kia_nld Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Ik heb sinds kort ontdekt in mijn Sorento dat ondanks dat er geen knopje aanwezig is er toch motortjes in de spiegels verwerkt zijn voor het inklappen van de spiegels. Na op internet de schema's te hebben bekeken en het deurpaneel aan de bestuurderszijde te hebben losgemaakt kwam ik tot de conclusie dat alleen het knopje in het bedienings paneel voor de spiegels en ramen miste. Ik heb met een draadje en een knopje nu elektrische inklapbare spiegels. Nu vermoed ik dat mijn auto eerder schade heeft gehad waarbij mogelijk het bedienings paneel is vervangen door een versie zonder knopje of de deuren zijn vervangen door deuren met spiegels met motor. Of zou KIA gewoon altijd de spiegels van motoren voorzien en alleen indien besteld een een ander bedienigspaneel monteerd zodat de speigels inklapbaar zijn. Verder valt mij op dat bij geparkeerde Sorento's maar weinig met ingeklapte spiegels zijn. De spiegels klappen bij mij ook niet automatisch in als het contact uit gaat. Is dat bij iedereen ook het geval. Ik zit erover te denken om het inklappen te automatiseren. De spiegels klappen van uit als het contact aangaat of klappen na een minuut als het contact is uitgezet of direct als binnen een minuut de deuren worden vergrendeld. Zijn er mensen die daar ook in geinteresseerd zijn. Sorry voor het lange verhaal.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Hoi Teunis, Al rij ik zelf een Rio, wilde ik toch even reageren.. Standaard zijn de motoren in elk geval niet, niet bij alle types in elk geval. Mijn Rio heeft ze voor wat ik weet niet. Ik weet dat de Soul wel beschikt over electrisch inklapbare spiegels (Executive versie in elk geval) maar de Soul is dan ook wel een net nieuw model.. Verder heb ik g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Hoi Hoi, De cee'd in Belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Doe dat altijd handmatig maar het is inderdaad wel handig wanneer dat automatisch gebeurt bij uitschakelen van het contact Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dietze Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Ik zelf rij met een Carens. Op de vraag van dealer om spiegels bij contact uit in te klappen was het antwoord dat gaat niet. Toch eens gelezen dat het wel moet kunnen ?????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 (edited) Het schijnt inderdaad wel te kunnen. Ik heb het toen gelezen bij www.autoweek.nl bij een myreview van een cee'd SW. Ik heb het niet gedaan zoals vermeld omdat je dan neit meer de speigels handmatig zelf in kan klappen. Deze optie vind ik toch af en toe erg handig als blijkt dat een doorgang net iets te smal is met de spiegels uitgeklapt en ingeklapt je nog ruimte hebt. EDIT: Net gekeken of ik betreffende artikel nog kon vinden op autoweek, maar helaas.. (http://www.autoweek.nl/autoreview/20341/Kia-Ceed-Sporty-Wagon-16-CVVT-X-clusive) ik zie geen tekst meer staan. Wel zie ik nog mijn vraag staan (AlexVB).. Het spijt me dat ik niet verder kan helpen met een begin. Edited April 26, 2009 by Alex VB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_nld Posted April 26, 2009 Author Share Posted April 26, 2009 Ik heb het stukje electronica (folding module) bekeken. Daarin zit een microcontroller die het geheel aanstuurt. Mijn bedoeling is om over deze module een stukje electronica te maken dat de knop op het bedieningspaneel simuleert. De bestaande knop blijft dus gewoon werken. Ik heb hiervoor al een prototype die op de werkbank werkt maar nog niet in de auto heb getest. Ik weet niet hoe de aansturing van de spiegels bij de andere modellen is maar ik kan me voorstellen dat dit niet anders werkt als bij de Sorento. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Ben je al wat verder gekomen? Ik zal overigens zelf ook eens informeren, keep you posted- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_nld Posted May 8, 2009 Author Share Posted May 8, 2009 Ik zag op kiaforum.com nog een melding van iemand die ook had ontdekt dat er electrische spiegels op zijn sorento zat terwijl er geen bedienings knopje aanwezig was. Intussen op een experimenteer printje een schakeling ontworpen. Ingebouwd in de deur en het werkt fantastisch. Als ik het contact aan zet gaan de spiegels open. Zijn de spiegels al open dan detecteert de schakeling dat en zorgt ervoor dat de spiegels toch weer open gaan. Als ik het contact uit zet dan gaan de spiegels na een seconde of veertig vanzelf dicht. Dat geeft je voldoende tijd om in de spiegels te kunnen kijken bij het uitstappen. Als ik binnen de veertig seconden de deur op slot doen dan gaan de spiegels ook dicht. Onderdelen hebben me denk ik een euro of tien gekost. Wel een aantal uur aan het knutselen geweest om het in elkaar te zetten. Voor de geintereseerden onder ons: er wordt gebruikt gemaakt van een freescale microcontroller die in C geprogrammeerd is. Zou er belangstelling voor zijn dan zou ik ook een printje kunnen ontwerpen maar dat is pas interessant als er 25+ van gemaakt zou worden. rechtsboven de folding mirror unit die al in de deur zat. De schakeling op een experimenteer print. Zit in een kastje in het deur paneel onder het bedieningspaneel. Ik kan er dus nog bij zonder weer het gehele paneel te moeten verwijderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bambix Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 hey Kia_nld: proficiat met het resultaat. Ik heb wel interesse, maar ng 1 vraag; werkt het in combinatie met de bestaande open/toe-knop van de Sorento? Anders gezegd; kunnen de spiegels nog steeds manueel (weliswaar elektrisch) dichtgeklapt worden om bv door een smalle doorgang te kunnen, of bv een garage in te rijden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_nld Posted May 9, 2009 Author Share Posted May 9, 2009 Ja, de schakeling werkt om de bestaande folding mirror controller heen. Het simuleert zogezegd de druk op de bestaande knop. Vandaar dat de schakeling ook de richting van de beweging van de spiegels checkt voor het geval de spiegels al open staan als het contact aangezet wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Van mijn kant ook interesse en dan voor 2 x een cee'd met manuale "zelfbediening". Ik heb dan wel een beetje hulp nodig met inbouwen. Zo technisch ben ik nl. niet dat ik dat zo 1 2 3 ff doe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 idem interesse, op naar de 25....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 (edited) Nu heb ik op zich best interesse.. Maar voor wat ik weet zitten er in mijn spiegels geen motoren. Ze zijn immers ook niet electrisch inklapbaar, wel met de hand. Ik vrees alleen dat het bij mijn auto (t Edited May 11, 2009 by El-Rio-Grande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchdragon Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Ik heb wel interesse maar ik weet niet eens of mijn spiegels Sportage 2009 wel motortjes heeft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hxhx Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Bij de sorento CRDI van mij zit er inderdaad een apart knopje op het bedieningspaneel en ik gebruik hem altijd als ik parkeer. Het wordt een automatisme dat knopje indrukken dus eigenlijk went alles. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_nld Posted May 14, 2009 Author Share Posted May 14, 2009 Nu heb ik op zich best interesse.. Maar voor wat ik weet zitten er in mijn spiegels geen motoren.Ze zijn immers ook niet electrisch inklapbaar, wel met de hand. Ik vrees alleen dat het bij mijn auto (t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted May 14, 2009 Share Posted May 14, 2009 Navraag bij de dealer leerde mij dat op mijn "Belgische" Sorento geen motortjes ingebouwd zijn. Jammer, want het leek mij wel een leuk idee die inklappende spiegels. Alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted May 14, 2009 Share Posted May 14, 2009 Met andere woorden, kan je dan in jouw uitvoering je spiegels niet elektrisch laten inklappen door even op 't knopje in 't binnenportier te drukken? Nou ja...! 't Wordt juni/juli dat ik zelf ook op onderzoek ga hoe het eea. werkt en de spiegels ook te laten inklappen bij het uitzetten van het contact, kwestie van doorlussen denk ik Keep you posted- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_nld Posted May 15, 2009 Author Share Posted May 15, 2009 Met andere woorden, kan je dan in jouw uitvoering je spiegels niet elektrisch laten inklappen door even op 't knopje in 't binnenportier te drukken? Nou ja...!'t Wordt juni/juli dat ik zelf ook op onderzoek ga hoe het eea. werkt en de spiegels ook te laten inklappen bij het uitzetten van het contact, kwestie van doorlussen denk ik Keep you posted- Ik heb geen knopje..... Het is niet een kwestie van doorlussen. Zowel voor inklappen als uitklappen is een contact naar ground nodig om de spiegels in actie te laten komen. Dus een puls als contact aangaat en een puls als contact uitgaat. Er gaat naar de electronica wel een contact draad maar om een of andere reden wordt daar dus niet automatisch op gereageerd. Wel moet er binnen een bepaalde tijd op de knop gedrukt worden als het contact uitgaat omdat anders de spiegels niet meer op het knopje reageert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snackey Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Ik ben heel erg geinteresseerd in de oplossing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Ik heb hiervoor ook nog steeds interesse... Kijken of iemand KIA_nld kan contacteren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snackey Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Ik heb hiervoor ook nog steeds interesse... Kijken of iemand KIA_nld kan contacteren? Ik heb hem vanochtend een PM gestuurd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_nld Posted February 8, 2010 Author Share Posted February 8, 2010 Ik heb hem vanochtend een PM gestuurd. En die heb ik gezien. Probleem blijft wel dat ik voor het ontwerpen van een printje een minimaal aantal nodig heb om het interessant te laten blijven qua kosten. Het opbouwen op een gaatjes print kan wel maar kost gewoon meer tijd. Daarnaast is het inkopen van onderdelen bij 25+ gewoonlijk ook goedkoper (hoewel dat misschien 5% scheelt) Ik kan het schema en het programma in de microcontroller wel publiceren. Iemand met de juiste skills moet dan in staat zijn dit op te bouwen op een experimenteer printje. De microcontroller kan ik wel voor geinteresseerden programeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snackey Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 kia_nld bedankt voor de snelle reactie. Dus we moeten nu op zoek naar iemand met de juiste skills??? Als we die nu niet vinden, wat gaat zo'n gaatjes printje bij jou kosten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts