Jump to content

Rammelende voorwiel ophanging Sportage 2

MFT4U

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Kia sportage van 2007 met pas 100.000 km op de teller.

Maar ik heb een vraagje:

Bij het rijden over elke onregelmatigheid in het wegdek hoor je onder de voorkant iets rammelen. Alsof er een stabilisatorkogel rammelt of een draagarmbus ruimte heeft.

Heb eronder gelegen en al deze dingen gecontroleerd maar niets gevonden.

Een ding lijkt wel erg dicht in de buurt te komen en dat is als ik het stuur kleine beetje snel draai dan lijkt het op hetzelfde gelui'd.

Mijn vraag is dan ook is dit een bekend euvel van de sportage en wat kan je eraan doen.

En is dit niet erg snel want de wagen is in een perfecte staat en heeft ook altijd zijn onderhoud gehad.

Ik hoop dat iemand mij iets verder kan helpen.

Bij voorbaat dank, Marcel

Vul je avatar even aan.

Dan weten we wat meer over je.

W.B dat kraken; ik moest even zoeken, maar daar kun je hier meer over vinden:

http://www.kiaclub.nl/topic/3260-krakend-geluid-bij-rijden-over-drempels/

Oke volgens mij heb ik alles ingevuld nu.

Maar wat betreft dat kraken het is meer een klokken wat je hoort van een te ruime kogel van de stabilisator rodjes een kwaal die met name bij Mazda veel voorkomt. Maar de kogels gecontroleerd en geen speling hierop.

Het is zeker geen rubberkraken wat ik hoor maar sta open voor alle suggesties.

Ik heb het idee dat je zelf veel kunt en zou dus toch eens kijken naar alle draagarmrubbers zowel voor als achter.

Invetten schijnt zeker te helpen.

Ja dat ga ik zeker doen maar het komt echt van voor vandaan en voel het ook in het stuur dus echt metaalcontact volgens mij maar ik ga invetten en als het helpt laat ik het zeker weten.

• Like 1

stabilisator rubbers en stangen even testen 

dat is eigenlijk een 2 mans klus een voelen en kijken en een de auto heen en weer schudden 

dus niet opkrikken en voelen dan staat er zo veel spanning op dan kan je geen spelling voelen 

dit geld ook voor de fusee kogels wagen onder de kogel/draag arm opkrikken en dan voelen dan schiet het al aardig op 

ook even de veer schotels/lagers controleren op speling even een laten sturen en een aan de schotel voelen of deze zonder stotteren beweegt