theo van der wal Geplaatst 18 April, 2010 Geplaatst 18 April, 2010 Ik wil wel een lijstje maken..... Quote
Alex VB Geplaatst 18 April, 2010 Geplaatst 18 April, 2010 Ik ben nog steeds geintereseerd in deze module ondanks dat ik geen Sorento heb. Ik ga er nl. vanuit dat de werking en bedrading mbt het inklappen van de spiegels gelijk is op alle KIA modelen. KIA zal niet voor ieder model een ander systeem "uitvinden" Dit bezorgt hun nl. veel onkosten. Quote
Thijs1 Geplaatst 28 April, 2010 Geplaatst 28 April, 2010 Morning Ik heb ook interresse. Ik heb electrische spiegels in mijn Sorento 2.5 CRD van 2004. Automatische inklappen bij in of uitschakelen motor lijkt mij wel prettig. mvg Quote
masimo Geplaatst 6 Mei, 2010 Geplaatst 6 Mei, 2010 Ik heb nog een oplossing gevonden om de spiegels automatisch te laten in- en uitklappen. Deze werkt via de centrale deurvergrendeling. Eerste versie van deze had het nadeel dat de speigels ook in en uit geklapt konden worden tijdens het rijden door het drukken van de centrale vergrendelingsknop. Dat werd opgelost door toepassing van een derde relais. http://www.digi-media-net.de/sorento/e-spiegel.htm Benodigde materialen: 3x 12V relais en wat kabeltjes. Ik heb nog steeds de voorkeur voor de oplossing via het kontaktslot. Dus ik kan op het lijstje erbij. Quote
theo van der wal Geplaatst 8 Mei, 2010 Geplaatst 8 Mei, 2010 Dan zijn we nu dus met z'n vieren.....volgens mij is dat nog te weinig... Zijn er meer gegadigden? Quote
snackey Geplaatst 9 Mei, 2010 Geplaatst 9 Mei, 2010 Ik ben nog steeds geintereseerd in deze module ondanks dat ik geen Sorento heb.Ik ga er nl. vanuit dat de werking en bedrading mbt het inklappen van de spiegels gelijk is op alle KIA modelen. KIA zal niet voor ieder model een ander systeem "uitvinden" Dit bezorgt hun nl. veel onkosten. Als dat zo is, heb ik natuurlijk ook interesse. Eerst ff een krasje wegwerken. Quote
Thijs1 Geplaatst 9 Mei, 2010 Geplaatst 9 Mei, 2010 Ik heb ook nog steeds belangstelling. sorento 2,5 CRD 2005 Quote
masimo Geplaatst 14 Juni, 2010 Geplaatst 14 Juni, 2010 (aangepast) Ik heb nog iets gevonden. Een eigenbouw module. Funktioneert via de centrale vergrendeling. Werkt zeker op Sorento 2002-2006. Op de facelift weet ik nog niet. Ik heb de maker gemaild voor meer details. Hij heeft een vraagprijs van 30 euro, zelf inbouwen. Ik heb hem de precieze werking gevraagd en ook of er nadelen zijn. 14 Juni, 2010 aangepast door masimo Quote
masimo Geplaatst 15 Juni, 2010 Geplaatst 15 Juni, 2010 (aangepast) De module heeft slechts 1 nadeel heb ik vernomen. Als tijdens het rijden de deuren ver/ont-grendeld worden met de knop in de bestuurdersdeur, klappen de spiegels ook in / uit. Dat gedrag is echter te verhelpen middels inbouw van een additioneel relais. Ik heb gevraagd wat de meerkosten zijn. De maker heeft het momenteel erg druk en kon niet aangeven of hij de kastjes in grote aantallen kon aanleveren op korte termijn. Daarom heb ik verder gevraagd of we eventueel een onderdelenlijst en electrisch schema kunnen krijgen (of kopen). Ik zie eigenlijk nu pas dat dit eigenlijk dezelfde oplossing is als waar ik al eerder naar verwees (HIER). Wat is eigenlijk de status van kia_nld's project? Dat blijft toch wel de mooiste oplossing. 15 Juni, 2010 aangepast door masimo vraag toegevoegd Quote
masimo Geplaatst 16 Juni, 2010 Geplaatst 16 Juni, 2010 De maker van de module heeft mij aangeboden er eentje te maken (verbeterde versie) en me die toe te sturen. Dan kan ie ingebouwd worden en uitgeprobeerd. Betaling volgt als alles werkt. Echter heb ik de komende tijd absoluut geen tijd om aan de auto te prutsen. Iemand vrijwilliger om de module in te bouwen en uit te proberen?? Ik regel wel dat ie hier komt. Quote
nancyenricky Geplaatst 17 Juni, 2010 Geplaatst 17 Juni, 2010 he hallo ik heb ook wel intresse vind het wel fijn als het over mijn kontakt gaat alleen zou het een drama vind als het met mijn deur schakeling ook gebeurt. mijn vriendin rijd vaak 's avonds in het donker in amsterdam centrum en voelt haar niet op haar gemak en doet dan de deuren op slot. als dan de spiegels ook gaan word ze gek met die nauwe straatjes mijn vraag is wel kan dan iemand hem voor mij inbouwen groetjes rick Quote
masimo Geplaatst 17 Juni, 2010 Geplaatst 17 Juni, 2010 werkt deze ook voor cee'd? Vermoedelijk werkt het principe ook op de Ceed. Maar deze module en de inbouwinstructies zijn specifiek voor de Sorento 2002-2009. Net als Rick geef ik nog steeds de voorkeur aan de schakeling van kia_nld via het kontaktslot. Quote
masimo Geplaatst 21 Juni, 2010 Geplaatst 21 Juni, 2010 (aangepast) Ik heb nog eens nagedacht over de module van kia_nld. Technisch gezien een elegante oplossing. Maar, het aansturen van de spiegels via het kontakslot is wellicht toch niet zo'n goed idee. Stel je zet je auto langs de kant in een drukke straat (parkeren bijv). Je zet de auto van kontakt af, maar moet wachten om uit te stappen. Dan kun je helaas niet in de spiegels kijken of er geen achteropkomend verkeer is. Dit nadeel heb je bij schakeling via de centrale vergrendeling niet. Mijn vraag dus: Kan de schakeling van kia_nld ook via de CV werken? Ik bedoel daarmee een soortgelijke print o.b.v. een microcontroller i.p.v iets met een stapel relais. Werking alleen bij openen en sluiten van de auto. Het spiegelknopje in de deur moet gewoon zijn werk blijven doen, maar de spiegels mogen niet in/uitklappen m.b.v. de CV-knop in de deur. 21 Juni, 2010 aangepast door masimo Quote
kia_nld Geplaatst 21 Juni, 2010 Topic Starter Geplaatst 21 Juni, 2010 Daarom gaan bij het afzetten van het contact de spiegels ook nog niet in. Dat duurt een minuut of als eerder de deuren op slot gedaan worden. Ik kijk ook altijd in mijn spiegels als ik uitstap. Spiegel knopje blijft werken. Ook als ik het spiegels handmatig inklap en dan het contact uitzet gan de spiegels niet weer open om dat de schakeling weet in welke stand de spiegels staan. Quote
masimo Geplaatst 21 Juni, 2010 Geplaatst 21 Juni, 2010 Een mooi intelligent stukje werk dus. Mijn complimenten. Wanneer gaan we in massa-productie? Ik begrijp dat de module programmeerbaar is. Kan die "wachttijd" ook nog ingesteld worden, bijvoorbeeld? Quote
KIASOULAP Geplaatst 22 Juni, 2010 Geplaatst 22 Juni, 2010 Met al dit soort 'automatisch' zaken blijven er natuurlijk wel wat risico's. In de SOUL Xecutive zit ook een dergelijke schakeling, te bedienen door de chauffeur. Op deze manier voorkom je schade door spontaan openende spiegels, bijvoorbeeld bij (erg) dichtbij geparkeerde andere auto's. Ik heb dit een keer gezien bij een collega met een Ford waarbij dit geschakeld is aan het contact. Aan de andere kant stond een busje, en de (rechter)spiegel sloeg daar tegenaan... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.