QuagmireNL Geplaatst 12 Maart, 2018 Geplaatst 12 Maart, 2018 Ik ben nog niet klaar met vragen Heb de Picanto GT-Line 1.0T-GDI nu net een kleine maand. Wat mij van de week gebeurde daar schrok ik van. Onderweg naar huis kwam ik op een weg die van 50km/u naar 70 overgaat. Eenmaal ik bij het punt was dat ik gas wilde gaan geven, sloeg de auto compleet op hol! Ik geef (bijna) vol gas, en rijd ongeveer 60, waarna er opeens 2 hele korte piepjes uit het dashboard klinken, en de auto vol op de rem gaat. Hij was meteen 20km/u afgeremd. Er brandden geen lampjes op het dashboard, ik kreeg ook geen waarschuwing of wat dan ook. Komt dit vaker voor? Kwam het door de navigatie die aan stond en mij begrenst om niet te hard te gaan rijden? Was hij in de war met de fietsbrug waar ik op af reed? Dit is de plek waar het gebeurde: https://www.google.nl/maps/@51.4338372,5.4197323,3a,75y,219.41h,92.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1syK6dYsSiGorRWsRapTka_w!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl Ik wil de dealer hier nog over bellen want ik vind het echt bloedlink, stel dat er iemand kort achter me reed... Dan was ik van achter geraakt. Dit kan toch niet zomaar? Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 12 Maart, 2018 Geplaatst 12 Maart, 2018 Oei. Dat mag niet zomaar spontaan gebeuren. Stel je inderdaad voor dat er iemand op dat moment achter je had gereden. Die piepjes heb ik vaker gehoord. Dat komt af en toe voor op de snelweg als er op de baan voor mij een noodstop wordt gemaakt. Zelfs op meer dan 100 meter afstand. Bij ons was er telkens wel een aanleiding als hierboven genoemd. Maar... Na de derde waarschuwing kregen wij een foutmelding. De dealer gaf aan dat bij ons het systeem moest worden gekalibreerd. Dat ging enkele weken duren omdat onze dealer daar nog geen gereedschap voor kon krijgen. Nu is de boel weer in orde en wanneer er iets niet in de haak is voor ons dan waarschuwd de auto weer. Misschien moet het systeem in jou auto ook gekalibreerd worden. Ik zou in iedergeval snel een afspraak maken bij de dealer. Wolter Quote
Derrek Geplaatst 12 Maart, 2018 Geplaatst 12 Maart, 2018 40 minuten geleden zei Treespotter (aka Birdy): Oei. Dat mag niet zomaar spontaan gebeuren. Stel je inderdaad voor dat er iemand op dat moment achter je had gereden. Niet veel als die achterligger ook een Kia met zo'n systeem heeft.... Quote
QuagmireNL Geplaatst 12 Maart, 2018 Topic Starter Geplaatst 12 Maart, 2018 55 minuten geleden zei Treespotter (aka Birdy): Misschien moet het systeem in jou auto ook gekalibreerd worden. Ik zou in iedergeval snel een afspraak maken bij de dealer Dan zal ik dat maar snel doen. In het boekje van de auto las ik wel dat het systeem soms metalen voorwerpen zoals bruggen kan verwarren en de mogelijkheid bestaat dat hij in een bocht reageert op een auto die op een andere rijstrook schuin voor je rijdt.. In mijn situatie was er niets aan de hand en die brug waar ik onderdoor ging zit een meter of 5 hoog, dus dat leek me al sterk. Als ik meer weet zal ik het ook even laten weten. Wellicht handig voor anderen om dit te weten/rekening mee te houden. Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 13 Maart, 2018 Geplaatst 13 Maart, 2018 Ik heb nog geen last gehad van tegenliggers. Het verbaast mij ook hoe 'goed' het systeem in staat is om te 'zien' wat er op je af komt en langs scheert.Op de noodstop situaties op de snelweg voor mij reageerde het systeem adequaat met een waarschuwing. Wolter Quote
Gast Nyther Geplaatst 28 Juni, 2018 Geplaatst 28 Juni, 2018 Volgens mij schakelt het systeem zich ook uit op de snelweg, althans na het overschrijden van een bepaalde snelheid. Ik geloof 100km/u maar kan ernaast zitten. Minimale snelheid is geloof ik ook 20km/u Bij mij had ik dit weekend ook een valse "ingrijp" toen ik 2 naast elkaar fietsende wielrenners wilde passeren terwijl ook een tegenligger aankwam. Ook al had ik de picanto naast de wielrenners en de tegemoetkomende auto gepositioneerd ( brede buitenweg ), maar toch sloeg het aeb systeem in werking. De techniek maakte in dit geval een foutje. Hopenlijk gaat het niet al te vaak voorkomen. Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 30 Juni, 2018 Geplaatst 30 Juni, 2018 Boven de honderd km/u waarschuwt het systeem ook voor onverklaarbare snelheidsverschillen. In ons geval kregen wij al tweemaal keurig een waarschuwing omdat er honderd meter voor ons iemand een rare streek uithaalde. Wolter Quote
Hankook Geplaatst 20 Juli, 2018 Geplaatst 20 Juli, 2018 Ik heb een Kia Stonic DynamicLine 1.0 T-GDI daar werkt het AEB systeem niet. Heb het zoals in het instructieboekje staat omschreven ingesteld. Maar als ik op een meter op een voorganger rijd dan geeft hij geen waarschuwing. zijn er meer Stonic rijders die dit ook hebben? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.