Sharkster Posted June 11, 2018 Posted June 11, 2018 Beste forumleden, Mijn schoondochter heeft een gebruikte Kia Rio uit 2012 gekocht. Dit betreft een auto met een Superpack uitvoering, waarin o.a. originele KIA navigatie is ingebouwd. Nu blijkt dat de het multimedia / navigatiesysteem niet goed gekalibreerd is... Dit houdt in dat wanneer je ergens op het scherm een bepaalde knop wilt aanklikken, je op een andere plaats (er boven) het scherm moet aanraken om de juiste knop te selecteren. Dit is natuurlijk vrij onhandig. Wie weet hoe ik het systeem kan 'kalibreren' om de bediening weer te maken hoe die bedoeld is ? Is dit softwarematig op te lossen... of moet ik het ergens anders zoeken ? Het valt helaas niet meer onder de KIA garantie en de garage zegt al meteen dat er een compleet ander multimedia / navi apparaat moet worden gekocht. Dit kost echter als snel rond de € 1200,- incl. inbouw. Het zou fantastisch zijn als dit op een goedkopere manier kan worden opgelost! Ik ben benieuwd naar jullie reacties. M.v.g. Martin Quote
ehombie Posted June 12, 2018 Posted June 12, 2018 (edited) Ik weet het ook niet...maar een goede lange nacht de - pool losmaken? Zodat dit apparaat zich misschien kan initialiseren? Ergens in een menu de fabrieksinstellingen terug zetten? Ik zocht net op even "screen calibration kia" en voor de optima is een toesten volgorde nodig Om dit uit te voeren...misschien vergelijkbaar? Afh van reacties kijken op andere engelse of amerikaanse sites? Ander alternatief een witson android. Zie eerdere topics. Edited June 12, 2018 by ehombie Quote
Sharkster Posted June 12, 2018 Author Posted June 12, 2018 Allereerst bedankt voor je reactie! Accu loshalen heb ik ook al aan zitten denken... Als het goed is kun je inderdaad ergens in het menu de fabrieksinstellingen terug zetten, althans in mijn iX35 is dit wel het geval. We gaan e.e.a. maar eens binnenkort proberen. Ik heb al wel meerdere topic's hierover gezien, doch ben benieuwd hoe (en of) deze het probleem hebben opgelost, temeer omdat men in de garage zei dat dit niet softwarematig was op te lossen. Een chinees after market apparaat zou i.d.d. ook nog een optie zijn, maar het liefst wil ze deze repareren als 't kan want dat scheelt toch weer een hoop euri's... Dus als er ervaringsdeskundigen zijn op dit gebied, dan hoor ik 't heel graag. Alvast bedankt, mede namens mijn schoondochter. Quote
Guest jvanberkel Posted July 27, 2018 Posted July 27, 2018 wie weet hoe je de originele radio incl frame eruit krijgt? Ik heb via aliexpress een navigatiesysteem besteld voor mijn rio uit 2011. Quote
xtra40 Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 9 uren geleden, jvanberkel zei: wie weet hoe je de originele radio incl frame eruit krijgt? Ik heb via aliexpress een navigatiesysteem besteld voor mijn rio uit 2011. Quote
xtra40 Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 ze zeggen in het filmpje dat je de stekkers van de airbag lampjes niet los mag maken maar als je je contact uit laat is det geen enkel probleem Quote
Sharkster Posted August 11, 2018 Author Posted August 11, 2018 Mijn schoondochter is inmiddels naar de KIA dealer geweest. Nadat er de meest recente update is opgezet onder garantie, bleek dat het probleem nog niet was opgelost... Hier kreeg ze het advies om dan maar de hele multi-media unit te vervangen tegen een astronomisch bedrag. Dat heeft ze maar niet gedaan! Vervolgens naar een lokale multimedia repairshop gegaan. Hier werd vastgesteld dat het transparante 'plaatje' voor het touch-screen enigszins bol stond waardoor er niet goed meer werd gereageerd op (aanraak)commando's. Het betreffende plaatje is vervangen/vernieuwd en de navigatie werkt weer als nieuw !!! De gehele unit hoefde dus absoluut niet vervangen te worden, wat wel door de dealer werd geadviseerd. Een hele nieuwe auto kopen was misschien ook wel een optie geweest Zo zie je maar, altijd even verder kijken als de dealer adviseert, dit zou zomaar eens vele honderden euro's verschil kunnen maken. Quote
Bowie Posted October 4, 2021 Posted October 4, 2021 Hallo Martin, Ik heb het zelfde probleem met mijn Kia Ceed. Kan je mij vertellen waar je zo'n transparant plaatje kunt halen en repareren? Alvast bedankt! Quote
Michiel79 Posted April 22, 2022 Posted April 22, 2022 De dealer zegt unit vervangen a 600 euro. Ik ben erg benieuwd waar u het systeem heeft laten repareren en tegen welke kosten... Quote
Peter-036 Posted April 23, 2022 Posted April 23, 2022 Afhankelijk van waar je woont kan KMS in Apeldoorn je misschien helpen. Die wordt voor dit soort reparaties regelmatig genoemd in een Skoda-forum.......(geen eigen ervaring). Quote
Cline Posted June 15, 2022 Posted June 15, 2022 Op 11-8-2018 om 14:55, zei Sharkster: Mijn schoondochter is inmiddels naar de KIA dealer geweest. Nadat er de meest recente update is opgezet onder garantie, bleek dat het probleem nog niet was opgelost... Hier kreeg ze het advies om dan maar de hele multi-media unit te vervangen tegen een astronomisch bedrag. Dat heeft ze maar niet gedaan! Vervolgens naar een lokale multimedia repairshop gegaan. Hier werd vastgesteld dat het transparante 'plaatje' voor het touch-screen enigszins bol stond waardoor er niet goed meer werd gereageerd op (aanraak)commando's. Het betreffende plaatje is vervangen/vernieuwd en de navigatie werkt weer als nieuw !!! De gehele unit hoefde dus absoluut niet vervangen te worden, wat wel door de dealer werd geadviseerd. Een hele nieuwe auto kopen was misschien ook wel een optie geweest Zo zie je maar, altijd even verder kijken als de dealer adviseert, dit zou zomaar eens vele honderden euro's verschil kunnen maken. Gisteren een Ceed occasion gekocht en heb hetzelfde probleem met de navigatie. Kan geen adres normaal intypen... Waar haal je zo'n schermpje? Want de mijne staat ook bol. Alvast vriendelijk bedankt! Quote
Sharkster Posted June 15, 2022 Author Posted June 15, 2022 Zoals hierboven reeds vermeld, probeer eens KMS in Apeldoorn. Alle betere I.C.E. (In Car Entertaiment) bedrijven zullen dit wel kunnen leveren denk ik. Mijn schoondochter is destijds bij Verotronics in Eindhoven geweest. Ik weet niet waar je woonachtig bent, maar anders zou ik zeggen, zoek een bedrijf bij je in de buurt, er zullen er ongetwijfeld meer te vinden zijn. Quote
SmurfenB Posted June 15, 2022 Posted June 15, 2022 (edited) @Sharkster: Ik denk dat het vervangen onderdeel een "digitizer" is, deze ken ik van smartphones. Herken je je hierin, bijvoorbeeld als deze video ziet? Als het de digitizer betreft, dan is de reparatie in hoofdlijn zoals je in deze video ziet. Dit eigenlijk gelijk aan de reparatie bij smartphones. Al koop je daar tegenwoordig meestal het diplay en digitizer in één. Omdat je dan de lijmlaag niet hoeft los te maken, met de kans dat je het beeldscherm breekt. Edited June 15, 2022 by Bart Burger Quote
Sharkster Posted June 15, 2022 Author Posted June 15, 2022 Deze video is precies hetgeen dat het probleem omschrijft. Het is wel een behoorlijk precair werkje om dat te vervangen, en ik weet niet of de gemiddelde doe-het-zelver hier zelf aan moet beginnen.... Quote
Oly Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 Waar haal je zo transparant plaatje ik wil dat ook vervangen. Ik weet niet hoe het moet ook namelijk. Aub ook een instructie erbij als kan Quote
Recommended Posts