LucasEA Geplaatst 22 Januari, 2017 Geplaatst 22 Januari, 2017 Goeiedag Kiarijders, ik ben Lucas uit België en val met deze eerste post maar meteen met de deur in huis. Ik doe onderhoudswerkzaamheden aan de Kia Picanto BA met 1100cc benzinemotor van mijn dochter, die hem bij een tweedehandshandelaar gekocht heeft. Ik ondervind een vreemd probleem met de oliepeilstok. Voor een oliewissel met filter neem ik aan dat ik exact drie liter nodig heb, zoals te lezen valt in de handleiding en op het internet. Telkens na zo'n oliewissel blijkt de oliepeilstok te hoog aan te geven, anderhalve centimeter hoger dan het maximum merkteken. En dit na een rit om oliefilter te laten vollopen en daarna meer dan lang genoeg wachten totdat alle olie weer naar het carter is gezakt. En dat blijft zo. Daardoor is bij mij twijfel ontstaan of de oliepeilstok wel de originele is. Vraag: of een goeie ziel in bezit van hetzelfde model de moeite wil doen om de lengte van de peilstok te meten, vanaf de merktekens tot waar de stick op de metalen buis rust als hij ingestoken wordt. Toegegeven, dat is een vreemd verzoek maar voor mij toch wel de meest directe weg naar zekerheid. Quote
xtra40 Geplaatst 24 Januari, 2017 Geplaatst 24 Januari, 2017 nu weet ik niet exact of mensen dit gaan doen ?? ik hoop het voor je en anders rij eens langs een dealer en vraag eens of zij dit herkennen dit probleem een beetje monteur ziet wel of het de juiste pijlstok is Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 Januari, 2017 Geplaatst 24 Januari, 2017 Ik heb een TA ipv BA, anders had ik met plezier voor je gemeten. Quote
bigwade Geplaatst 24 Januari, 2017 Geplaatst 24 Januari, 2017 Hallo Lucas, We hebben een Joendaai i10 van 2008. Steevast zit er na de dealerbeurt teveel olie in. De OH Monteur gooit er idd ongezien 3 liter olie in zoals voorgeschreven. Maar.... het carterje is na aftappen olie(warm/koud ??) nog niet geheel leeg en die olie die er nog in zit wordt dus aangevuld met die drie liter verse olie. En da's teveul dus,, denk ik. Voor aftappen olie, motor even goed warm laten lopen en daarna alle tijd geven om uit te lekken lijkt mij de oplossing. NB ik ben geen monteur, dus kan er ook naast zitten edit: ik lees dat je idd tijd genoeg neemt de olie te laten zakken... Quote
xtra40 Geplaatst 24 Januari, 2017 Geplaatst 24 Januari, 2017 maar zit er in die hyundaaaaaai niet het zelfde motortje als in de picanto ??? kan je die pijlstok toch even opmeten ??? Quote
bigwade Geplaatst 24 Januari, 2017 Geplaatst 24 Januari, 2017 Staat nu te ver weg. Misschien vrijdag, dan mag tie uitrusten Quote
xtra40 Geplaatst 24 Januari, 2017 Geplaatst 24 Januari, 2017 2 minuten geleden zei bigwade: Staat nu te ver weg. Misschien vrijdag, dan mag tie uitrusten Quote
LucasEA Geplaatst 25 Januari, 2017 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2017 Bedankt voor jullie interesse. Ik vertrouw er eigenlijk wel op dat mijn methode in orde is: wagen horizontaal (ik werk vanuit een garageput, dus geen probleem, hij staat op een vlakke vloer), de carterstop van de nog warme motor eruit en wachten totdat er nagenoeg niets meer uit het carter druppelt. (Bij de vorige beurt hem ik hem trouwens een hele namiddag de tijd gegeven.) Een miniem restje olie blijft daarbij altijd wel achter, maar toch niet de +/- halve liter die de peilstok teveel aangeeft na hervullen met de voorgeschreven hoeveelheid? Ik heb me overigens ook al afgevraagd of er misschien in het carter zelf iets het volledig leeglopen hindert. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.