rebi1968 Geplaatst 23 December, 2017 Geplaatst 23 December, 2017 Hallo,Ik heb een Sportage uit mei 2012.Sinds een aantal maanden heb ik al een aantal maal de olie moeten bijvullen.De laatste keer is iets meer dan een maand geleden.In deze periode heb ik ca 1000 km verreden.Vandaag ging het controlelampje weer branden, en zat het oliepeil net onder het eerste bolletje van de peilstok.Dit lijkt mij niet normaal.De auto lekt geen olie, tenminste is er geen vlek te zien onder de vaste parkeerplek bij m’n huis.Heeft hier iemand ook ervaring mee? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Sharkster Geplaatst 24 December, 2017 Geplaatst 24 December, 2017 Heb je sinds de laatste keer olieverversen andere soort/viscositeit olie gebruikt? 1 Quote
rebi1968 Geplaatst 28 December, 2017 Topic Starter Geplaatst 28 December, 2017 Nee, ik gebruik steeds dezelfde zoals ook het instructieboekje aangeeftVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Sharkster Geplaatst 28 December, 2017 Geplaatst 28 December, 2017 Vul je altijd netjes de juiste hoeveelheid olie bij, dus ik bedoel tot het juiste niveau op je olie-peilstok (en dus niet een beetje te veel)? Heb je opgemerkt (sinds je last hebt van olieverbruik) of je witte of blauwe rookpluimen hebt die uit de uitlaat komen bij het gasgeven en/of wegrijden? Dus MET NAME als je motor op bedrijfstemperatuur is. Zitten er condensdruppels aan je olie-peilstok? 1 Quote
rebi1968 Geplaatst 28 December, 2017 Topic Starter Geplaatst 28 December, 2017 Ik let altijd goed op wat ik bijvul, en verder geen vreemde rookpluimenVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Sharkster Geplaatst 28 December, 2017 Geplaatst 28 December, 2017 Uit je antwoord begrijp ik dat je zelf bijvult. Betekent dit dat je ook zelf ververst? Het is namelijk zo dat teveel olie bijvullen net zo schadelijk kan zijn als te weinig olie. Bovendien kan teveel olie in het carter, juist olieverbruik veroorzaken, vandaar mijn vraag. De olie zal ergens moeten blijven... ook als ie niet lekt, dat je ergens onder de auto terugvindt. Indien de koppakking lek zou zijn , dan zou er koelvloeistof bij de olie komen. >>> veroorzaakt witte rook. Indien de motor olie verbruikt (zuigerveren sluiten niet meer goed af) >>> veroorzaakt blauwe rook. 1 Quote
Toine Van Gils Geplaatst 19 September, 2018 Geplaatst 19 September, 2018 (aangepast) Op 23-12-2017 om 20:17, rebi1968 zei: Hallo, Ik heb een Sportage uit mei 2012. Sinds een aantal maanden heb ik al een aantal maal de olie moeten bijvullen. De laatste keer is iets meer dan een maand geleden. In deze periode heb ik ca 1000 km verreden. Vandaag ging het controlelampje weer branden, en zat het oliepeil net onder het eerste bolletje van de peilstok. Dit lijkt mij niet normaal. De auto lekt geen olie, tenminste is er geen vlek te zien onder de vaste parkeerplek bij m’n huis. Heeft hier iemand ook ervaring mee? Verzonden vanaf mijn iPhone met 19 September, 2018 aangepast door Toine Van Gils Quote
Rick Geplaatst 4 Oktober, 2018 Geplaatst 4 Oktober, 2018 (aangepast) Komt het misschien niet omdat ze er bij de dealer eens veel te veel olie in hebben gegooid? (hoeveelheid staat op al je rekeningen) Bij mij namelijk wel.. 4 Oktober, 2018 aangepast door Rick 1 Quote
Layher Geplaatst 23 Januari, 2020 Geplaatst 23 Januari, 2020 Hallo Goedemorgen . Ja ik heb het zelfde als jij ...ik heb een KIa Sportage van 2014. met een km stand van 138580 . En met nu binnen een par maanden al twee keer olie bij vullen . Ik zie ook niks aan de motor of buiten kant ? en toch is er elke keer olie te kort en gaat het lampje aan om bij te vullen . Het valt mij op sinds ik benzine tank met 10 % ethanol dus 10 % euro e 10/ 95 meer olie verbruiken ga ? denk ik zo ik weet ook anders niet waar het nu in eens komt . dat ik hij olie gaat verbruiken ? heet iemand een idee of oplossing daar voor of weet iemand raad voor mij ? 1 Quote
Bayram Sevinc Geplaatst 14 Juni, 2020 Geplaatst 14 Juni, 2020 Hallo, Ik heb Kia sportage 2014 1.6 motor benzine. Ik heb ook aantal keer doorgegeven dat olie verbruikt . Ze zeggen dat normaal is. Ik heb garantie nog tot 2021. Waar kan ik trecht ? Met vriendelijke groet, Bayram sevinc 1 Quote
Falcon Geplaatst 15 Juni, 2020 Geplaatst 15 Juni, 2020 (aangepast) niks 15 Juni, 2020 aangepast door Falcon 1 Quote
Lange1 Geplaatst 18 Juni, 2021 Geplaatst 18 Juni, 2021 Op 28-12-2017 om 12:08, Sharkster zei: Vul je altijd netjes de juiste hoeveelheid olie bij, dus ik bedoel tot het juiste niveau op je olie-peilstok (en dus niet een beetje te veel)? Heb je opgemerkt (sinds je last hebt van olieverbruik) of je witte of blauwe rookpluimen hebt die uit de uitlaat komen bij het gasgeven en/of wegrijden? Dus MET NAME als je motor op bedrijfstemperatuur is. Zitten er condensdruppels aan je olie-peilstok? Dat hebben wij dus, zomaar ineens onder het rijden donkere rook en dan is de olie op. Je kunt er niks van zeggen wanneer of naar hoeveel km het is. Wat zou dit kunnen zijn? 1 Quote
Sharkster Geplaatst 18 Juni, 2021 Geplaatst 18 Juni, 2021 @ Lange1: Dat wil waarschijnlijk zeggen dat je motor (veel) olie verbruikt/verbrand. Die (donker)blauwe rook is gewoon olie die verbrand in je cilinders en na verbranding via de uitlaat eruit wordt gegooid. Tenminste als het een benzine motor betreft. Bij een diesel is dat weer een heel ander verhaal. Oorzaak olieverbruik zouden kunnen zijn: 1. Verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. 2. Versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand. 3. De pakking van je oliepan lekt, maar dan vind je wss. olie onder de auto terug op de plek waar je geparkeerd hebt. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het echter punt 2 betreft. Houd je oliepijl dan goed in de gaten, want anders draai je heel je motor in de soep! 1 Quote
Lange1 Geplaatst 18 Juni, 2021 Geplaatst 18 Juni, 2021 2 uur geleden, Sharkster zei: @ Lange1: Dat wil waarschijnlijk zeggen dat je motor (veel) olie verbruikt/verbrand. Die (donker)blauwe rook is gewoon olie die verbrand in je cilinders en na verbranding via de uitlaat eruit wordt gegooid. Tenminste als het een benzine motor betreft. Bij een diesel is dat weer een heel ander verhaal. Oorzaak olieverbruik zouden kunnen zijn: 1. Verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. 2. Versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand. 3. De pakking van je oliepan lekt, maar dan vind je wss. olie onder de auto terug op de plek waar je geparkeerd hebt. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het echter punt 2 betreft. Houd je oliepijl dan goed in de gaten, want anders draai je heel je motor in de soep! Hij is bij een monteur geweest en die kan niks vinden, helaas. Alles is droog waar eventueel olie zou kunnen lekken. De monteur heeft ook al contact gehad met kia en hyundai garage maar die kennen het probleem niet. Er ligt ook nergens olie op straat. Nu afwachten wat de garage zegt waar we de auto hebben gekocht, 4 weken geleden.Afstand is groot daarom kunnen we hier na laten kijken. Iig bedankt 1 Quote
Bertus Boeykens Geplaatst 5 Oktober, 2021 Geplaatst 5 Oktober, 2021 Op 18-6-2021 om 16:55, Lange1 zei: Hij is bij een monteur geweest en die kan niks vinden, helaas. Alles is droog waar eventueel olie zou kunnen lekken. De monteur heeft ook al contact gehad met kia en hyundai garage maar die kennen het probleem niet. Er ligt ook nergens olie op straat. Nu afwachten wat de garage zegt waar we de auto hebben gekocht, 4 weken geleden.Afstand is groot daarom kunnen we hier na laten kijken. Iig bedankt ik begrijp er niks van. ik heb ook een kia sportage 1.6 uit 2012. mijne gebruikt geen druppel olie.ik heb hem 3 jaar geleden gekocht met 36000 km op de teller.toen hadden ze er een liter te veel ingedaan.ik heb het er meteen uitgehaald.geef welk elk jaar een servicebeurt.ik ben nu naar zuid spanje gereden. ongeveer 5000 km heen en terug.en geen druppel olie verbruikt.raar maar waar.hij heeft nu 70000 op de teller.mischien heb je wel een maandagmorgenauto gekocht. 1 Quote
KIASP Geplaatst 23 November, 2021 Geplaatst 23 November, 2021 (aangepast) Hallo Mijn Kia Sportage 1.6 GDI uit 2012 vebruikt ook wat olie. Ik hou het bij en het ligt gemiddeld op 1 liter per 1800km. 23 November, 2021 aangepast door KIASP 1 Quote
Eugène Ringeling Geplaatst 11 Augustus, 2022 Geplaatst 11 Augustus, 2022 Op 18-6-2021 om 14:52, zei Sharkster: @ Lange1: Dat wil waarschijnlijk zeggen dat je motor (veel) olie verbruikt/verbrand. Die (donker)blauwe rook is gewoon olie die verbrand in je cilinders en na verbranding via de uitlaat eruit wordt gegooid. Tenminste als het een benzine motor betreft. Bij een diesel is dat weer een heel ander verhaal. Oorzaak olieverbruik zouden kunnen zijn: 1. Verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. 2. Versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand. 3. De pakking van je oliepan lekt, maar dan vind je wss. olie onder de auto terug op de plek waar je geparkeerd hebt. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het echter punt 2 betreft. Houd je oliepijl dan goed in de gaten, want anders draai je heel je motor in de soep! 1 Quote
Eugène Ringeling Geplaatst 11 Augustus, 2022 Geplaatst 11 Augustus, 2022 Ik zie het ook gebeuren bij de Sportage van mijn dochter. Geen lekkage en ook geen waarneembare verbranding van olie. Volgens mij zou het kunnen zijn dat er olie weglekt in de transmissie. Dit in combinatie met een hogere carterdruk zou een mogelijle oorzaak kunnen zijn voor het olieverlies. 1 Quote
Roy_KIA Geplaatst 18 April, 2023 Geplaatst 18 April, 2023 Weet dit dit een ouder draadje is maar wil toch even wat toevoegen. Mijn Sportage heb ik gekocht bij de KIA dealer en heeft bij de aankoop een nieuwe motor gekregen. Volgens de dealer komt het namelijk vaker voor dat bij de 1.6GDI krassen ontstaan in de cilinders, hierdoor gaat de motor veel olie verbruiken en dat was bij mijn auto ook het geval, de krassen hebben d.m.v. een camera inspectie kunnen constateren. Vraag me niet waarom de krassen ontstaan maar het schijnt wel vaak voor te komen bij deze motoren. 1 Quote
sav Geplaatst 26 Juni, 2023 Geplaatst 26 Juni, 2023 On 4/18/2023 at 10:46 AM, Roy_KIA said: Weet dit dit een ouder draadje is maar wil toch even wat toevoegen. Mijn Sportage heb ik gekocht bij de KIA dealer en heeft bij de aankoop een nieuwe motor gekregen. Volgens de dealer komt het namelijk vaker voor dat bij de 1.6GDI krassen ontstaan in de cilinders, hierdoor gaat de motor veel olie verbruiken en dat was bij mijn auto ook het geval, de krassen hebben d.m.v. een camera inspectie kunnen constateren. Vraag me niet waarom de krassen ontstaan maar het schijnt wel vaak voor te komen bij deze motoren. Hi- Welke dealer heeft dat aangegeven? zijn ze met een oplossing gekomen of moet je zelf volledig voorde kosten opdraaien voor de reparatie? Heb namelijk ook het probleem met mijn KIA uit 2011. Elke 1500km bijvullen! 1 Quote
Leon1987 Geplaatst 26 Februari Geplaatst 26 Februari Op 26-6-2023 om 21:59, zei sav: Hi- Welke dealer heeft dat aangegeven? zijn ze met een oplossing gekomen of moet je zelf volledig voorde kosten opdraaien voor de reparatie? Heb namelijk ook het probleem met mijn KIA uit 2011. Elke 1500km bijvullen! Ik heb precies hetzelfde. Volgens de dealer ook een bekend probleem bij de 1.6 GDI. Bij elke melding krijg ik een booster toegediend maar dit helpt niet. Dit voor de vastzittende zuigvering(en)? In de uitlaat vind ik roet / vocht / olie en blaast witte rook bij stilstaan. Quote
TexM Geplaatst 29 September Geplaatst 29 September Op 23-12-2017 om 20:17, zei rebi1968: Hallo, Ik heb een Sportage uit mei 2012. Sinds een aantal maanden heb ik al een aantal maal de olie moeten bijvullen. De laatste keer is iets meer dan een maand geleden. In deze periode heb ik ca 1000 km verreden. Vandaag ging het controlelampje weer branden, en zat het oliepeil net onder het eerste bolletje van de peilstok. Dit lijkt mij niet normaal. De auto lekt geen olie, tenminste is er geen vlek te zien onder de vaste parkeerplek bij m’n huis. Heeft hier iemand ook ervaring mee? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Goedendag, zelf ben ik ook in het bezit van een pracht exemplaar uit 2011 en ook ik bemerk een olieverbruik, dus ging ik op zoek op YouTube naar antwoorden. Bijgaand een link naar zo'n uitleg en schijnt te maken te hebben met (alsmede) de zuigerveren: Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.