Ga naar inhoud

Cruisecontrol bug/Update


Ron Penguin

Aanbevolen Berichten

Zo zie je dat het per exemplaar kan verschillen, ik herken het wel degelijk. Maar het is gewoon erkend dat (sommigen) er last van hebben, en er wordt ook gewerkt aan de oplossing. Hoop dan ook zoals Dudeljo zegt dat begin april de update plaats gaat vinden. Dan kan ik ook genieten van de CC.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Net bericht gehad van KiaNL dat de update in April wordt uitgebracht. heb 14 april een servicebeurt dus hoop dat het dan gelijk kan worden meegenomen. Dus als een dealer zegt dat hij er niks van weet, dan moet hij zijn info beter bij houden.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uur geleden zei Ron Penguin:

Net bericht gehad van KiaNL dat de update in April wordt uitgebracht. heb 14 april een servicebeurt dus hoop dat het dan gelijk kan worden meegenomen. Dus als een dealer zegt dat hij er niks van weet, dan moet hij zijn info beter bij houden.

Heel mooi Ron, ik ben benieuwd of het gaat werken. Mijn Niro First Edition is vorige week woensdag (29 maart) helemaal bijgewerkt. Je moet blijkbaar bij een update exact aangeven welke onderdelen je bijgewerkt wilt hebben, anders krijg je geen volledige update, maar na ruim een uur heb ik dan toch alle updates gekregen (CarPlay, TomTom en MotorManagement). Aangezien ik als klant echter geen weet heb van de inhoud van de updates (en KIA geen informatie wil geven) kan ik alleen de problemen melden, en de CC stond hoog op mijn lijst. Op dat moment was er bij de serviceafdeling nog niet bekend dat er een update voor de cruisecontrol zou komen. In de update van het motormanagement zou wel iets zitten tegen het schokkerig rijden/schakelen, en voor mijn gevoel schiet de cruisecontrol nu minder door dan voorheen (nog steeds kilometertje of 5, maar niet plankgas naar 15km+). 

Ik ben echt benieuwd of de update die je de 14e krijgt de cruisecontrol problemen verhelpt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 2-4-2017 om 10:09 zei Ron Penguin:

Net bericht gehad van KiaNL dat de update in April wordt uitgebracht. heb 14 april een servicebeurt dus hoop dat het dan gelijk kan worden meegenomen. Dus als een dealer zegt dat hij er niks van weet, dan moet hij zijn info beter bij houden.

Nu ook bevestigd door mijn dealer, de update komt eraan. De update voor de cruisecontrole is al verwerkt in alle auto’s die worden geproduceerd vanaf medio maart 2017. De update voor de Niro's die van voor die tijd zijn, is tot op heden nog niet beschikbaar, het doel van KiaNL is om in de maand april de uitrol te faciliteren. Het is hiermee nog niet zeker dat dit in april ook gebeurd, maar de update is onderweg. Mocht de update er zijn op de 14e dan wordt deze gelijk uitgevoerd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag 4 april is mijn First Edition bij de dealer geweest voor een update van de cruisecontrol.

Toen ik hem weer ophaalde, was mijn vraag wat er geüpdatet was omdat ik twijfels had naar aanleiding van de berichten die ik hier lees.

Er was alleen een update uitgevoerd in het motormanagement welke het schokken bij het rijden zou moeten verminderen.

Bij mijn eerste bevindingen met de cruiscontrol tot een snelheid van 100km/h constateer ik een verbetering met name bij het gebruik van de REset knop.

De snelheids schommelingen zijn ook minder heftig geworden, maar bij een hogere snelheid zoals met 130 km/h moet ik nog proberen.

Dit was heel ongelukkig om met de cc. te rijden, dus nu wacht ook met smart op de echte cruisecontrol-update.

Ik hoop dat ik binnenkort toch eindelijk eens met een normale cc. kan rijden, dit wordt erg vervelend en duurt veel te lang, al weet ik nu al dat het met deze NIRO nooit zo zo prettig zal zijn om de cc. te gebruiken als ik gewend was bij mijn vorige auto, doordat ik geen ingestelde snelheid kan zien en na het aan raken van het rempedaal er een nieuwe Set moet worden uitgevoerd en niet normaal een REset.

Jullie bevindingen blijf ik met belangstelling volgen, want bij de dealer wordt voor mijn gevoel een klant niet veel wijzer, ze zeggen dat ze het niet eerder hebben gehoord en dus ook niet weten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rij de executive uitvoering en deze geeft de ingestelde cc snelheid duidelijk weer op instrumentenpaneel. Na uitschakelen door bv remmen pakt de cc de ingestelde snelheid weer op door op RES+ te drukken. (zie pagina 6-54 en 6-58 in instructieboekje).

Ik neem even aan dat dit bij de First Edition hetzelfde werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden zei Dudeljo:

Vandaag 4 april is mijn First Edition bij de dealer geweest voor een update van de cruisecontrol.

Toen ik hem weer ophaalde, was mijn vraag wat er geüpdatet was omdat ik twijfels had naar aanleiding van de berichten die ik hier lees.

Er was alleen een update uitgevoerd in het motormanagement welke het schokken bij het rijden zou moeten verminderen.

Bij mijn eerste bevindingen met de cruiscontrol tot een snelheid van 100km/h constateer ik een verbetering met name bij het gebruik van de REset knop.

De snelheids schommelingen zijn ook minder heftig geworden, maar bij een hogere snelheid zoals met 130 km/h moet ik nog proberen.

Dit was heel ongelukkig om met de cc. te rijden, dus nu wacht ook met smart op de echte cruisecontrol-update.

Ik hoop dat ik binnenkort toch eindelijk eens met een normale cc. kan rijden, dit wordt erg vervelend en duurt veel te lang, al weet ik nu al dat het met deze NIRO nooit zo zo prettig zal zijn om de cc. te gebruiken als ik gewend was bij mijn vorige auto, doordat ik geen ingestelde snelheid kan zien en na het aan raken van het rempedaal er een nieuwe Set moet worden uitgevoerd en niet normaal een REset.

Jullie bevindingen blijf ik met belangstelling volgen, want bij de dealer wordt voor mijn gevoel een klant niet veel wijzer, ze zeggen dat ze het niet eerder hebben gehoord en dus ook niet weten.

Ik heb inmiddels ook bij hogere snelheden (130km/u) geprobeerd, maar dan schiet de CC nog steeds flink door. De RESume knop werkt nog steeds niet echt. Die zou echter wel gewoon moeten werken. De vooraf ingestelde snelheid is weliswaar niet zichtbaar, maar zolang de afwijking na het drukken van de rempedaal niet meer dan 30km/u is zou die RESume toets naar de vorige ingestelde snelheid moeten terugkeren. Maar dat is NU nog niet zo op de First Edition (NiroFan heeft een duurdere versie/Executive, die geen problemen heeft), ik ben erg benieuwd naar de update die Ron de 14e krijgt (Goede Vrijdag...zou goed nieuws kunnen brengen :-)

Mijn conclusie is dan ook dat de CC met de huidige update nog steeds niet bruikbaar, en zelfs gevaarlijk is.

Als er dan ook nog een keer een update komt waarin ECO-DAS geactiveerd wordt dan zou dat helemaal mooi zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet werkende cruise control

Ik heb sinds januari 2017 de Niro via een lease maatschappij, heb diverse malen via de mail contact gehad met KIA Nederland en met de dealer waar de auto vandaan komt. In eerste instantie werd gezegd dat men het probleem niet kende zowel door de garage als door KIA Nederland. Later werd het wel duidelijk dat men al langer van dit probleem af wist, dus willens en wetens een auto verkopen met een gebrek. Uit het contact met KIA Nederland is het nog niet bekend dat er een update komt voor dit probleem, dus april lijkt mij gezien de mail wisseling erg onwaarschijnlijk. 

Ook heb ik de ervaring dat bij een resum van de cc dat de auto er ineens als een raket vandoor gaat waardoor je al snel op je rem moet trappen om je voorganger niet te raken.

Aangezien ik elke dag op wegen rijdt met veel traject controle vind ik dit een grote gemis ( en dat is zacht en netjes uitgedrukt)

Ik heb weinig vertrouwen in KIA dat snel met een oplossing komen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


12 minuten geleden zei controle:

Niet werkende cruise control

Ik heb sinds januari 2017 de Niro via een lease maatschappij, heb diverse malen via de mail contact gehad met KIA Nederland en met de dealer waar de auto vandaan komt. In eerste instantie werd gezegd dat men het probleem niet kende zowel door de garage als door KIA Nederland. Later werd het wel duidelijk dat men al langer van dit probleem af wist, dus willens en wetens een auto verkopen met een gebrek. Uit het contact met KIA Nederland is het nog niet bekend dat er een update komt voor dit probleem, dus april lijkt mij gezien de mail wisseling erg onwaarschijnlijk. 

Ook heb ik de ervaring dat bij een resum van de cc dat de auto er ineens als een raket vandoor gaat waardoor je al snel op je rem moet trappen om je voorganger niet te raken.

Aangezien ik elke dag op wegen rijdt met veel traject controle vind ik dit een grote gemis ( en dat is zacht en netjes uitgedrukt)

Ik heb weinig vertrouwen in KIA dat snel met een oplossing komen.

in dit draadje geeft KiaNL het aan. Is bevestigd door mijn dealer. 

Facebook link

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 4-4-2017 om 22:43 zei Nirofan:

Ik rij de executive uitvoering en deze geeft de ingestelde cc snelheid duidelijk weer op instrumentenpaneel. Na uitschakelen door bv remmen pakt de cc de ingestelde snelheid weer op door op RES+ te drukken. (zie pagina 6-54 en 6-58 in instructieboekje).

Ik neem even aan dat dit bij de First Edition hetzelfde werkt.

Ik krijg toch het idee dat CC of A(daptive)CC het verschil maakt. Ik rij de bussiness editie met ACC en onderken het probleem niet...
Wel gaf de dealer recent aan dat de CC update deze zomer komt.

En ik hoef ook niet mijn updates separaat op te geven. Mijn dealer doet at vanzelf. Dat maakt het verschil waar je hem koopt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uur geleden zei AAAA:

Auto verkopen   oke             after sales.  ( vreemd woord )     levert niks op zeker

 

 

Sorry AAAA, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, niet als het de aftersales van de dealer betreft tenminste. Ik ben erg tevreden over mijn KIA dealer en hun aftersales. Maar mijn dealer kan ook weinig doen aan KIA Nederland. Het ene nieuwe model staat nog niet in de showroom of het volgende komt er alweer aan. Zoveel verschillende types en uitvoeringen met elk hun eigen (on)hebbelijkheden. Gewoon teveel informatie om alles zelf uit te zoeken voor een dealer, daar zou KIA Nederland de dealer beter bij kunnen helpen en zou meer openheid moeten geven en hun beloftes waar moeten maken (en UPDATES uitbrengen). Mijn dealer wil wel...daar geloof ik wel in...maar ze kunnen gewoon niet.

...en KIA Nederland...die heeft nog niet eerder over een Niro gehoord of is de Niro alweer vergeten...die is al 10 modellen verder...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 4/14/2017 om 09:41 zei Ron Penguin:

Net voor de oliebeurt bij de dealer geweest. Helaas nog geen cc-update. Nog heel even geduld dus :( 

Heel jammer Ron :-( 

Ik ben erg benieuwd of/wanneer de update komt. Mijn dealer zou me op de hoogte houden, maar de tegenstrijdige berichten hier (april versus 'zomer') geven me geen goed gevoel.

De CC is echt nog steeds gevaarlijk en volstrekt onbruikbaar met de huidige firmware. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


9 minuten geleden zei BvE:

Zijn er  ook Niro bezitters die er geen last van hebben, ik in ieder geval niet.

 

De CC problemen lijken specifiek voor de First Edition en 'goedkoper', en zelfs binnen dat model heeft niet iedereen er (in gelijke mate) last van.

De Adaptive Cruise Control / ACC schijnt wel goed te werken, daar heb ik nog niemand over horen klagen, de problemen zijn met de gewone/basis CC.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


Sjonge, sjonge, ik heb een Niro met hetzelfde cc probleem.  Ik begrijp dat bijna iedere Niro rijder hetzelfde  probleem  heeft. Er gebeurt niets bij Kia. We worden met nietszeggende mailtje aan het lijntje gehouden. Ik heb 15 jaar bij een toeleverancier aan de Europese automobielindustrie  gewerkt in de r&de afdeling. Bij problemen hadden we binnen een heel korte tijd de oplossing. Kia is voor mij een bedrijf dat niet empatis  is en zijn klanten maanden in de vriezer zet. We moeten met zijn allen een claim indienen voor het onveilig gebruik van de cc.  We hebben betaald voor een goedwerkende cc. Wie doet ermee? 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden zei Tal:

Sjonge, sjonge, ik heb een Niro met hetzelfde cc probleem.  Ik begrijp dat bijna iedere Niro rijder hetzelfde  probleem  heeft. Er gebeurt niets bij Kia. We worden met nietszeggende mailtje aan het lijntje gehouden. Ik heb 15 jaar bij een toeleverancier aan de Europese automobielindustrie  gewerkt in de r&de afdeling. Bij problemen hadden we binnen een heel korte tijd de oplossing. Kia is voor mij een bedrijf dat niet empatis  is en zijn klanten maanden in de vriezer zet. We moeten met zijn allen een claim indienen voor het onveilig gebruik van de cc.  We hebben betaald voor een goedwerkende cc. Wie doet ermee? 

 

Hoi Tal,

Ik schat de kans erg klein in dat dit effect zal hebben. Pas als er een (serieus) ongeluk gebeurt met een rijder die NIET wist dat CC onveilig was, en aantoonbaar is dat het CC probleem de oorzaak was en Kia op de hoogte was van het probleem en ervoor gekozen heeft om GEEN product recall (om de CC tijdelijk te blokkeren totdat een oplossing beschikbaar is) of op zijn minst een waarschuwing aan alle Kia rijders te sturen (met bevestiging van de ontvanger) om de CC niet te gebruiken, maakt een claim pas kans op slagen denk ik.

Dat je betaald hebt voor functionaliteit die niet geboden wordt maakt weinig kans denk ik (anders zou je ook kunnen claimen dat ECO-DAS niet werkt en had je kunnen claimen dat CarPlay tot voor kort niet werkte, en zou je kunnen claimen dat het verbruik enigszins 'optimistisch' voorgespiegeld werd, etc.).

Nee, in dit geval denk ik dat de enige kans van slagen voor een claim gerelateerd moet zijn aan de onveilige situatie waarvan KIA op de hoogte is, maar ervoor kiest om de gebruiker niet op de hoogte te stellen (terwijl KIA werkt aan een oplossing).

 

...alternatief is natuurlijk om 'publiek' te gaan, maar dat boeit KIA niet echt zoals AAAA al suggereert.

 

Maar laten we vooral ons rijplezier niet door de CC problemen vergallen, en genieten van ons Nirootje (die toch ook veel pluspunten heeft).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...
Vandaag 4 april is mijn First Edition bij de dealer geweest voor een update van de cruisecontrol.
Toen ik hem weer ophaalde, was mijn vraag wat er geüpdatet was omdat ik twijfels had naar aanleiding van de berichten die ik hier lees.
Er was alleen een update uitgevoerd in het motormanagement welke het schokken bij het rijden zou moeten verminderen.
Bij mijn eerste bevindingen met de cruiscontrol tot een snelheid van 100km/h constateer ik een verbetering met name bij het gebruik van de REset knop.
De snelheids schommelingen zijn ook minder heftig geworden, maar bij een hogere snelheid zoals met 130 km/h moet ik nog proberen.
Dit was heel ongelukkig om met de cc. te rijden, dus nu wacht ook met smart op de echte cruisecontrol-update.
Ik hoop dat ik binnenkort toch eindelijk eens met een normale cc. kan rijden, dit wordt erg vervelend en duurt veel te lang, al weet ik nu al dat het met deze NIRO nooit zo zo prettig zal zijn om de cc. te gebruiken als ik gewend was bij mijn vorige auto, doordat ik geen ingestelde snelheid kan zien en na het aan raken van het rempedaal er een nieuwe Set moet worden uitgevoerd en niet normaal een REset.
Jullie bevindingen blijf ik met belangstelling volgen, want bij de dealer wordt voor mijn gevoel een klant niet veel wijzer, ze zeggen dat ze het niet eerder hebben gehoord en dus ook niet weten.

Mijn ergernis is weer helemaal terug, zoniet groter geworden.
Update voor motormanagement heeft dus geen verbetering voortgebracht voor de cc.
Bij de dealer hoor ik steeds weer er wordt aan gewerkt, ik wou dat ik u kon helpen.
Ik vind dit een slechte zaak van KIA, erg gaan zelfs geruchten rond van mensen welke met mij meereden dat Dudeljo slecht auto rijd, en dan maar weer het verhaal over de cc proberen uit te leggen.
Dat dit na ruim een half nog niet is opgelost geeft wel bedenkingen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Dudeljo:


Mijn ergernis is weer helemaal terug, zoniet groter geworden.
Update voor motormanagement heeft dus geen verbetering voortgebracht voor de cc.
Bij de dealer hoor ik steeds weer er wordt aan gewerkt, ik wou dat ik u kon helpen.
Ik vind dit een slechte zaak van KIA, erg gaan zelfs geruchten rond van mensen welke met mij meereden dat Dudeljo slecht auto rijd, en dan maar weer het verhaal over de cc proberen uit te leggen.
Dat dit na ruim een half nog niet is opgelost geeft wel bedenkingen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Van de week weer een discussie gehad over FB met KiaNL. Weer een verhaal van is niet zo maar gedaan, moet aan emissie-eisen voldoen, weten nog niet wanneer .... En dat terwijl ze hadden aangegeven dat het in April zou gebeuren. Blijft weer afwachten, maar heb er ondertussen ook wel genoeg van. Neem de dealers niks kwalijk, hoewel die zich ook wel is zouden kunnen organiseren richting KiaNL. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...