terug gaan naar de garage om erover te klagen, grote kans dat het nog wat beter wordt als er meer km's opstaan.

Desalniettemin, graag jullie reactie/ervaringen

Posted

@Leon,

Ja, de achteruit van een cee'd is in het begin wat moeilijk. Ik rijd zelf een cee'd SW 1.6 CRDI met 115pk en had daar in het begin ook last van. Na verloop van tijd wilt dit "slijten".

Tip die ik van andere cee'd rijders heb overgenomen is het volgende:

Als men de achteruit wilt gebruiken, moet je dit vooral kalm doen. Je tilt je "hendeltje" voor de blokering op en drukt rustig de pook naar links ff een seconde wachten en druk hem dan rustig naar voren. Het euvel schijnt te zijn dat de mensen te snel willen schakelen.

Probeer het eens uit. Bij mij hielp het en het werkt nog steeds.

P

Posted

Juist is dit, ikzelf rij ook met cee'd 1.6 crdi 155pk deze is nu iets meer dan een jaar met 14.000 km. achteruit schakelen was lastig maar naarmate er km bijkwamen ging dit probleem over . ook de eerste & tweede haden dit bij terug schakelen.

Maar nu schakeld deze als door boter.

zou zo zeggen heb nog een brrtje geduld, git gaan zeker wel over.

PS: verbruik was hier in begin ook wat aan hoge kant 8 a 8.5 liter 100 km nu zit ik ongeveer aan +- 5.7

Posted

Ok, ben dus niet de enige waar de bak wat moeizaam schakelt, we wachten dus maar rustig af tot er wat meer km's op staan.

Wat betreft het verbruik, meestal rijdt m'n vrouw ermee en die rijdt veel korte stukjes, dan ligt het verbruik rond de 7.0L/100km.

Vandaag naar m'n ouders in Nederland geweest, bijna 400 km snelweg gereden met bijna constant 140-150km/h (het was zo lekker rustig vanmorgen vroeg :cool:) en kwam toen uit op 6.5L/100km, wat ik voor die snelheid best netjes vind :)

Kan natuurlijk veel beter, maar dan zal ik me wel aan de maximum snelheid moeten houden :roll:

Gisteren trouwens even olie gepeild (3000 km op de teller) en die stond nu precies halfweg tussen max en min. Toch een beetje olieverbruik blijkbaar