HansG

Leden
  • Aantal bijdragen

    103
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    6

Waardering in de gemeenschap

52 Excellent

Over HansG

  • Rang
    Lid
  • Verjaardag 19-01-1960

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Auto ('s)
    Kia Niro
  1. Helderheid navigatiescherm.

    Ik zie al dat je een Picanto hebt.Geen idee hoe het daar geregeld is. Bij de Niro heb ik hier dus geen last van.
  2. Helderheid navigatiescherm.

    Heb je geen last van de klokken voor je dan? Die vind ik behoorlijk fel oplichten en als je de verlichting lager zet wordt de rest van het dashboard bijna niet verlicht. De navigatie straalt behoorlijk wat minder licht uit.
  3. Eigen auto, ongeacht merk inruilen (op een Niro)

    Mogelijk bedoelde ze met deze prijs de inruilprijs van de auto plus de korting. Bij mijn Kia dealer ging het als volgt: auto werd op internet aangeboden en de hoogste bieding werd de inruilprijs. De rest is korting. Dat is een hele eerlijke manier van onderhandelen vind ik. De Niro leverde wel een hoger korting op dan de Sportage omdat de netto prijs hoger is.
  4. Dakkoffer Kia Niro

    Bij mijn dakdragers(via de dealer geleverd) raakt de dakkoffer de haaienvin niet. De achterklep moet open kunnen dus de dakkoffer kan iet veel verder naar achteren. Officieel moet de dakkoffer vallen tussen de voorbumper en +/- 10 cm voor de achterklep(zodat deze nog open kan)
  5. Garantie is een wassen neus!

    Wat betreft de lak: dat is een vervelende. Heeft te maken met lak op waterbasis. Ik heb ook twee jaar rondgereden met een plek op mijn Honda. Zelfde euvel. Niets aan te doen. Vogelpoep is wat dat betreft een verschrikking voor de huidige autolak.
  6. Verwarming Niro

    Derrek, Wat betreft een Hybride zoals de Niro mis je nog een klein puntje. De accu wordt niet alleen opgeladen door het remmen en uitrijden. De brandstofmotor is voor een klein deel(in dit geval 5 kw) een range extender. De Niro heeft nog een tweede elektromotor, de starter generator. Kort door de bocht is dit een vloeistofgekoelde startmotor/ dynamo van 5 kw. Deze start de motor maar wordt daarnaast gebruikt om het accupakket bij te laden. Deze motor zit aan de kant van het vliegwiel aan de bovenkant van de brandstofmotor. Bij Toyota maakt de starter generator deel uit van de CVT. Vandaar ook dat je met zo’n relatief klein accupakket nog zoveel elektrisch kan rijden.
  7. Minpuntjes Niro

    Mijn vorige auto had gewoon een op twee standen verstelbare bodem. Dat werkt een stuk beter dan elke keer de tussenlaag er uit schroeven. Die vakjes hoeven voor mij niet.
  8. Minpuntjes Niro

    Ik weet niet wat de kwaliteit van de spraakbediening bij jou Ford was? Bij mijn Audi lang niet op het niveau van Siri. Je moest echt gerichte opdrachten geven. De vocabulaire van Siri is duidelijk groter. Dat werkt veel prettiger. Geef mij dit systeem maar.
  9. Minpuntjes Niro

    Wat betreft het achteruitrijden: Je stopt eerst de auto voordat je de auto in neutraal zet. Waarom zou je dat niet doen? Het punt van het infotainment herken ik wel. Zonder Android auto of Apple CarPlay is de connectiviteit een stuk minder. Ook heb je dan geen spraakbesturing. Maar vrijwel iedereen heeft een telefoon met IOS of Android. Dus erg groot is dat nadeel dan niet. Grootste minpuntje vind ik de beperkte hoogte van de bagageruimte. Ik had graag een verstelbare bodem gehad.
  10. Garantie is een wassen neus!

    Derek: Volgens mij blijven de volgende vragen over: Is 7000 km te laat een beurt laten geven een vorm van gebrekkig onderhoud en mag de fabrikant de aanspraak op garantie dan afwijzen? Is het defect een gevolg van de te lange onderhoudsintervallen? Is ,gelet op bovenstaande, de coulance die aangeboden wordt voldoende, of mag TS meer verwachten?
  11. Garantie is een wassen neus!

    Wat veel mensen niet weten is dat wij in Nederland geen wettelijke garantie kennen van 2 jaar. Nederlands recht is royaler. Die spreekt allen over non-conformiteit. De 2 jaar is het minimum, zoals in Europa geregeld is. Als de versnellingsbak na 2 jaar en 1 maand kapot gaat heb je nog steeds recht op een tegemoetkoming. Weliswaar hoeft de fabrikant niet het volle pond te betalen maar zal wel deels tegemoet moeten komen. Vaak wordt dan gesproken over coulance. Dat is dus gewoon een recht. Van een versnellingsbak mag je verwachten dat deze veel langer meegaat dan 2 jaar.
  12. Garantie is een wassen neus!

    Het klopt dat je recht op garantie hebt zoals in de garantievoorwaarden staat vermeld. Er staat in die garantievoorwaarden iets over gebrekkig onderhoud. En daar draait het om. Je moet je auto volgens de onderhoudsinterval laten onderhouden. Dat betekend niet dat je geen garantie meer hebt als je die termijn overschrijdt. Meestal wordt hier 10% aangehouden. Dus na 16.500 km moet je auto een beurt gehad hebben. Volgens het geldend consumentenrecht geldt het volgende: als in het eerste half jaar iets kapot gaat gaat men er van uit dat dit een productiefout is. Na dat eerste half jaar niet meer. Dat betekend NIET dat dan je recht op garantie vervallen is. Je hoeft, als je je aan de voorwaarden houdt, ook niets te ondernemen voor het recht op garantie. Anders wordt het als je de auto gebrekkig onderhoud. Als je dan garantie claimt kan die afgewezen worden. Er is immers niet aan de voorwaarden voldaan. Het gaat hier dan natuurlijk wel om een onderdeel wat onderhoud vergt. Dat is het geval van de motor zo. Minimaal zou daar de olie en het filter bij een onderhoudsbeurt vervangen zijn. Die voorwaarden van regelmatig onderhoud mag de fabrikant stellen. Dan komt TS en zegt: ik doe toch een beroep op garantie ondanks dat ik mijn auto pas na 24.000 km heb laten onderhouden. De schade is niet veroorzaakt door gebrekkig onderhoud. Dat laatste zal je dan als consument moeten bewijzen. Je hebt je immers niet gehouden aan het garantie contract. De leverancier hoeft dan ook de garantievoorwaarden na te komen.
  13. Garantie is een wassen neus!

    Als de dwingende eis van Kia is om een interval van 15.000 km aan te houden en je rijdt dan 24.000 km dan mag je verwachten dat Kia gaat weigeren bij een garantieclaim. Je hebt je auto volgens hen verwaarloosd. Kia mocht van jou verwachten dat je de auto om de 15.000 km aan zou bieden voor onderhoud. Je kan je er niet achter verschuilen dat je het niet wist. Een ieder weet dat er met zekere regelmaat de auto aangeboden moet worden voor onderhoud en dat daar een maximum aantal kilometers aan vast zit. Dat noem ik geen kleine lettertjes.Je denkt dat die aanzienlijke overschrijding geen invloed heeft op de motorschade. Maar met denken kom je er niet. Je zal het moeten bewijzen. De minimum garantie is in Nederland 2 jaar. de andere 5 jaar krijg je bij Kia onder bepaalde voorwaarde: je moet de auto elke 15.000 km voor onderhoud aanbieden. Je moet het meer zien als een soort verzekering. Het is dus iets wezenlijk anders dan de eerste twee jaar. Dat wordt nog wel eens vergeten. Vanuit de wet heb je geen recht op 7 jaar garantie.
  14. Garantie is een wassen neus!

    Als je buiten de garage om probeert je gelijk te halen geef ik je weinig kans. De garage is degene bij wie je de garantieclaim gelegd hebt. Die moet de kans krijgen om de auto te onderzoeken en een aanbod te doen. Dat is gebeurt. Met het aanbod ben je het niet eens. Dan geef je bij de garage aan dat je een second opinion wil omdat je wil aantonen dat het gebrek niet opstaan is door een te late service beurt. Als dat niet lukt moet je je rechtsbijstand inroepen. Als je namelijk de auto bij de garage weg haalt, en het blok er uit sloopt en het door een derde laat onderzoeken dan heb je de garage geen kans gegeven om tot een minnelijke schikking te komen. Dat verkleint je kans op succes aanzienlijk. Jij eist nakoming van de garantie. Dat is jouw goed recht. Maar die garantie loopt dus via de garage. Het wordt tijd voor je RB.
  15. Garantie is een wassen neus!

    Volgens mij heeft Frankyman geen been om op te staan. De laatste beurt is 9000 km te laat uitgevoerd en dat is aanzienlijk. De fabrikant heeft niet voor niets een interval van 15.000 km onderhoud ingesteld. De huidige generatie motoren met EGR en directe inspuiting vergen meer van de olie. De olie wordt vervuild door roet, vocht en benzine. Door niet op tijd te verversen kan het filter verstopt raken, oliekanalen dichtslibben en extra slijtage opstaan door onvoldoende smerende werking van de olie. Dat hoeft niet op te treden, maar dat is niet te zeggen. Dat de fabrikant de claim afwijst is dan ook terecht. Immers kan de schade opstaan zijn door onvoldoende onderhoud. In dit geval is het wie eist bewijst. En dat is Frankyman. Hij eist nakoming van de garantie. Dan moet hij ook aan kunnen tonen dat de schade niet opstaan is door het onderhoud maar een andere oorzaak heeft(alleen binnen een half jaar na aanschaf geld deze regel niet) Het is netjes dat de importeur wel coulance aanbied. De prijs van 2000 euro wijst daar ook op. Een ingeschakelde jurist zou eventueel dat bedrag nog omlaag kunnen praten. Dat de ene dealer heel anders omgaat met garantie dan de andere onderschrijf ik. Uit ervaring weet ik dat er dealers zijn die de blaren op hun tong praten om alsnog een garantieclaim ingediend te krijgen. Of dat in dit geval zou lukken weet ik niet.