Jump to content

Niek63

Leden
  • Posts

    27
  • Joined

  • Last visited

About Niek63

  • Birthday 12/28/1964

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Over jezelf
    Voorheen opel corsa, ford escort en ford focus gereden
  • Woonplaats
    Almere
  • Auto
    Kia Cee'd 1,6 GDI Comfort pack

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Niek63's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

15

Reputation

  1. Niek63

    Servicebeurt

    Deze week heeft de auto bij de Kia-dealer een servicebeurt gehad. Ik werd gebeld dat de voorbanden moesten worden vervangen (Michelin energysaver) omdat profieldiepte banden 2,7 en 2,5 was. Als niet-technisch-persoon 'ja' gezegd op vervangen. Later lees ik op internet dat de minimale diepte zomerbanden 1,6 mag zijn. Is het een juist advies van de dealer om ze nu al te laten vervangen? Verder staat op de rekening 14 euro voor sproeiervloestof. Merkwaardig, omdat ik drie weken geleden zelf de vloeistof heb bijgevuld omdat op het dashboard het waarschuwingslampje ging melden. Mmmm, zit ik er naast als ik wat wantrouwen heb? Graag jullie advies.
  2. Niek63

    Caravanspiegels

    En ook PPO. Allebei dank. Had dezelfde vraag gesteld in caravanforum. Daar ook reacties gehad. Nieuwe poging tot monteren gedaan/meer geprutst. Toch gelukt. Bedankt voor geruststelling, burgemeester. En tip van PPO ga ik zeker opvolgen
  3. Niek63

    Caravanspiegels

    De huidige caravanspiegels bevallen niet. Al een keer een op de rondweg van Parijs verloren. Daarom afgelopen week nieuwe spiegels gekocht. Veel goede recensies gelezen over deze Milenco spiegels (http://www.wehkamp.nl/Zoeken/ArtikelDetail.aspx?ArtikelNummer=517862&Ntt=Milenco&PI=0&PrI=0&Nrpp=24&Blocks=0 ) ."Geschikt voor alle merken en types". Ook goede reviews gelezen. Dus onder het motto 'wel duur (60 euro!), maar dan ook geen gedoe meer' gekocht. Vanochtend op onze Kia Ceed geprobeerd te plaatsen. Ik ben helemaal niet enthousiast. De spiegels van de auto zitten niet echt 'diep', dus het randje waar je de spiegels op moet schroeven is erg klein. Gaat dit 'houden' als wij naar Zuid-Frankrijk rijden? Heeft iemand ervaring met deze spiegels? Of een betere suggestie voor caravanspiegels op de KIA Ceed Sportswagen (2014)
  4. Zoals eerder in dit forum gemeld hebben wij sinds de koop van onze nieuwe Cee'd (begin maart dit jaar) problemen met de stop&go. Die deed het niet. Meerdere keren terug geweest bij de dealer in Almere, paar keer een dag kwijt ivm onderzoek. Na/met veel gemopper bracht ik 'm in juni wéér. Bij het afhalen eind van de dag vroeg ik de receptiemedewerker (die er natuurlijk zelf ook niets aan kan doen) of de auto nu wél gerepareerd was. Dat kon hij niet zeggen ("systeem moet eerst een paar uur in gebruik zijn"). Hij kon ook niet aangeven wat er dan door KIA zou worden gedaan als de stop&go het weer niet deed: men wist het dan niet meer. Daarbij is het stop&go "een heel gevoelig systeem dat ook erg afhankelijk is van het gebruik door de bestuurder." Het zou dus niet altijd aan de auto liggen als het systeem het nog steeds niet deed. Nou hadden wij in de vorige Cee'd ook al stop&go en die deed het áltijd. Dus ik ben aardig 'pissig' geworden en hem uitgelegd dat dit niet waar kan wezen. Sowieso moet je geen auto verkopen met een systeem dat - om wat voor reden dan ook - niet werkt. En daarbij: ik koop een auto die het gewoon moet doen. Op alle punten, daar betaal je voor. Dus het "als garage kunnen wij niets meer doen” was voor mij onacceptabel. De maandag daarna kon ik de garage melden dat het stop&go-systeem het nog niet deed. Mijn 'tirade' de week daarvoor had wel tot gevolg gehad dat ik de auto toch weer, voor de zoveelste keer naar de garage, kon langsbrengen. Die dag heeft men de sensor voor stop&go van een andere Cee'd omgezet naar onze auto. Gevolg: ik rij het garageterrein af, stop voor een stoplicht en... de stop&go functioneert! Het lag niet aan de steeds terugkomende klagende klant, het lag aan de techniek in de auto. Idem heb ik een paar jaar eerder gehad met de stuurbekrachtiging in mijn vorige Cee'd. Die viel af en toe plotseling weg. Ook hier werd ik bij de garage steeds weggestuurd: "wij kunnen niets meten, dus niets doen". Uiteindelijk bleek, nadat ik een monteur bijna fysiek achter het stuur had gesleurd toen ik een keer met een niet-werkende stuurbekrachtiging doorreed naar de garage ("ja, hij doet het inderdaad niet"...), ook hier de sensoren het probleem. Vervolgens heeft KIA de stuurkolom vervangen. Over beide gevallen in juli een klacht gestuurd aan de directie van de KIA-dealer. Kern: als klant wordt je niet serieus genomen als je met een klacht komt. Je moet blijven terugkomen/zeuren/mopperen (ook als je dat helemaal niet wilt) om bij KIA serieus genomen te worden. Een teleurstellende schriftelijke reactie van de dealer terug: het is allemaal moeilijke en lastige techniek. Maar vooral, het zijn de voorschriften van KIA-Nederland. "Wij krijgen een bepaalde werkwijze op van KIA-NL en deze dienen wij te volgen." Tsja, de schuld van het-kastje-naar-de-muur-sturen ligt dus bij KIA-NL. Heeft iemand ook de ervaring dat het wel heel lang duurt voordat KIA klachten serieus neemt? Of zijn er dealers die alerter reageren (en ligt het probleem dus bij de dealer en niet bij KA-NL)?
  5. Afgelopen week heen en weer gereden naar de Franse Alpen. Duidelijk verschil met de vier vorige ritten in onze vorige Ceed. 130 km per uur over de Franse tolwegen gaat moeiteloos. In de vorige Ceed was 120 echt wel genoeg, met een hogere snelheid werd a) het motorgeluid binnen te luid en bij in- en uitvoegen/passeren begon bij 130 km per uur de auto onder je weg te schuiven. Twee vragen aan de experts in deze groep: - Rij voor het eerst met cruisecontrol in een auto. Als we met 130 km op de cruisecontrol bergop rijden neemt de snelheid wat af. En dan ineens valt de cruisecontrol, dus de snelheid, weg. Moet ik het gaspedaal weer overnemen. Is dat 'normaal'/ingebouwd in het systeem? - Handig die zesde versnelling. Maar ik merk dat ik op vlakke wegen vaak in de vierde versnelling wat 'doortrek' naar 65-70 km per uur en dan meteen naar de zesde versnelling schakel? Is dat eventueel schadelijk voor de motor? Minpunt: stop & go werkt (na 7500 km gereden te hebben) nog steeds niet. Verschillende keren bij dealer geweest. Dealer heeft ook geconstateerd (hen er zelf in laten rijden) dat het niet aan de bestuurder maar echt aan de auto zelf ligt. 'Moet nu eerst overleggen met het hoofdkantoor'. Ik vind het a) maar lang duren en wat valt er te overleggen, systeem moet gewoon worden gemaakt.
  6. Vandaag hier extra opgelet tijdens langere rit over snelweg. Rij in een nieuwe C'eed, sportswagon comfortpack 1.6 gdi . Had en heb ook na vandaag geen klachten of opmerkingen over stuurgedrag. Meteen ook (wat beter dan eerder) verschillende stuurstanden uitgeprobeerd. Ik voel - zie de opmerkingen van anderen hierover - toch wel verschil hoor. In de sportieve stand ligt de C'eed echt lekker stevig op de snelweg. Succes met oplossen van jouw/jullie klacht over het rijgedrag. Mvg
  7. Dag Plattie e.a. Inmiddels 2.000 gereden in de nieuwe Cee'd. Nog steeds zeer tevreden. Wat betreft niet functioneren ISG: contact gezocht met de verkoper. Die vond het ook vreemd en adviseerde afspraak te maken met garage. Gedaan. Daar constateerde men dat de accu (?? ben geen technisch persoon in deze) inderdaad te laag geladen was (bleek 62%, moet minimaal 80% zijn). Tsja, m.i. vreemd. Nogmaals: in mijn vorige Cee'd nooit problemen met ISG gehad, deed het 'altijd' (behalve met echt koud weer niet). Laat bv de auto - mede door vier jaar ervaring met het systeem - vaak uitrijden als ik een rood stoplicht of kruispunt nader. Afijn, afgesproken dat we er over een maand of twee (dan heb ik bv ook een rit richting Frankrijk gemaakt) er weer naar kijken. Verder is mij opgevallen: - dat ik het opeens moeilijk vind recht achteruit in te parkeren. Blijkt te komen door de vorm van de auto de onderkant van de zijramen wat aflopen. En ik gebruikte in de oude Cee'd - daar kom ik nu dus achter - de onderkant van het raam om te bepalen of de auto recht stond. Moet ik nog iets op verzinnen - met 2.000 km gereden te hebben was ik wel benieuwd wat de auto nu aan benzine zou verbruiken. Daarom afgelopen anderhalve week de tank leeggereden (ongeveer 50% binnen bebouwde kom, 50% buiten bebouwde kom langere ritten. Zeer beheerst gereden, bv op snelweg altijd net onder de 100 km.p.u.). Dashboard geeft aan dat de nieuwe Cee'd 5,8 ltr per 100 km verbruikt, narekenen op basis van de kassabon van de pomp kom ik op ruim 5,9 ltr per 100 km. Netjes dus. Groet en TKN
  8. Dag Plattie, dankjewel voor filmpje! Handig. In onze vorige Cee'd hadden we ook ISG. Deed het bijna altijd (behalve als het erg koud was). Als ik het filmpje zie kan ik maar één reden bedenken waarom ISG nog niet werkt: accu nog niet voldoende opgeladen. Maar we hebben van de 1.000 km zeker 600 km lange stukken gereden >100 km. Dus de accu zal toch al flink opgeladen moeten zijn? Of ligt het aan het feit dat de airco aan zou moeten staan? Dat is even onhelder in het filmpje (op 2.50 min). Maar de airco/ontwaseming aan moeten zetten om ISG te laten werken kan toch niet waar zijn, want airco neemt weer méér energie. En er is geen reden om in deze tijd van jaar met airco te rijden. Kortom, die staat bij mij uit. Groet.
  9. De eerste 1.000 km in onze nieuwe KIA Cee'd zitten er op. In vergelijking met het door ons verkochte oudere zusje (jan 2010) is er toch weer een flinke stap vooruit gemaakt. Zowel van buiten als van binnen is het helemaal 'onze auto’. Wat is er anders/beter: - mooiere streaming van de auto aan buitenzijde - mooie achterlichten! - ligging op de weg: de vorige Kia begon in bochten wel eens te 'glijden', maar in deze nieuwe - ook in de ons bekende bochten - hier geen last meer van - binnen is het duidelijk stiller. Dacht eerst dat het door het andere merk banden komt, maar in stilstand met draaiende motor is het ook stiller binnen - de versnellingsbak schakelt beter dan in de vorige versie. Gaat wel iets zwaarder, maar blijft minder snel 'haken'. En ook: een zesde versnelling Wel even wennen/aan denken - ook handig: op dashboard wordt aangegeven wanneer je naar een hogere versnelling moet schakelen (de zes...) - binnen is alles weer wat luxer, bv de klokjes zien er mooi uit - dashboardbekleding heeft ivm vorige iets 'grovere' structuur. Vind ik persoonlijk iets minder mooi. En bij veel zon spiegelt de structuur in de voorruit. Eerste keer dacht ik dat de ruit al weer vuil was dus zette de ruitensproeier aan - wij waren tevreden over radio/speakers in de vorige auto. Maar ook deze zijn weer prima. Wel even de balans voor-/achterspeakers instellen - in vorige versie konden wij binnentemperatuur tot op de graad digitaal regelen/instellen via ventilatie-/aircosysteem. In deze versie moeten we de temperatuur weer instellen met simpele draaiknopjes met rode dan wel blauwe streepjes. Jammer - kofferbak lijkt kleiner en is (wat) kleiner - nog niet gelukt: ISG aan de praat krijgen Kortom, wij zijn zeer tevreden. En ook leuk dat er (nog) niet zo veel van dit model op de weg zijn te zien.
  10. Niek63

    weke dealer?

    Jammer dat de ervaring bij de KIA-dealer Almere zo slecht is. Kan mij bij één receptiemedewerker (inderdaad) bedenken dat het vrij 'stroef' gaat. Maar verder is onze ervaring met deze dealer goed. Na 4 jaar net onze vorige Kia cee'd ingeruild voor een gloedjenieuwe. Helaas moest ik met de vorige een paar keer langs voor gebreken. Keurig onder garantie verholpen. Wel vind ik - maar dat is algemeen bij KIA - de kosten voor de beurten vrij fors. De aankoop van de 'nieuwe' (en aflevering) verliep prima. P.s.1. nee, ik heb geen banden/geen familie/geen kennissen met deze mensen of dit bedrijf. P.s.2. de nieuwe ceed is weer een verbetering ivm de versie die wij hiervoor hadden. Vooral 'stiller'. En mooier natuurlijk
  11. Kalibreren hielp niet. Een software-update ook niet. Nadat de stuurbekrachtiging nog een paar keer is weggevallen (o.a. midden op een rotonde rijdend) kwam uit een nieuwe computeruitdraai naar voren dat de sensoren in de stuurkolom niet goed blijken te werken. Afgelopen maandag heeft de KIA-dealer de hele stuurkolom vervangen. Nu maar hopen dat drie keer scheepsrecht is.
  12. Voor alle duidelijkheid: de dealer heeft - nadat ze een eerste controle hadden gedaan - keurig doorgebeld wat het zou gaan kosten. Maar veel 'kan' je daar niet mee natuurlijk. Als hij aangeeft dat het wenselijk/noodzakelijk is het luchtfilter te vervangen, dan volg ik dat advies. Ik denk dat de meeste klanten dat doen, je wil je auto in goede staat houden. Verder begrijp ik uit het bovenstaande - dank voor alle reacties - dat dit de werkwijze is die meerdere merken hanteren. Niet echt klantvriendelijk. En de prijs, daar moet ik mee leven blijkbaar. Ga maar vast sparen voor de kleine beurt volgend jaar
  13. Dank voor snelle reactie KCG en Mike. Wat er mis ging met bijlage weet ik niet. Dus ik type grootste bedragen (>5 euro) even over: alles ex btw - arbeid 218 - 5w30 motorolie HELIX 38,78 - motorreiniger emissiesysteem (3,3 'stuks') 17,24 - bougie (4) 40,68 - interieurfilter 21,41 - luchtfilter 20,90 - remvloeistof 5,36 - kleinmateriaal 5 - milieutoeslag 5 - testapparatuur 6,30 - lamp 'verlichting' 15,97 - lamp H7 Long Life 12,45 - airco reinigen 31,66 - forte air conditionaer 25,50 Ik/wij zijn 'normale rijders'. Inderdaad, geen mensen die ' zelf onder de auto kruipen' . Dus wij moeten op de dealer vertrouwen. Als die zegt dat het verstandig is de airco te reinigen dan heb ik niet de kennis in huis om te zeggen 'doe maar niet'.
  14. "Vaste prijzen: u weet dus waar u aan toe bent." Zo staat het op de site van KIA. Mijn Ceed SW 1.6 CVVT naar de dealer gebracht voor grote beurt. Extra kosten o.a 32 euro aan lampjes. Ook vervangen zijn o.a. bougies, luchtfilter, interieurfilter en motorolie. Bovenop dit alles wordt mij aangeraden de airco te laten reinigen a 70 euro (zie bijlage rekening bij bericht). Al met al tik ik aan het eind van de dag geen 280 (de 'vaste prijs' zoals die in de folder prijzen 1/3/13 staat) maar 579 ! euro af. Ook als je de airco en de lampjes er afhaalt wordt het echt geen 280 euro uit de folder. Tuurlijk, dit is mij halverwege de dag keurig telefonisch door de dealer doorgebeld. Veel keus heb je dan als klant niet: "nou, laat dat luchtfilter vervangen maar zitten hoor" Wat is het nut van met 'vaste onderhoudsprijzen' schermen? Graag advies/jullie mening: ben ik nou te kritisch?
  15. Dank voor (nieuwe) reacties. Maar gebeurde, ondanks dat dus was 'gekalibreerd' en het probleem dus verholpen had moeten zijn, vorige week opnieuw. Inderdaad, boven op de Alp. Motor uit en herstarten hielp. Maar ik vind dit toch geen prettig idee. Dus maandag wéér naar de dealer geweest. Nu was er net een elektronische 'update' geweest en die is uitgevoerd. Gelijktijdig, ook in Frankrijk, wilde het bestuurdersraam niet meer dicht. Met open raam 1100 km terug gereden. Rubber blijkt ergens klem te zitten. Tsja... begin nu te snappen waartoe die 7 garantie dient. Is geen service, maar noodzaak.
×
×
  • Create New...