Andries Geplaatst 28 September, 2016 Geplaatst 28 September, 2016 Beste leden, Ik heb een vreemd issue, wat begint te storen.. Telkens als ik van versnelling 3 naar 4 schakel, hoor ik een fluitend/piepend geluid. Het geluid komt uit de versnellingsbak zelf en hoor ik ook wanneer ik de motor niet draait (sleutel uit het contact). Wat zou dit kunnen zijn? Quote
xtra40 Geplaatst 28 September, 2016 Geplaatst 28 September, 2016 een geluid uit de versnelings bak terwijl de motor uit is en de sleutel ook niet in het contact zit ???? beetje apart is dit dan constant of alleen na de rit ?? Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 September, 2016 Geplaatst 28 September, 2016 Bedoel je dat dit geluid enkel klinkt bij het bewegen van de pook van 3 naar 4? Komt het geluid dan niet van het schakelmechaniek? Ik kan me voorstellen dat er een schakelkabel bijv. ietwat droog is waardoor je bijgeluid krijgt. Quote
Andries Geplaatst 28 September, 2016 Topic Starter Geplaatst 28 September, 2016 Het doet zich alleen voor wanneer ik de pook beweeg, van 3 naar 4.. Zowel voordat ik ga rijden, als tijdens en daarna (ook met motor/contact uit). Kwestie van 'bijsmeren' ofzo? Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 September, 2016 Geplaatst 28 September, 2016 Ik zou niet zomaar gaan "bijsmeren", want overdadig of verkeerd vet kan vuil aantrekken/vasthouden of niet geschikt zijn voor de materialen. Mijn gevoel zegt "kabel", maar ik zou er mee naar de garage gaan, je auto zal nog garantie hebben wellicht? Quote
xtra40 Geplaatst 29 September, 2016 Geplaatst 29 September, 2016 Zeker niet zelf gaan smeren inderdaad de kabels hebben een kunstof binnen mantel als je daar vet of wat aan doet zwelt het op en word het probleem alleen maar erger Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Andries Geplaatst 29 September, 2016 Topic Starter Geplaatst 29 September, 2016 Wordt een dure reparatie dan.. Want garantie heb ik niet meer. Op BOVAG-garantie na dan, maar die garage steekt zijn kop in het zand. Quote
xtra40 Geplaatst 29 September, 2016 Geplaatst 29 September, 2016 Hoor je het geluid binnen of buiten ?? Vaak volstaat het schoonmaken van de kabels al Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Andries Geplaatst 29 September, 2016 Topic Starter Geplaatst 29 September, 2016 Ik hoor het geluid binnen, maar ik moet iets corrigeren.. Het geluid doet zich enkel voor wanneer ik vanuit de 'derde' versnelling terugschakel naar 'vrij'. Quote
Murcielaygo Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 Vermoeden blijft voor mij nog steeds mechaniek/kabels... Quote
xtra40 Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 Ik zou anders even je tunnel bak demonteren en kijken of er niets tegen de kabels of schakel mechaniek aan ligt Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Andries Geplaatst 30 September, 2016 Topic Starter Geplaatst 30 September, 2016 Een Kia-garage vertelde dat het dashboard gedemonteerd moet worden, alvorens de versnellingsbak kan worden bereikt.. Klopt dat, of is deze ook van onderuit te benaderen? Quote
xtra40 Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 Ik neem aan dat een een Kia rio van 2012 of nieuwe hebt dan hoeft het dachbord er niet uit Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Andries Geplaatst 30 September, 2016 Topic Starter Geplaatst 30 September, 2016 Hij komt uit december 2011, maar wel het 'nieuwe' model inderdaad (Kia 3). De garage waar hij nu staat hebben het probleem inmiddels verholpen.. Die belde zojuist om te vertellen dat er langs de motor een mechaniekje zit, welke droog stond. Hierop hebben ze een beetje WD40 gespoten en het fluiten/piepen is nu weg. Ook heb ik een compressietest laten uitvoeren, welke 12,5 tot 13 bar per cilinder meet. De waardes over alle cilinders zijn gelijk. Quote
xtra40 Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 Dus een goeie motor en geen gepiep meer das goed nieuws Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Andries Geplaatst 30 September, 2016 Topic Starter Geplaatst 30 September, 2016 Dat is inderdaad heel goed nieuws! En dan nog iets: die dribbelende/slippende koppeling (waarover eerdere topics) is vorige week vervangen.. 2 Kia-garages waren heel stellig en zeiden: je onderhoudsboekje is niet volledig, dus geen garantie. 1 Kia-garage zei: we dienen de aanvraag in bij KiaNet en als er niet wordt gevraagd om onderhoudshistorie gaan we hem gewoon vervangen. Dat laatste was het geval en dus erg netjes! Ik begrijp dat elke garage met een Kia-licentie zich moet houden aan de regels, maar zelf worden ze er ook beter van.. De klant kost het niets, maar elke Kia-garage mag onderdelen en uren toch declareren via KiaNet? Quote
xtra40 Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 Ja dat mag maaaaaarrr zij verdienen aan de onderdelen niets die worden netto vergoed en arbeids loon is ook heel veel minder wat ze daar voor terug krijgen daarom is garantie werk niet geliefd bij garages Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
ludoke Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 Hij komt uit december 2011, maar wel het 'nieuwe' model inderdaad (Kia 3). De garage waar hij nu staat hebben het probleem inmiddels verholpen.. Die belde zojuist om te vertellen dat er langs de motor een mechaniekje zit, welke droog stond. Hierop hebben ze een beetje WD40 gespoten en het fluiten/piepen is nu weg. Ook heb ik een compressietest laten uitvoeren, welke 12,5 tot 13 bar per cilinder meet. De waardes over alle cilinders zijn gelijk. Prima ,dat zijn waardes van een nieuwe motor Quote
xtra40 Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 WD40, sterk spul.... Wie ik ?? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Wimis on Geplaatst 30 September, 2016 Geplaatst 30 September, 2016 Jeetje................. Ik had daar net een biertje in de kofferbak ! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.