ouwe Posted June 4, 2017 Posted June 4, 2017 Na ongeveer een jaar gereden te hebben met weinig kilometers, kreeg ik nogal eens last van een stotterende koppeling bij het optrekken in de 1e versnelling. Dat komt ook terug in de opvang van een hogere versnelling naar een lagere. Intussen is het mijns inziens gebleken, dat de Picanto minder geschikt is voor korte eindjes rijden. Wanneer je zo met kleine regelmaat wat langere afstanden rijdt, gaat het probleem weer weg. Dit gegeven voor anderen die er ook problemen mee zouden kunnen hebben. Quote
xtra40 Posted June 4, 2017 Posted June 4, 2017 dit is bij de rio een bekent probleem door het krom trekken van de koppeling en ik zie dat jij ook een 1.2 hebt duik vermoed zo maar dat jij daadrus ook last van hebt overleg het eens met je dealer bij mij is de koppeling onder garantie vervangen en het probleem is bij mij zo goed als weg Quote
ouwe Posted November 6, 2021 Author Posted November 6, 2021 Helaas heeft de Dealer het al zo'n 3 á 4 jaar af weten te houden om iets aan dat stotteren te doen. Het zou mogelijk in een jaar weer terug kunnen komen en dergelijke antwoorden. In mijn ogen neemt KIA geen verantwoordelijkheid in het probleem en heeft het voor zich uit geschoven. Quote
xtra40 Posted November 6, 2021 Posted November 6, 2021 5 uur geleden, zei ouwe: Helaas heeft de Dealer het al zo'n 3 á 4 jaar af weten te houden om iets aan dat stotteren te doen. Het zou mogelijk in een jaar weer terug kunnen komen en dergelijke antwoorden. In mijn ogen neemt KIA geen verantwoordelijkheid in het probleem en heeft het voor zich uit geschoven. Het probleem is dat jij je van het kluitje in het riet laat sturen en omdat je nu al weer veel kilometers hebt gereden en het een slijt deel is je nu naast de pot piest het beste je koppeling laten vervangen door een garage die niet de hoofd prijs rekent Quote
ouwe Posted November 7, 2021 Author Posted November 7, 2021 (edited) Dank voor je reactie en vind ook dat je gelijk hebt, wat dat "met Kluitje in het Riet sturen" betreft. In hun stelling klopt ook eigenlijk iets niet! Als na vervanging het probleem na b.v. een jaar weer terug zou kunnen komen, is er dus duidelijk iets mis met de constructie van de koppeling. Dat ik toevallig vaak korte eindjes rijd, hoewel soms ook lange stukken, zou zo'n probleem als nóg niet zo vroeg op mogen treden en mijn rijstijl is absoluut niet afwijkend van de doorsnee chauffeur. Rij al sinds mijn 18e in diverse auto-merken en dat betrof in die tijd ( 38 jaar veel kilometers, oftewel gaat het opgeteld om minstens 450.000 Km. ) Ook een verhaal was, dat het door vocht kon komen en dat er niet uitgaat bij korte eindjes. Mijn opmerking hierbij is, dat ik altijd het meeste last had en heb, bij warme dagen en nu het weer vaak nat is (regen), het probleem minder is. Dat verhaal van de Dealer is dan onlogisch. Sinds 26 Mei jl. brand het lampje van de Motor en was toen onderweg naar het AMC-UMC te A'dam om m'n invalide vriendin voor een knie-operatie weg te brengen. Ben toen gelijk naar de Dealer gegaan ( 11.00 uur ) en de Nokkenaspositiesensor zou kapot zijn. Die is de 24e Juni vervangen en alsnog ging het lampje "motorstoring" weer aan toen ik thuis was geweest en weer weg moest. Sindsdien nog wat reparaties gehad aan een ander onderdeel, maar het lampje gaat iedere keer weer aan, als ik vanuit de garage naar huis ga en de auto een 2e keer moet starten. Tot op heden is dat nog steeds zo, na een reset. Opvallend was, dat op de 26e Mei bij de 1e storing, er ook een bijgeluid van de motor kwam, aan de rechterzijn ietwat onderin. Dat geluid verdween toen de monteur met een stok een tik op het motorblok gaf. Dat kon ook van de koppelingsschijf komen, zo ik begreep... (Het was toen mooi en warm weer ) Het enige wat ik eigenlijk NIET wil doen is, naar een andere Garage gaan om de schijf te laten vervangen. Mijn 1e bericht over de koppeling hier is van 4 Juni 2017 en toen was de auto 5 jaar oud. De Dealer wist toen al dat er problemen met de koppeling waren en heeft me aan het lijntje gehouden, zo je al geschreven hebt. Ik ben van mening dat KIA nog steeds iets te verantwoorden heeft, omdat ik er altijd bij een beurt weer over begon en men er niets aan deed. M.a.w. is KIA mij nog steeds een gratis vervanging schuldig, vind ik. Niets aan een melding doen die tijdig meegedeeld is, is niet mijn fout. Ben je het daar ook mee eens? Met vriendelijke groetjes van Ad. Edited November 7, 2021 by ouwe taalfout Quote
xtra40 Posted November 7, 2021 Posted November 7, 2021 17 minuten geleden, zei ouwe: Dank voor je reactie en vind ook dat je gelijk hebt, wat dat "met Kluitje in het Riet sturen" betreft. In hun stelling klopt ook eigenlijk iets niet! Als na vervanging het probleem na b.v. een jaar weer terug zou kunnen komen, is er dus duidelijk iets mis met de constructie van de koppeling. Dat ik toevallig vaak korte eindjes rijd, hoewel soms ook lange stukken, zou zo'n probleem als nóg niet zo vroeg op mogen treden en mijn rijstijl is absoluut niet afwijkend van de doorsnee chauffeur. Rij al sinds mijn 18e in diverse auto-merken en dat betrof in die tijd ( 38 jaar veel kilometers, oftewel gaat het opgeteld om minstens 450.000 Km. ) Ook een verhaal was, dat het door vocht kon komen en dat er niet uitgaat bij korte eindjes. Mijn opmerking hierbij is, dat ik altijd het meeste last had en heb, bij warme dagen en nu het weer vaak nat is (regen), het probleem minder is. Dat verhaal van de Dealer is dan onlogisch. Sinds 26 Mei jl. brand het lampje van de Motor en was toen onderweg naar het AMC-UMC te A'dam om m'n invalide vriendin voor een knie-operatie weg te brengen. Ben toen gelijk naar de Dealer gegaan ( 11.00 uur ) en de Nokkenaspositiesensor zou kapot zijn. Die is de 24e Juni vervangen en alsnog ging het lampje "motorstoring" weer aan toen ik thuis was geweest en weer weg moest. Sindsdien nog wat reparaties gehad aan een ander onderdeel, maar het lampje gaat iedere keer weer aan, als ik vanuit de garage naar huis ga en de auto een 2e keer moet starten. Tot op heden is dat nog steeds zo, na een reset. Opvallend was, dat op de 26e Mei bij de 1e storing, er ook een bijgeluid van de motor kwam, aan de rechterzijn ietwat onderin. Dat geluid verdween toen de monteur met een stok een tik op het motorblok gaf. Dat kon ook van de koppelingsschijf komen, zo ik begreep... (Het was toen mooi en warm weer ) Het enige wat ik eigenlijk NIET wil doen is, naar een andere Garage gaan om de schijf te laten vervangen. Mijn 1e bericht over de koppeling hier is van 4 Juni 2017 en toen was de auto 5 jaar oud. De Dealer wist toen al dat er problemen met de koppeling waren en heeft me aan het lijntje gehouden, zo je al geschreven hebt. Ik ben van mening dat KIA nog steeds iets te verantwoorden heeft, omdat ik er altijd bij een beurt weer over begon en men er niets aan deed. M.a.w. is KIA mij nog steeds een gratis vervanging schuldig, vind ik. Niets aan een melding doen die tijdig meegedeeld is, is niet mijn fout. Ben je het daar ook mee eens? Met vriendelijke groetjes van Ad. ja ik deel je mening daarin maar ik vertelde het ook een beetje uit ervaring dat van nu uit de garantie en ook nog eens een slijt deel maar het is schandalig dat de dealer er niets aan gedaan heeft en de dealer weet donders goed waar het vandaan komt de rio 3 heeft er ook last van en de picanto is niet zo heel veel anders dan de rio en ook die kunnen er last van krijgen meestal heb je ook een raar bijgeluid als je achter uit rijd ?? het vreemde wel in jou verhaal is dat je er last van hebt als de motor en koppeling warm is ?? ik heb dit zelf ook gehad maar alleen als de boel koud was na een keer of wat geschakeld en de koppeling bedoend te hebben was het probleem dan ook weer weg / minder Quote
ouwe Posted November 7, 2021 Author Posted November 7, 2021 32 minuten geleden, zei xtra40: ja ik deel je mening daarin maar ik vertelde het ook een beetje uit ervaring dat van nu uit de garantie en ook nog eens een slijt deel maar het is schandalig dat de dealer er niets aan gedaan heeft en de dealer weet donders goed waar het vandaan komt de rio 3 heeft er ook last van en de picanto is niet zo heel veel anders dan de rio en ook die kunnen er last van krijgen meestal heb je ook een raar bijgeluid als je achter uit rijd ?? het vreemde wel in jou verhaal is dat je er last van hebt als de motor en koppeling warm is ?? ik heb dit zelf ook gehad maar alleen als de boel koud was na een keer of wat geschakeld en de koppeling bedoend te hebben was het probleem dan ook weer weg / minder Even ter correctie, het was volgens De Bilt 's morgens op 26 mei zo'n 10 graden en behoorlijk vochtig, wat de stelling wel iets maat-staaft in hetgeen de Dealer over vocht vertelde. Het vrijwaart KIA natuurlijk niet van hun verantwoordelijkheid, want dan moeten ze geen auto's in Nederland verkopen toch? 26 mei reed ik dus met koude motor weg en de koppeling "hapte" meteen waarbij de motor afsloeg. Het hele zootje krijgt dan naar mijn idee dan best een heftige schok te verwerken. Onderweg van Medemblik naar Amsterdam zag ik vóór Hoorn dat motorlampje branden en nam gelijk de afslag naar de Dealer. Intussen was de motor dan al heet/warm en hoorden we dat lichte bijgeluid toen we stil stonden bij de Dealer. De motor liep toen stationair. Als ik me goed herinner, kon dat ook van een veertje in de koppelings-schijf komen. Het geluid ging weg bij gas geven en kwam terug bij stationair. Tja, ik had afgelopen zomer in de warme periode het meest last van het stotteren, ook na een tijd gereden te hebben. Is idd wel raar. Bij achteruit rijden is het minder erg maar dat zijn ook altijd korte en beheerste stukjes waar je vrij voorzichtig bent. (Goed opletten vanwege de dooie hoeken). Nu je het met nadruk nog eens vraagt, stottert hij het ergst bij het optrekken met koude motor en minder bij warme motor. Neemt niet weg, dat het al jaren een probleem is. Wat mij ook opvalt is, dat wanneer ik voor een beurt in de Garage geweest ben, de koppeling vrij normaal werkt, en nooit stottert!! Dat begint dan weer ná 1 of 1,5 dag. Ik heb gister bij de Pit-Stop controle dan ook op de man af gevraagd, of ik iets niet mag weten of zo? Als de koppelingsplaten zo vochtgevoelig zijn, vraag ik me wél af, waarom KIA daar dan vanaf 2012 nog niets aan verbeterd heeft, als óók de RIO 3 daar nog last van heeft. Ik heb een maand geleden nog in zo'n zo goed als nieuwe RIO gereden (3-cilinder) en daar moet je je bij afvragen, of je op een 80Km/pu weg nu in z'n 4 of 5e versnelling moet rijden, zóveel herrie maakt die wagen bij 80Km/pu in z'n 5e versnelling. Dáár heb ik bij m'n Picanto 4-cilinder 1.2L geen last van... Ik durf haast geen nieuwe Picanto 100PK 3-cilinder te kopen als die dezelfde herrie maakt. Voor ik het vergeet, er staat bij mijn Picanto van 2012 (nieuw gekocht), nu zo'n 23.500Km op de teller. En op het "slijtdeel" vind ik, dat KIA daarover niet moet beginnen, als ze in 2017 de koppelingsplaat al hadden kunnen vervangen en dan zou men 2 jaar daarna zich nog kunnen beroepen op het einde van de volledige garantie toch? Wat niet weg neemt, dat het een aanfluiting is qua service, dat men mij aan het lijntje heeft gehouden vanwege een "constructie- of ontwerp-fout"? Verder is het best een fijne auto om in te rijden. Met vriendelijke groet van Ad Quote
ouwe Posted November 9, 2021 Author Posted November 9, 2021 Beste Xtra40, ik ben voornemens om je advies op te volgen en via Werkspot een monteur te zoeken. Heb al een bieding gehad van 380€ en is al heel wat anders dan KIA voor zo'n nieuwe Koppelingsplaten reparatie vraagt. Mocht jij nog een monteur kennen, verneem ik dat graag. Met vriendelijke groetjes van Ad. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.