Cetan Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 Gisteren is mijn schakelkabel gebroken van mijn Kia Rio uit 2013. Gekocht toen de auto 11 maanden oud was, eerste eigenaar was een verhuurbedrijf. Tot gisteren er echt fijn en veilig mee gereden. Altijd bij een erkende (niet merkgebonden) garage in onderhoud geweest. ik ben geen wildebras, rijd redelijk rustig. Gisteren kon ik geen versnelling meer gebruiken. De kabel zou maar €250 kosten, maar de montage is lastiger, hiervoor zou het hele dashboard eruit moeten, garagekosten zouden al snel €1000 kunnen worden. Door de Dealer is al verteld dat het vaker voorkomt dat deze kabel breekt, maar lijkt me niet meer dan normaal dat de kabel langer mee moet gaan dan de huidige 4 jaar. Iemand ervaring met dit euvel, en de service van Kia?? Quote
xtra40 Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Ik heb er nog niet van gehoord dat die ja els wel eens breken maar dit is natuurlijk niet onmogelijk Maar de kabels zitten onder de midden console die er met 2 minuten uit is dus volgens mij is het niet zo een moeilijk klusje als de dealer verteld Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk 1 Quote
Hanz001 Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Lijkt mij toch een garantie gevalletje... 1 Quote
bullet Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Helaas moet officieel het dashboard eruit voor deze vervanging. Heb hem al 2 keer vervangen. De 2 moeren waarmee de schakelkabel vast zit op het schutbord zitten 2 mm van de kachelbehuizing. Dashboard, airco en kachelbehuizing moeten er dus vollledig uit. We hebben het geprobeerd zonder demontage dashboard omdat we het ons niet konden voorstellen dat het niet ging, maar helaas...lukt echt niet anders. Qua arbeid ben je ongeveer 4 tot 5 uurtjes bezig. Dus die 1000,- arbeid is lichtelijk overdreven. als de Rio nog geen 7 jaar is en geen 150.000 km heeft gereden is dit gewoon garantie bij de KIA dealer, ongeacht waar je het onderhoud hebt laten uitvoeren. Suc6 ! 1 Quote
fredtess Posted May 28, 2017 Posted May 28, 2017 Gisteren ook een gebroken kabel.Maandag Naar dealer .Ben benieuwd.Heb nog 5 maanden Bovag gar.Wel.Netjes,afgehandeld door kia ,krijg ook voor 4dagen gratis vervangende auto.Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk Quote
fredtess Posted May 30, 2017 Posted May 30, 2017 Zaterdag auto op de trailer.kabel schakelkabel gebroken .Gelijk een leen auto gehad via kia service.Vandaag al auto terug gekregen.Goede service van kia en van garage Troost .Hellevoetsluis.Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk Quote
driesdiesel Posted May 30, 2017 Posted May 30, 2017 Gisteren is mijn schakelkabel gebroken van mijn Kia Rio uit 2013. Gekocht toen de auto 11 maanden oud was, eerste eigenaar was een verhuurbedrijf. Tot gisteren er echt fijn en veilig mee gereden. Altijd bij een erkende (niet merkgebonden) garage in onderhoud geweest. ik ben geen wildebras, rijd redelijk rustig. Gisteren kon ik geen versnelling meer gebruiken. De kabel zou maar €250 kosten, maar de montage is lastiger, hiervoor zou het hele dashboard eruit moeten, garagekosten zouden al snel €1000 kunnen worden. Door de Dealer is al verteld dat het vaker voorkomt dat deze kabel breekt, maar lijkt me niet meer dan normaal dat de kabel langer mee moet gaan dan de huidige 4 jaar. Iemand ervaring met dit euvel, en de service van Kia??Je had hem gelijk in onderhoud bij de dealer moeten houden zo'n jonge auto je hebt nu geen poot om op te staanEergister bij dealer geweest voor ledstrup rechts dat hij soms niet brand en links die knippert vol dan weer half.Ceed se uit oktober 2012 nwe type krijg 8 juni 2 nieuwe koplamp units auto gekocht in 2014 precies 2 jaar oud echter alle onderhoud bij KiaVerstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk Quote
Cetan Posted May 30, 2017 Author Posted May 30, 2017 Je had hem gelijk in onderhoud bij de dealer moeten houden zo'n jonge auto je hebt nu geen poot om op te staanEergister bij dealer geweest voor ledstrup rechts dat hij soms niet brand en links die knippert vol dan weer half.Ceed se uit oktober 2012 nwe type krijg 8 juni 2 nieuwe koplamp units auto gekocht in 2014 precies 2 jaar oud echter alle onderhoud bij KiaVerstuurd vanaf mijn SM-G930F met TapatalkDank je voor je info, alles is onder garantie afgehandeld. En een auto die in de garantie zit hoeft echt niet bij een dealer worden onderhouden, als het serviceboekje en bij een erkend autogaragebedrijf word gedaan is dit wettelijk voldoende, zo heeft KIA ook geoordeeld. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
driesdiesel Posted May 30, 2017 Posted May 30, 2017 Tjonge nou dat valt me mee klasse goeie service ben blij voor jeVerstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk Quote
Ellenhk Posted July 31, 2019 Posted July 31, 2019 (edited) Afgelopen donderdag mijn kabel van de versnellingsbak gebroken. Ben door de Kia wegenwachtservice netje geholpen. Auto afgesleept. Kwam vaker voor hoorde ik bij mijn garage maar zou ongeveer 5 uurtjes werk kosten maar ja vakantietijd hè en andere garage dan normaal. Die van mij lag net buiten de 25 km regel van Kia. Jammer! Valt wel onder de garantie. Heb de auto nu 6 jaar. Leenauto via Kia voor 4 dagen. Nu leenauto van de garage. Edited July 31, 2019 by Ellenhk Quote
ewijk Posted August 11, 2019 Posted August 11, 2019 Vandaag een Rio met kapotte schakelkabel gekocht . Scheelt in de aanschafprijs. Eens kijken of ik het zelf kan... Hierbij een aantal werkplaatsprocedures om dit draadje van wat extra info te voorzien: http://www.kirmanual.com/shift_lever_components-560.html http://www.kirmanual.com/shift_lever_removal-561.html http://www.kirmanual.com/console_replacement-950.html http://www.kirmanual.com/heater_unit_replacement-1250.html http://www.kirmanual.com/crash_pad_replacement-952.html Quote
ewijk Posted August 22, 2019 Posted August 22, 2019 Gisteren een nieuwe kabelset gestoken. De kachel moet een centimeter of 10 naar voren om bij de doorvoer van het schutbord te komen. Dat betekent aircoslangen en radiatorslangen bij het schutbord loskoppelen en het dashboard naar voren trekken. Ik het alle dashboardpanelen van binnenuit losgehaald en het dashboard stukje bij beetje gedemonteerd. Achteraf bleek dat niet nodig. (12 uur complete klus) Een volgende keer zou ik het volgende doen: * accu verwijderen * accu bodemplaat verwijderen (dan kom je beter bij de schakelkabels) * dashboard zijpaneel verwijderen (beide zijden) * middenconsole verwijderen * handschoenenvak verwijderen * deel onder stuur verwijderen * deel onder klimaatregeling verwijderen * luchtkanaal bij voeten verwijderen * boutje bij bestuurderszijde bodem dashboard frame loshalen * stuurkolom laten zakken door 2 moeren los te halen * aan weerszijden zitten onder het dashboard zijpaneel 4 moeren. Deze wegnemen. * gaspedaal loshalen * ruitenwissers + paravan verwijderen * airco loskoppelen bij schutbord (vooraf koudemiddel verwijderen) * koelslangen (verwarmingskosten) bij schutbord loskoppelen * 2 bouten achter ruitenwissermotor losnemen (recht voor stuurkolom) je kan nu het dashboard net voldoende naar voren halen om de moeren van de schakelkabels op het schutbord los te halen en de kabels naar binnen te trekken. montage is in omgekeerde volgorde. Moet in een uur of 8 kunnen voor de gevorderde hobbyist. kabelset kost 252,15 euro in de BTW bij de stealer. 1 Quote
ehombie Posted August 23, 2019 Posted August 23, 2019 Goed bezig ewijk! Mocht het mij overkomen neem ik bovenstaande mee. Wbt werkplaats handleidingen heb ik via ebay bemachtigd. Voor nog geen 10 euro ofzo. Quote
Recommended Posts