Jump to content

Servicebeurt

Niek63

Recommended Posts

Deze week heeft de auto bij de Kia-dealer een servicebeurt gehad. Ik werd gebeld dat de voorbanden moesten worden vervangen (Michelin energysaver) omdat profieldiepte banden 2,7 en 2,5 was. Als niet-technisch-persoon 'ja' gezegd op vervangen. Later lees ik op internet dat de minimale diepte zomerbanden 1,6 mag zijn. Is het een juist advies van de dealer om ze nu al te laten vervangen?

Verder staat op de rekening 14 euro voor sproeiervloestof. Merkwaardig, omdat ik drie weken geleden zelf de vloeistof heb bijgevuld omdat op het dashboard het waarschuwingslampje ging melden.

Mmmm, zit ik er naast als ik wat wantrouwen heb? Graag jullie advies. 

Ik vind het advies voor de banden juist,je immers nog maar 1 mm van het toelaatbare en nu hij toch bij de dealer is...

Ruitensproeier vloeistof word  in elke garage aangerekend bij een beurt (terecht of onterecht en 14 euro vind ik erover

• Like 1

Wat de banden betreft eens met wat hierboven wordt gezegd.
Wettelijk zat er nog voldoende profiel op maar qua veiligheid beter te vervangen. Was op zich wel zo netjes geweest om dat erbij te melden. Maar de meeste garages geven bij onder 3mm aan dat de banden vervangen dienen te worden. Bij bepaalde merken staat het ook zo in de checklist volgens mij bij volvo 2.8mm (maar weet het niet zeker).
Wat ruitersproeier betreft, dat berekenen de meeste dealers standaard. Zit vaak in het pakket van de beurt. Maar weet zo niet uit het hoofd wat het bedrag is. Maar als je aangeeft dat ie al voor de beurt vol zat zullen ze het wel crediteren.
Mijn dealer legt in dat geval altijd een flesje in de auto om zelf later bij te vullen. Maar ben met je eens, dat dit niet erg netjes is. Zoals Murcielaygo aangeeft kun je voor €14,- zelf een hoop ruitersproeiervloeistof kopen.

Ik rij dan wel een picanto, maar ik betaal niets voor het bijvullen van de ruitenwisservloeistof bij een onderhoudsbeurt. Wat de banden betreft is het inferdaad verstandig. Wel zou je elders je banden goedkoper kunnen krijgen incl het omzetten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

• Like 1