Andries Geplaatst 18 November, 2017 Geplaatst 18 November, 2017 Beste leden, Mijn nieuwe Rio heeft last van 'Clutch Judder'.. Tenminste, die term kom ik tegen als onderstaand issue zich voordoet: Bij koud/regenachtig weer is onderin te voelen dat de auto schrokkerig opgang komt, alleen vanuit de eerste versnelling. Als het verkeer in de spits tegenzit en ik moet regelmatig stoppen/optrekken, komt daarbij een stinkende benzine-/olielucht. Opvallend is dat dit enkel de eerste 5 minuten is, alsof alles nog moet warmdraaien? Komt iemand dit bekend voor en kan er iets aan worden gedaan? Alvast bedankt voor jullie reactie(s). Quote
xtra40 Geplaatst 18 November, 2017 Geplaatst 18 November, 2017 dus eigenlijk heb je het zelfde dat de rio 3 (2011->2016) ook last van had ( heeft) bij mijn rio werd (word ) dit veroorzaakt naar schijnt de te dunne drukgroep welke als deze koud is dit doet na het vervangen van mijn koppeling doet hij het alleen nog maar als het echt koud en nat is smorgens na een paar minuten is dit weer weg en is er niets aan de hand het stinken komt waarschijnlijk door het slippen van de koppeling Quote
Andries Geplaatst 18 November, 2017 Topic Starter Geplaatst 18 November, 2017 5 uur geleden zei xtra40: dus eigenlijk heb je het zelfde dat de rio 3 (2011->2016) ook last van had ( heeft) bij mijn rio werd (word ) dit veroorzaakt naar schijnt de te dunne drukgroep welke als deze koud is dit doet na het vervangen van mijn koppeling doet hij het alleen nog maar als het echt koud en nat is smorgens na een paar minuten is dit weer weg en is er niets aan de hand het stinken komt waarschijnlijk door het slippen van de koppeling Bedankt voor je reactie xtra40, zoals jij het omschrijft ervaar ik het ook.. Is hieraan iets te doen, of gewoon mee leren leven? Quote
xtra40 Geplaatst 18 November, 2017 Geplaatst 18 November, 2017 het enigste wat helpt is de koppeling compleet vervangen dus ik heb er mee leren leven Quote
Andries Geplaatst 18 November, 2017 Topic Starter Geplaatst 18 November, 2017 31 minuten geleden zei xtra40: het enigste wat helpt is de koppeling compleet vervangen dus ik heb er mee leren leven Valt dat niet gewoon onder garantie? Dus dat de dealer dit netjes moet oplossen? Of is het zodanig dat het toch wel terugkeert (ook bij een nieuwe koppeling)? Quote
xtra40 Geplaatst 18 November, 2017 Geplaatst 18 November, 2017 bij mij is het na verloop van tijd weer terug gekomen zij het wel minder heftig Quote
Andries Geplaatst 18 November, 2017 Topic Starter Geplaatst 18 November, 2017 7 minuten geleden zei xtra40: bij mij is het na verloop van tijd weer terug gekomen zij het wel minder heftig Ja precies, blijft dus een 'zwaktepunt'? Quote
ernieken Geplaatst 20 November, 2017 Geplaatst 20 November, 2017 Heb het op m'n Rio 4 ook voor, wel enkel als het koud of vochtig is en enkel de eerste twee km. Bij m'n Rio 3 had ik overigens identiek hetzelfde probleem. Ga het wel eens melden aan de dealer maar écht storen doet het me niet echt. Quote
who2010 Geplaatst 21 November, 2017 Geplaatst 21 November, 2017 Ik heb ook een Rio 4 (met nu 2800km erop). Vanochtend er eens op gelet (koud, regenachtig, file). Ik heb het ook in geringe maate (heel kort, tjdens het op laten komen van de koppeling). Is weg na een aantal minuten (en stinkt niet). Ik blijf het in de gaten houden. Quote
Andries Geplaatst 22 November, 2017 Topic Starter Geplaatst 22 November, 2017 Maandag vanuit het werk ben ik even langs Kia Oosterhout gereden, welke mij de auto heeft verkocht in maart. Ik kwam 17:50 aan, maar de man die daar service vertegenwoordigt was aanwezig tot 17:30. De verkoper was wel aanwezig en dacht dat het aan de turbo ligt, maar stelde voor om een andere keer even langs te komen (om een afspraak in te plannen). Turbo lijkt mij merkwaardig (omdat die pas wordt benadert vanaf ongeveer 2.000 toeren), dit issue doet zich voor vanuit een koude/regenachtige stilstand tot 'rollen'. Dinsdag overdag even gebeld met Kia Tilburg, omdat zij mij eerder goed hebben geholpen (op basis van second-opinion). Zij gaven aan dat het een bekend issue is en dat zij het ook in de gaten houden. Daarbij werd aangegeven dat het kan komen door de aangescherpte milieu eisen. ( Voorheen werd asbest gebruikt in bepaalde onderdelen, wat niet langer is toegestaan.. Nissan zou hetzelfde ondervinden, wat daar ook wordt verkocht. ) Dinsdag kon ik wat eerder vertrekken vanuit het werk, waardoor ik nog even langs Kia Oosterhout kon (ligt letterlijk op de route, richting huis). Daar aangekomen was het 17:20 en de man die daar service vertegenwoordigt was nog aanwezig (tot 17:30). Hij was wat dingen aan het opruimen, waardoor ik hem beleefd vroeg: "Kan ik nog wat vragen?" Hij antwoordde: "Nou, heel snel dan, want over 10 minuten ben ik echt weg!" Ik was wat verontwaardigd, maar legde hem bovengenoemde verhaal uit. Dus dat ik maandag al was langskomen, werd geadviseerd een andere keer terug te komen en dinsdag overdag even heb gebeld met Kia Tilburg. Hierop antwoorrdde hij: "Waarom kom je dan hierheen, als je al navraag hebt gedaan bij een andere dealer?!" Ik gaf aan: "De auto heb ik bij jullie gekocht, dus zie ik jullie ook als eerste aanspreekpunt (wat ik maandag ook heb gedaan).. Maar ik mag toch wel bellen met een andere dealer?" Hierop kreeg ik als antwoord: "Als wij het eerste aanspreekpunt voor jou zijn, waarom behandel je ons nu dan als tweede aanspreekpunt?!" Is dit de manier hoe een Kia-dealer klanten hoort te servicen? Kia Oosterhout en Kia Tilburg zijn overigens van dezelfde eigenaar. Quote
GH020 Geplaatst 22 November, 2017 Geplaatst 22 November, 2017 Laat mij denken aan de dubbele vliegwiel massa. Maar weer niet of Kia dat ook heeft. Quote
ernieken Geplaatst 23 November, 2017 Geplaatst 23 November, 2017 In het topic over de Kia Rio 3 staat een volledige analoog verhaal. Zoek het maar even op. Voor de mensen die de dealer zover kregen was het opgelost na het steken van een nieuwe koppeling en drukgroep. Wel vreemd dat men bij de Rio 4 dan nog steeds met hetzelfde probleem kampt. Zoveel mogelijk meldingen bij de dealer doen me dunkt. Ik zal dat alvast ook doen. Quote
Andries Geplaatst 24 November, 2017 Topic Starter Geplaatst 24 November, 2017 Mijn vorige auto was een Rio 3 en ik heb de Rio 4 gekocht vanwege de verbeterde techniek en ontwerp (liefde op eerste gezicht). De Rio 4 is wel wat verbeterd in de koppeling, omdat mijn Rio 3 ook koppelingsproblemen had bij een warme motor. Vanochtend was het regenachtig en ik moest een aantal keer steken om vanuit huis weg te rijden.. Oftewel, onderin weer schokkerig opgang. Het eerstvolgende rode stoplicht gaf geen enkel probleem. Volgens Kia Tilburg heeft het (nog) geen zin om de koppeling te vervangen, omdat daarmee het issue wordt verplaatst. Hopelijk worden er genoeg meldingen gemaakt, zodat Kia komt met een oplossing. Het viel mij op dat Nissan dit issue ook ondervindt. Tip: wanneer ik zoals vanochtend niet hoef te steken, geef ik vanuit stilstand een klein beetje gas, met de koppeling licht ingedrukt. De auto komt hiermee in beweging, blijf van de gas af en de koppeling trek ik verder op. Hiermee kom ik verder op snelheid en voorkom ik het schokkerige gevoel. Vervolgens kan ik gerust gas geven. ( Ik weet niet of het normaal is, maar dit is een werkbare work-around. ) Quote
Joseph Geplaatst 24 December, 2017 Geplaatst 24 December, 2017 Op 18 november 2017 om 14:10 zei Andries: Beste leden, Mijn nieuwe Rio heeft last van 'Clutch Judder'.. Tenminste, die term kom ik tegen als onderstaand issue zich voordoet: Bij koud/regenachtig weer is onderin te voelen dat de auto schrokkerig opgang komt, alleen vanuit de eerste versnelling. Als het verkeer in de spits tegenzit en ik moet regelmatig stoppen/optrekken, komt daarbij een stinkende benzine-/olielucht. Opvallend is dat dit enkel de eerste 5 minuten is, alsof alles nog moet warmdraaien? Komt iemand dit bekend voor en kan er iets aan worden gedaan? Alvast bedankt voor jullie reactie(s). De koppeling is bij vochtig en koud weer stroef , waardoor deze gaat happen of bobberen . Doordat de motor nogal losjes in zijn rubbers (te soepel)hangt krijgt men deze klacht , zodra de motor warm is verdwijnt het euvel. Volgens mij heeft het toch met de slappe ophanging te maken ,vooral de bovenste motorsteun , stugge rubbers zouden beter zijn . Met optrekken en afremmen op de motor voelt men duidelijk de motor bewegen (kantelen) tja het is maar wat ik er van denkt..... Quote
xtra40 Geplaatst 24 December, 2017 Geplaatst 24 December, 2017 Bij de rio 3 is gewoon vast gesteld dat de koppeling plaat of druk groep beetje te klein is waardoor deze beetje krom trekt en daardoor deze klachten geeft en je koppeling gaat niet stinken van een slap rubberTis maar net hoe goed je je inleest Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk 🤣🤣 Quote
w.houbraken Geplaatst 23 Januari, 2018 Geplaatst 23 Januari, 2018 Ik heb nu ruim 5500km gereden met mijn Rio 4. Bij mij wordt het probleem erger (tov de eerste keer dat ik het voelde).Ik ga me maar eens melden bij mijn dealer.Had hiervoor een ProC'eed met een soortgelijk probleem, daar is toen, bij 130000km de drukgroep, druklager en koppelingsplaat onder garantie vervangen en daarmee was het probleem de wereld uit. Ik laat weten hoe het afloopt.Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk Quote
Andries Geplaatst 9 Februari, 2018 Topic Starter Geplaatst 9 Februari, 2018 Op 23-1-2018 om 23:04 zei w.houbraken: Ik heb nu ruim 5500km gereden met mijn Rio 4. Bij mij wordt het probleem erger (tov de eerste keer dat ik het voelde). Ik ga me maar eens melden bij mijn dealer. Had hiervoor een ProC'eed met een soortgelijk probleem, daar is toen, bij 130000km de drukgroep, druklager en koppelingsplaat onder garantie vervangen en daarmee was het probleem de wereld uit. Ik laat weten hoe het afloopt. Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk Ben je nog bij de dealer geweest en wat zei deze? Tot nu toe ben ik 'afgewimpeld' en ga er daarom als volgt mee om.. Voortaan rij ik rustig weg met een 'gecontroleerde' koppeling (dus beetje laten opkomen) en de motor ongeveer 1700-1800 toeren te geven. Hiermee laat ik de koppeling wat langer slippen en extra de tijd geven om aan te grijpen. Ik weet niet of het goed is, maar het werkt wel. Quote
w.houbraken Geplaatst 9 Februari, 2018 Geplaatst 9 Februari, 2018 Ben je nog bij de dealer geweest en wat zei deze? Tot nu toe ben ik 'afgewimpeld' en ga er daarom als volgt mee om.. Voortaan rij ik rustig weg met een 'gecontroleerde' koppeling (dus beetje laten opkomen) en de motor ongeveer 1700-1800 toeren te geven. Hiermee laat ik de koppeling wat langer slippen en extra de tijd geven om aan te grijpen. Ik weet niet of het goed is, maar het werkt wel.Ben afgelopen maandag even geweest en er was toen natuurlijk niets aan de hand, ik had al gereden natuurlijk.Ze wisten er wel van (niet officieel vanuit Kia). Ze gaan het binnenkort koud testen als ik de auto een paar dagen kan missen.Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk Quote
Andries Geplaatst 9 Februari, 2018 Topic Starter Geplaatst 9 Februari, 2018 41 minuten geleden zei w.houbraken: Ben afgelopen maandag even geweest en er was toen natuurlijk niets aan de hand, ik had al gereden natuurlijk. Ze wisten er wel van (niet officieel vanuit Kia). Ze gaan het binnenkort koud testen als ik de auto een paar dagen kan missen. Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk Ik ben benieuwd! Laat je even weten wat eruit is gekomen? Quote
Derrek Geplaatst 9 Februari, 2018 Geplaatst 9 Februari, 2018 Bij mijn Rio uit 2012 zijn ook de drukgroep en koppelingsplaten door mijn dealer onder garantie vervangen. Dat was na ongeveer 1 jaar. Daarna geen problemen meer gehad (nu 90.000 km). Quote
w.houbraken Geplaatst 9 Februari, 2018 Geplaatst 9 Februari, 2018 Ik ben benieuwd! Laat je even weten wat eruit is gekomen?Ik laat het hier wetenVerstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk Quote
w.houbraken Geplaatst 5 Maart, 2018 Geplaatst 5 Maart, 2018 De Rio heeft vorige week overnacht bij de dealer. De volgende dag 3x mee gereden en inderdaad ook door de dealer geconstateerd. Ik had ook weinig vermogen de eerste paar minuten. Dit laatste is volgens de dealer de opwarmtijd van de turbo. Er is een software update gedaan waarin dit euvel wat minder is maar nog wel licht aanwezig.Het koppelingsprobleem is bekend en wordt gemeld aan Kia. Ik wordt op de hoogte gehouden (en jullie dan ook )Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.