Leon Posted April 11, 2009 Posted April 11, 2009 Ik heb nu 3500 km gereden met m'n Cee'd 1.6 CRDi, het oliepeil staat nu precies tussen min en max, dus ongeveer een 1/2 litertje eruit. Ik wilde dit bijvullen dus zojuist naar m'n dealer gebeld welke olie erin moet. Ik kreeg de verkoper aan de lijn, hij ging het even navragen, en belde terug met antwoord 15W40 full syntheet. Ik vroeg: weet je dat zeker want volgens mij is 15w40 altijd minerale olie, bedoel je niet 5W40? Antwoord was: nee, ik heb het aan de aftersales manager gevraagd en die zei heel duidelijk 15W40 full syntheet. Mijn vraag dus: bestaat dit wel? Of weet er iemand welk type olie er vanuit de fabriek in een CRDI wordt gedaan, want ik wil wel hetzelfde soort bijvullen. Alvast bedankt voor jullie hulp Quote
scorpioshuma Posted April 11, 2009 Posted April 11, 2009 Dit staat normaal gesproken altijd vermeld in het instructieboekje van de auto. Heb je die er al eens bij gepakt ? Quote
paul64 Posted April 11, 2009 Posted April 11, 2009 Deze vraag kun je het beste stellen in jou acount Mijn kia.nl dat heb ik ook gedaan ik heb een Kia Cee'd 1.6 CVVT. Het andwoord van Kai Nederland was toen,naar aanleiding van mijn e-mail Heeft Dhr R.M.Viset van Kia Ned. contact opgenomen met de afdeling Techniek en kregen de volgende informatie. De viscositeit index zoals ze in het instructieboekje staat zeggen alleen maar welke olien in de cee'd mogen. Zolang ze maar aan de eisen van API SJ of hoger voldoen. De 5 verschillende olien zijn aanbevolen door KMC. De olie die in de cee'd zit is de 5w30 olie af fabriek (30 mei 2007.)Van deze heb ik dan ook een lietertje achterin staan en na 28.000 KM nog geen druppel hoeven bij tevullen! Ik zou gewoon een Mailtje sturen naar, info@kia.nl met jou vraag. Quote
Leon Posted April 11, 2009 Author Posted April 11, 2009 @scorpioshuma: zoals Paul64 al zegt staat er in het instructieboekje alleen maar een schema welke olie bij welke temperaturen te gebruiken is, raar genoeg geen woord over welk type er in welke type Cee'd moet. Grappige is dat datzelfde onzinnige schemaatje ook al in het instructieboekje stond van onze Kia Pride Wagon van 9 jaar oud en deze dus nog steeds gebruikt wordt in de nieuwe Kia boekjes @paul64: Een account in Mijn Kia.nl heb ik niet, aangezien ik in Belgi Quote
Alex VB Posted April 12, 2009 Posted April 12, 2009 @Leon, FF een vraag tussendoor. Heb je met je cee'd Crdi geen zgn tussenbeurt gehad bij 1500km? Of krijg je deze bij 5000km? Toen ik mijn SW net gekocht heb heb ik bij 5000km een "tussenbeurt" gehad van mijn toenmalige concessiehouder in Maaseik. Hier is toen alles gecontroleerd en indien het nodig was de olie bijgevuld, GRATIS. Bij de cee'd van mijn vrouw moet ze terug naar de garage in Hasselt bij Quote
Leon Posted April 12, 2009 Author Posted April 12, 2009 @Leon,FF een vraag tussendoor. Heb je met je cee'd Crdi geen zgn tussenbeurt gehad bij 1500km? Of krijg je deze bij 5000km? Toen ik mijn SW net gekocht heb heb ik bij 5000km een "tussenbeurt" gehad van mijn toenmalige concessiehouder in Maaseik. Hier is toen alles gecontroleerd en indien het nodig was de olie bijgevuld, GRATIS. Bij de cee'd van mijn vrouw moet ze terug naar de garage in Hasselt bij Quote
paul64 Posted April 12, 2009 Posted April 12, 2009 (edited) De olie in een dieselmotor heeft het zwaarder te verduren dan olie in een benzinemotor, om de vereiste mechanische bescherming te handhaven. De aard van het verbrandingsproces en het motorontwerp hebben tot gevolg dat de olie in een diesel veel heter wordt (meer verdamping) dan in een benzinemotor. Daarom zijn in veel dieselauto’s standaard oliekoelers gemonteerd om dit tegen te gaan. Als dit niet het geval is bij de diesel motoren van Kia zou dit een verklaring kunnen zijn voor een wat hogere motor olie verbruik. Elke auto motor verbruikt olie,maximaal een halve liter olie op 1.000 km is normaal. Deze informatie heb ik gevonden via Google op div. websites, olie verbruik diesel motoren Edited April 12, 2009 by paul64 Quote
Leon Posted April 14, 2009 Author Posted April 14, 2009 Bijmij heeft de Kia dealer het eerste onderhoud op 1500km 15w40 ingedaan en de 2de dealer op 15.000km heeft die er ook ingedaan.Begin te twijfelen of de Kia dealers wel weten welke erin moet! Eerste onderhoud op 1500 km?? Alleen olie bijgevuld of alle olie ververst? Quote
dwguido Posted April 15, 2009 Posted April 15, 2009 Hallo. ik rij ook met 1.6 crdi 115pk deze heeft nu zijn onderhoud gehad 1jaa klein onderhoud aan meestergast van werkplaats had ik een extra liter olie gevraagd en ook welke deze is. mijn kia garage waar ik wagen gekocht heb en ook ga voor onderhoud gebruikt men 10w40 half synthetische olie Quote
Leon Posted April 15, 2009 Author Posted April 15, 2009 Hallo.ik rij ook met 1.6 crdi 115pk deze heeft nu zijn onderhoud gehad 1jaa klein onderhoud aan meestergast van werkplaats had ik een extra liter olie gevraagd en ook welke deze is. mijn kia garage waar ik wagen gekocht heb en ook ga voor onderhoud gebruikt men 10w40 half synthetische olie Aan hoeveel km's heeft ie z'n eerste onderhoud gehad? Bij een volledige oliewissel is het veranderen naar een andere oliesoort niet zo'n probleem natuurlijk, maar bij mij zit de olie af fabriek er nog in, en dan vul ik toch het liefst olie bij met dezelfde specificatie. Zou best kunnen dat mijn dealer ook overschakelt naar 10w40 bij de eerste beurt. Ik heb daar zelf nog gewerkt , en de olie die we in bulk hadden was namelijk 10W40. Quote
dwguido Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 (edited) Aan hoeveel km's heeft ie z'n eerste onderhoud gehad?Bij een volledige oliewissel is het veranderen naar een andere oliesoort niet zo'n probleem natuurlijk, maar bij mij zit de olie af fabriek er nog in, en dan vul ik toch het liefst olie bij met dezelfde specificatie. Zou best kunnen dat mijn dealer ook overschakelt naar 10w40 bij de eerste beurt. Ik heb daar zelf nog gewerkt , en de olie die we in bulk hadden was namelijk 10W40. op ongeveer 13.500 km cee'd was 1 jaar geworden, en zoals men voorschrijven 1 jaar of 20.000 km heb ik het laten doen. daar in aalst belgi Edited April 16, 2009 by dwguido Quote
Alex VB Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 (edited) Even OFF TOPIC! Nog opmerking radio zou iets beter mogen zijn, cd speler, usb aansluiting & aux zijn ok voor naar te luisteren maar radio kwaliteit op FM zeker nie goed moet soms veelvuldig naar freq zoeken op zenders die zijn vastgelegd. Je weet dat er een functie regionaal op de radio zit? Deze functie zorgt ervoor dat de radio automatisch op de juiste freq. blijft staan. Bevalt het geluid je nog steeds niet, heb je de mogelijkheid om de equlaiser settings te wijzigen. De cee'd radio heeft - volgens mij - 4 vaste instellingen. nl. Jazz, Rock, pop & Classic en EQ off. Dit doet ook al veel. Instellen van de EQ: de knop SOUND ingedrukt houden en met de draaiknop ernaast kan je de EQ instellingen selecteren. Edited April 17, 2009 by Alex VB Quote
Recommended Posts