Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste lezer,

Ik heb me aangemeld voor dit forum om de kenners hier een vraag te stellen, en wel de volgende:

Zijn er bezitters van een Kia Venga die ook een Nissan Qashqai hebben gereden?

Wij zijn namelijk op zoek naar een vervanger van onze Suzuki Ignis (kleine compacte MPV) en willen nu iets groter. Na omzwervingen langs Nissan Note (te veel mankementen, aldus gebruikers) en Kia Soul (te kleine kofferbak) komen we uit bij Kia Venga of Nissan Qashqai.

Ik zou graag willen weten wat een Venga-rijder die ook ervaring heeft met een Qashqai zou aandragen als argument(en) om voor een Venga te kiezen.

Ik weet: Venga is iets goedkoper in aanschaf als occasion (je betaalt ongeveer hetzelfde voor een Venga uit 2010, Benzine, handgeschakeld, ~150.000KM als dat je voor een Qashqai uit 2008 betaalt) en kan potentieel worden uitgerust met dezelfde gewenste accessoires (A/C, Cruisecontrol, acheruitrijcamera) en is net een stapje goedkoper in de wegenbelasting, als ik de cijfers allemaal goed heb staan tenminste.

Ik hoop dat iemand ons kan overtuigen voor de Venga te kiezen. Bij voorbaat dank voor de genomen moeite!

Guest Vitara 2
Posted
20 minuten geleden zei Fritsje:

Beste lezer,

Ik heb me aangemeld voor dit forum om de kenners hier een vraag te stellen, en wel de volgende:

Zijn er bezitters van een Kia Venga die ook een Nissan Qashqai hebben gereden?

Wij zijn namelijk op zoek naar een vervanger van onze Suzuki Ignis (kleine compacte MPV) en willen nu iets groter. Na omzwervingen langs Nissan Note (te veel mankementen, aldus gebruikers) en Kia Soul (te kleine kofferbak) komen we uit bij Kia Venga of Nissan Qashqai.

Ik zou graag willen weten wat een Venga-rijder die ook ervaring heeft met een Qashqai zou aandragen als argument(en) om voor een Venga te kiezen.

Ik weet: Venga is iets goedkoper in aanschaf als occasion (je betaalt ongeveer hetzelfde voor een Venga uit 2010, Benzine, handgeschakeld, ~150.000KM als dat je voor een Qashqai uit 2008 betaalt) en kan potentieel worden uitgerust met dezelfde gewenste accessoires (A/C, Cruisecontrol, acheruitrijcamera) en is net een stapje goedkoper in de wegenbelasting, als ik de cijfers allemaal goed heb staan tenminste.

Ik hoop dat iemand ons kan overtuigen voor de Venga te kiezen. Bij voorbaat dank voor de genomen moeite!

Vraagje, waarom dan niet een Vitara, blijf je bij het merk (vaak gunstig bij inruil) of is er iets met Suzuki??

Posted

Dank voor je snelle reactie!

We hebben in 5 jaar tijd nog nooit één probleem gehad met de Suzuki, als hij groter was geweest hadden we hem 'opgereden', maar de baby wordt een kleuter en ze wil een broertje of zusje, dus moeten we groter.

De Suzuki Vitara kost, als occasion, minimaal 50% meer dan de Venga en de Qashqai, dus dat is de reden dat we daar niet naar kijken.

Guest Vitara 2
Posted
3 minuten geleden zei Fritsje:

Dank voor je snelle reactie!

We hebben in 5 jaar tijd nog nooit één probleem gehad met de Suzuki, als hij groter was geweest hadden we hem 'opgereden', maar de baby wordt een kleuter en ze wil een broertje of zusje, dus moeten we groter.

De Suzuki Vitara kost, als occasion, minimaal 50% meer dan de Venga en de Qashqai, dus dat is de reden dat we daar niet naar kijken.

oke... die snap ik, ik ben namelijk van kia (o.a. Soul's) overgestapt op de Vitara.

Succes met het zoeken naar een passende auto,

Lourens

Posted

liever een Qashqia van 2008 dan een venga 2012.

bagage ruimte van de venga groter.

ik heb nu een venga automaat , qashqai was ook een automaat.

rijgenot van een venga is een 6 en van de qashqai een 9

verbruik maakt niets uit beiden gemiddeld 1 op 14.

Guest Warmentuuter
Posted

Ik heb voldoende verhalen geschreven op het forum over de Kia Venga. 
Hierbij de link naar mijn blogs
Zou zeggen doe je voordeel er mee.
Voor de Venga heb ik een Tucson 2008 gereden.
Een vergelijkbare auto als de Qasqai.
Alleen daar werd ook van verteld dat deze 1 op 14 zou rijden alleen ik heb dat nooit gehaald.
Verder een prima auto de Tucson maar vanwege het gebruik toch ingeruild voor een Venga.
En daar heb ik 50000km probleemloos mee gereden. 

Posted

Dank, beiden, voor jullie reacties.

Het is vloeken in de kerk, ik weet het, maar rijgenot is niet een eigenschap waar we naar op zoek zijn. We rijden ~5.000km/jaar en dat is puur recreatief (weekendje weg, op bezoek bij oma, dat soort dingen). Dus hoewel de Qashqai volgens velen veel meer rijplezier biedt dan de Venga, is dit voor ons geen argument voor de Qashqai te kiezen.

Verbruik is eigenlijk altijd wel een aandachtspunt maar ook in dit geval, met slechts 5.000km/jaar is een wat hoger verbruik ook wel te overzien. Het hogere gewicht (wegenbelasting) is een nadeel van de Qashqai, en het hangt samen met het verbruik natuurlijk. Het lagere verbruik van de Venga en de lagere wegenbelasting zijn pluspunten voor de Venga, net als de grotere bagageruimte.

Ik ga het Venga-blog eens leen, dank hiervoor!