Ga naar inhoud

Zenuwachtige eerste versnelling


Andries

Aanbevolen Berichten

Beste leden,

Ik ben benieuwd of jullie onderstaand ook ervaren:

 

Ik heb een Rio uit 2011 (CVVT / 1.2) en ervaar een zenuwachtige eerste versnelling..

Wanneer ik voor een stoplicht sta (rood) en ga rijden (groen), slaat de motor bijna af, of ik maak teveel toeren.

 

Aangezien het gaspedaal gevoelig is, kan ik de juiste balans tussen koppeling en gas niet vinden.

Het is altijd een beetje hopen dat ik zonder gierende motor wegrijd.

 

Hetzelfde ervaar ik met file rijden, in de eerste versnelling.

Wanneer je een beetje gas geeft en de auto laat uitdrijven 'snukt' de motor.

 

Het spelen met de koppeling lijkt een vereiste, echter is deze onlangs volledig vervangen.

Ook heb ik onlangs een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Andries,

 

Zelf heb ik ook een Rio uit 2012.

Ook mijn koppeling is al vervangen onder garantie.

Het is inderdaad een kwaal van deze auto en je moet ermee "leren leven" zoals dat heet.

Mijn truc is de volgende:

Als je de koppeling laat opkomen, moet je je hak van je linkervoet niet op de vloer van de auto laten rusten.

Mijn ervaring is dat je de koppeling beter kan "doseren".

Het is gek omdat je met de autorijles hebt geleerd om je hak op de vloer te laten rusten.

Misschien helpt deze tip. :-)

 

Vriendelijke groet,

 

Cocker

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor je reactie, Cocker!

Sinds mijn koppeling is vervangen, is het ergste 'stuiteren' verholpen.

 

Ik 'speel' ook met de koppeling, maar zoek nog de juiste balans..

Bedoel je dat de koppeling een beetje moet opkomen en dan nog even vasthoud, tijdens wegrijden vanuit stilstand?

 

In dat geval pas ik jouw tip reeds toe, maar soms voel ik dan nog een 'duw' dat hij in de eerste versnelling valt (vanuit koppeling positie gezien).

Maar als ik teveel gas geef en de koppeling iets losser had gemoeten, heb ik soms een gierende motor.

 

Lastig om te omschrijven, maar is dit herkenbaar?

( Misschien is het nog een kwestie van wennen. )

Link naar reactie
Delen op andere sites


En ik die drie jaren mezelf maar achter m'n oren krabben en denken dat ikzelf en motorische storing heb...

Ik ben geen coureur met wegrijden en zal dat ook nooit worden maar bij deze wagen is het moment waarop je als een zonnetje kunt wegrijden echt heel kort. Meestal is het of schokken of brullen.

Rijd nu een Opel Astra Sports Tourer 1.4 uit 2011 en moet nog steeds m'n best doen, maar het verschil is enorm. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...