Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

zoals velen van jullie waarschijnlijk al gedaan hebben is de standaard audio upgraden. Ik heb de Picanto nu een weekje en ben niet te spreken over de kwaliteit van de standaard speakers. Er is al een Pioneer autoradio ingebouwd, type moet ik jullie nog ff schuldig blijven. Voorin in het dashboard zitten nog de 2 standaard 10cm Kia speakers welke vervangen gaan worden. Tevens dacht ik dat er speakers in de achterdeuren zaten maar het blijkt na het verwijderen van het deurpaneel dat er helemaal geen speakers gemonteerd zijn. Hier komen ook speakers in. Tevens wil ik het nieuwe geheel nog wat kracht bijzetten door het plaatsen van een actieve sub onder de bijrijdersstoel.

Mijn keus is gevallen op de volgende setup:

Voorin: 2x Pioneer TS-E1002i

Achterdeuren: 2x Pioneer TS-E1302i

Actieve sub: Excalibur X700.1US

Zodra ik ga beginnen ben ik van plan om overal wat fotootjes in de vorm van een soort How To te maken zodat men in de toekomst dit kan gebruiken als inbouwhulp.

Ook zal ik onderweg wellicht nog jullie hulp en ervaring kunnen gebruiken, aangezien dit mijn eerste Kia is zal ik ook nog wel het een en het ander moeten uitvogelen.

To be continued...

Posted

Ik ga je volgen. Ik heb overigens wel speakers in de achterdeuren (Picanto BusinessLine 2015). Ik ben wel benieuwd welke verbetering het geeft als alleen de voorspeakers worden vervangen. Ik weet niet welke volgorde je hanteert.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Vandaag weer een update, ik heb vorige week mijn bestelling binnen gehad alleen zaten er helaas de verkeerde 13cm speakers bij. Ik heb de TS-E1302i besteld en de TS-1302i gekregen. Even telefonisch contact gehad met Pim Tensen en wordt zsm alsnog geleverd. Retourkosten namen zij op zich. Prima geholpen!

Vandaag besloten om de 10cm voor te gaan vervangen.

Speakerafdekkapjes in het dashboard verwijderd met een handig lepeltje om interieurdelen mee los te wrikken.

a8a1dab90290d7471d43fec5f1976fd5.jpgdd48191bb539c97194e800c709f0b327.jpg

Daarna de schroefjes losgedraaid met een klein rateltje met kruiskop99d46b51b898dc26f91e9f71c08e3587.jpg

Daarna de kia fabrieks stekker losgemaakt

d0cd233bb5905112b3c43a34b3cec7e6.jpg

Toen kwam ik tot de ontdekking dat de bevestigingslipjes van de standaard speakers een diameter hebben 13cm ipv 10cm. Weer een trucje van de fabrikant om zelf te modificeren onaantrekkelijk te maken, maar goed hier laten we ons niet door uit het veld slaan. Overigens passen er geen 13cm speakers in!!

Besloten om de lipjes van de oude speakers af te slijpen en op maat te maken voor de pioneers.

d12afeadcd01c37f95c40a198ea5dbe2.jpg3765d0096cef97aa50dc3f99bf2746bc.jpgfb3cc5ff73b0a07b7face7018c73e0cd.jpg

En dan zien ze er zo uit

225f5d6f9cdb37cdddac671d874f7a23.jpg

Na een beetje buigen, bijslijpen, gaatjes boren, boutje, ringetje, veerringetje en moertje ziet het er uiteindelijk zo uit:

2b1570150b6eeead58c883203f354431.jpg

Overigens heb ik hierna nog wel de 2 overige lipjes van de pioneer speaker afgeslepen want anders past hij niet in de uitsparing in het dashboard.

Ook heb ik besloten om de kia standaard stekkers te gebruiken bij de pioneers. Ik heb ze eerst los gesoldeerd en ringetje uitgeboord:

509782b82a02a4bd9cfe13c5563264f2.jpg5fea1bfdb95bdddf991a2d8213471d71.jpg

Hierna de bijgeleverde kabels van de pioneers vastgesoldeerd aan de kia stekker:7e14eafde453bc184145ccffdd767d97.jpg

Nu kunnen de pioneers gewoon op de standaard Kia stekkers aangesloten worden en ziet het eindresultaat er zo uit:

6c6dca85a340c16a5ff6f88e88eb1bcb.jpg7a87d9eb86a4ee9b884a4e1369699a84.jpg47c967f2dec3114e18fa9dc7185770ee.jpg88d0bd345ad9f61cd7918b503a1f7696.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

• Like 1
Posted

Haha dat hoef ik gelukkig niet zelf te doen, ze hebben hier pas de riolering vernieuwd, hopelijk gaan ze aankomende week die zandbak dichtstraten!!

Posted

Hey Capono, vandaag de voorspeakers erin gezet en geluid is veel beter dan de standaardspeakers. Veel voller en rijker qua bereik en volume

Posted
11 uur geleden zei RobertKia83:

Hey Capono, vandaag de voorspeakers erin gezet en geluid is veel beter dan de standaardspeakers. Veel voller en rijker qua bereik en volume

Dank voor de feedback en het uitgebreide fotoverslag. Ik blijf het volgen.

Posted

Ik blijf dit ook even volgen.....vandaag mijn Picanto op mogen halen. Hele basisuitvoering dus de audio gaat er ook aan. Ga voor een dubbele din radio. Via marktplaats al een frame op de kop getikt. Ga me nog even verder oriënteren op boxen en radio.

Maar nu zag ik ergens een discussie voorbij komen, waar men aangaf dat de Kia stekker niet zou passen op een dubbele din stekker. Weet iemand daar iets over te zeggen?

gr marc

Posted

Dat klopt maat hier zijn grwoon verloop stekkers voor in de handel zo dat de boel daarna weer plug en play is

Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk 🤣🤣

• Like 1
Posted

Inderdaad wat xtra40 hierboven zegt, bij mij zit de radio ook met verloopstekkers aangesloten zodat de isostekkers weer plug&play zijn

Posted

Nog even verder in dit draadje........ twee vragen. Ik heb de voorste (dashboard) boxen inmiddels gewisseld.

Ga nu met de boxen in de achterdeuren aan het  werk.

- de connector in de B stijl. Als ik daar de plus en min in wil drukken, kan ik die connector eruit halen of moet die blijven zitten en wordt het pielen in een kleine ruimte?

- dat zwarte rubberen kapje wat er omheen zit, is er een trucje voor om dat rubber er weer goed om heen te klemmen of wordt het wederom pielen in een kleine ruimte.

Posted

Die connectors kan je vanuit binnen loshalen. Moet je ff de beschermkap van je b-stijl los wrikken en dan kan je de stekker loskoppelen. De stekker die vanuit je deur komt zit vast met 4 weerhaakjes in je b-stijl (onder het rubber) die weerhaakjes moet je ook vanuit binnen even indrukken om de stekker ook los te krijgen. Daarna kan je fatsoenlijk je + en -  aansluiten en ook het rubber weer eerst rondom je stekker doen waarna je hem zo weer in je b-stijl klikt.

Kan helaas geen foto's bijvoegen om het wat duidelijker te maken aangezien tapatalk na de laatste update foutmelding op foutmelding geeft en ik de app van mn telefoon afgegooid heb...

Posted

Goed bezig, ik heb dezelfde navigatie, radio, cd speler enz een paar jaar geleden in laten bouwen ben er zeer tevreden over.