Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu ik Niro rijder ben, wil ik ook iets meer van de techniek weten. Ik weet dat, wanneer je uitrolt, de wielen de generator aandrijven waardoor de accu geladen wordt. Nu zou ik wel eens willen weten hoe het zit met remmen, dan wordt er ook energie omgezet in een laadstroom voor de accu. Ik kan daar niet veel over vinden (ik zoek blijkbaar niet goed). Het enige wat je vindt zijn globale verhaaltjes over het hybride systeem. Iemand misschien een link naar een uitleg die wat dieper gaat dan de reclame folders?

Posted
4 uur geleden zei chippie777:

Nu ik Niro rijder ben, wil ik ook iets meer van de techniek weten. Ik weet dat, wanneer je uitrolt, de wielen de generator aandrijven waardoor de accu geladen wordt. Nu zou ik wel eens willen weten hoe het zit met remmen, dan wordt er ook energie omgezet in een laadstroom voor de accu. Ik kan daar niet veel over vinden (ik zoek blijkbaar niet goed). Het enige wat je vindt zijn globale verhaaltjes over het hybride systeem. Iemand misschien een link naar een uitleg die wat dieper gaat dan de reclame folders?

Misschien kan de dealer je meer vertellen, eens vragen :-)

Posted
5 uur geleden zei chippie777:

Ik kan hier wel antwoord op geven.

De electromotor, die als generator werkt, zorgt voor een groot deel van het remmend vermogen.

Om dat te realiseren remt het rempedaal normaal gesproken niet maar stuur een computer aan (Brake by wire)

De computer berekend aan de hand van de gewenste remwerking de benodigde  remenergie. In eerste instantie wordt hier de elektromotor voor ingezet.

Als die niet voldoende vertraging oplevert wordt er bij geremd via de normale remmen. 

Hoe komt het dan dat het remmen zo natuurlijk aanvoelt?

Het rempedaal zit aan de hoofdremcilinder. De hoofdremcilinder is door middel van twee magnetische ventielen afgesloten van de rest van het remsysteem. In dat circuit zit een remdruksimulator ingebouwd. Die simuleert de tegendruk zoals je normaal ook ervaart.

Als de elektriciteit uitvalt worden de magnetische ventielen geopend en wordt de hoofdremcilinder verbonden met de remmen. Zo kan je ook bij calamiteiten gewoon blijven remmen. 

• Like 3
Posted

Thanks HansG, dat klinkt logisch. Ik had hier en daar wel wat gevonden maar met jouw uitleg is het nog duidelijker. Aan mijn dealer vraag ik dit soort dingen niet. Prima dealer, zou er zo weer heen gaan, maar technisch zijn ze daar niet zo onderlegd. Ze kunnen je telefoon met bluetooth koppelen maar dan houdt het wel op. Dat is geen klacht verder, want ik begrijp heel goed dat je onmogelijk alle technische details kan weten van zoveel modellen. Had graag bij KIA.com wat meer info gevonden.

Posted
2 uur geleden zei chippie777:

Thanks HansG, dat klinkt logisch. Ik had hier en daar wel wat gevonden maar met jouw uitleg is het nog duidelijker. Aan mijn dealer vraag ik dit soort dingen niet. Prima dealer, zou er zo weer heen gaan, maar technisch zijn ze daar niet zo onderlegd. Ze kunnen je telefoon met bluetooth koppelen maar dan houdt het wel op. Dat is geen klacht verder, want ik begrijp heel goed dat je onmogelijk alle technische details kan weten van zoveel modellen. Had graag bij KIA.com wat meer info gevonden.

Ook bij Kia staat best wat info over de werking als je beetje zoekt hoor. Zo zijn er ook animatie  gebruikers filmpjes van Kia op YouTube. Ook over het hybride systeem. En er is met wat zoeken nog wel wat meer info te vinden op het WWW. 

Posted

Misschien heb je wat linkjes? Ik kom niet veel verder dan leuke reclame filmpjes maar zonder de technische achtergrond. Misschien moet ik wat meer algemeen zoeken en niet op Kia Niro, omdat de techniek natuurlijk niet specifiek voor de Niro is. Maar ook op de site van Kia.nl kom ik niet veel verder. Maar wie weet kan ik gewoon niet zo goed zoeken. :-)

Posted
Op 24-7-2017 om 19:00 zei chippie777:

Is dat dezelfde dealer waar je ook het onderhoud laat doen? Als je weinig vertrouwen hebt in hun technische kunde....

Posted
9 minuten geleden zei metbril:

Is dat dezelfde dealer waar je ook het onderhoud laat doen? Als je weinig vertrouwen hebt in hun technische kunde....

Ik heb wel vertrouwen in dealer en het onderhoud zal ook best prima in orde zijn, maar helemaal op de hoogte met de nieuwste ontwikkelingen gaat niet verder dan dat ze weten dat ze een hybride verkopen. Dit gaat natuurlijk over de verkoper, niet over de mensen van de werkplaats.

• 2 weeks later...