rebi1968 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 Hallo allemaal.Ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie mening over een conflict dat ik heb met de Kia-dealer,Ik ben dus eigenaar van een Sportage uit 2014.2 jaar geleden moest ik olie bijvullen nadat ik een trip maakte naar Spanje. Bij thuiskomst moest ik opnieuw olie bijvullen.Dit heb ik gemeld bij de garage.Volgens hun was dit normaal. Ik zat toen nog ruim binnen m’n garantieperiode. Daarna is het regelmatig voorgekomen dat ik olie moest bijvullen. Bij ieder bezoek aan de garage heb ik dit gemeld. Hier werd in de garantieperiode niks mee gedaan. Uiteindelijk verliep mijn garantie (150.000 km op de teller) en werd mij geadviseerd om nog een algemene check van de auto te laten doen binnen de garantie.Ook hier melde ik weer het olieverbruik.Een aantal maanden (3) buiten de garantie moest ik terug voor een apk-keuring. Ook toen kwam het olieverbruik weer ter sprake. Blijkbaar heeft men toen met een camera in het blok gekeken en bleker er verticale krassen in het blok te zitten die het olieverbruik verklaarden.Dus moest het onderblok vervangen worden. Kia wilde uit coulance 75% betalen. Dit betekent dat ik zelf nog meer dan €1000 moet neerleggen.Ik heb aangegeven dat ik dit niet redelijk vind aangezien ik meerdere malen het verbruik heb aangegeven binnen de garantie. Als zij torn met een camera gekeken hadden, zou de reparatie namelijk binnen de garantie vallen.Zij beroepen zich echter op een norm die ze hanteren. (1 liter per 1000km)En er is nooit een meting gedaan of deze norm gehaald werd.Ik heb dus aangegeven dat ik dat als klant niet hoef te weten en dat zij nalatig waren in de garantieperiode om deze meting te doen.Heb dit ook voorgelegd aan ze;Zij hadden een meting moeten doen en zij blijken ook niks genoteerd te hebben over mij zorgen mbt het verbruik.Dit waren ze wel met mij eens.Ook dat ik als klant alleen maar eerlijk en duidelijk moet melden dat er een probleem is.Dus de dealer wilde €500 betalen.Dat betekent dat er nog een zelfde restbedrag voor mijn rekening komt.Dit vind ik onacceptabel aangezien ik het meerdere malen gemeld heb binnen de garantieperiode.Ook blijkt nu dat het niet eens zeker is dat Kia dat coulance-bedrag betaalt, als blijkt dat mij olieverbruik niet binnen hun norm valt. Terwijl het helemaal niet meer om het verbruik gaat in mijn ogen, want dat is gevolg van het probleem. Het probleem is namelijk dat er krassen in het blok zitten.Als zij bij mijn laatste beurt binnen de garantie met een camera in mijn blok gekeken hadden, dan was het geen probleem geweest. De in mijn ogen domme reactie van de dealer was; wij gaan echt niet bij iedereen die wat meer olie verbruikt, met een camera in de motor kijken. Blijkbaar dus ook niet als je dit al zo’n 8 keer bij ze gemeld hebt.Hoor graag jullie eerlijke reactie hierop en e t vragen beantwoord ik graag. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
HansG Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 Wel apart dat juist 3 maanden buiten de garantie dit naar voren komt. Als je 8 keer aangegeven hebt dat de auto veel olie verbruikt heb je dat dan ook via de mail gedaan? Als je dit alleen mondeling hebt aangegeven is er geen bewijs en ben je afhankelijk van de goede wil van de dealer. De norm van de branche is 1:2000 km(voordat er tot reparatie wordt overgegaan) Op zich niet vreemd dat je na een vakantie olie bij moet vullen. Olie trekt water aan en juist bij vakantieritten wil dat water verdampen(er wordt vaak meer gevraagd van de auto) Hoe vaak moet je olie bijvullen? Je spreek van regelmatig, maar tussen de beurten(30.000 km?) af en toe een liter olie bijvullen is niet abnormaal. Wellicht kan je aangeven hoe hoog het olieverbruik is? Quote
xtra40 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 of het wel of niet juist is ?? ik vind van wel ik kan het verhaal van de dealer wel plausibel vinden als iemand 1 keer per jaar beetje klaagt over wat olie verbruik zou ik er ook niet zo veel werk van maken en ja ze hebben wel wat steekje laten vallen maar ja de garantie is er af dus is dat aanbod van 500 euro heel erg schappelijk ik raad je dus aan om die 500 euro te betalen voor dat de dealer zich bedenkt en je de volle mep moet betalen 1 Quote
Lord Potter Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 Je het ook bij de Bovag geschillen commissie neerleggen. Quote
Sharkster Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 Indien je een rechtsbijstandsverzekering hebt, informeer daar eerst eens wat zij ervan vinden. Als je de meldingen van je klachten inderdaad kunt aantonen met brieven of emails dan kun je volgens mij met succes een procedure starten. Kun je dit echter niet.... dan zou ik gewoon die toezeggingen snel accepteren en zelf € 500,- bijleggen, want anders kon het wel eens zijn dat ze dit aanbod weer intrekken en kost het heel veel meer geld. Quote
HansG Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 1 uur terug, Sharkster zei: Indien je een rechtsbijstandsverzekering hebt, informeer daar eerst eens wat zij ervan vinden. Als je de meldingen van je klachten inderdaad kunt aantonen met brieven of emails dan kun je volgens mij met succes een procedure starten. Kun je dit echter niet.... dan zou ik gewoon die toezeggingen snel accepteren en zelf € 500,- bijleggen, want anders kon het wel eens zijn dat ze dit aanbod weer intrekken en kost het heel veel meer geld. De rechtsbijstand zou ik zeker raadplegen. Alleen is het de vraag of dit veel gaat helpen. De 500 euro aanbod is op zich niet verkeerd. Na 150.000 km krijg je er wel een nieuw onderblok voor. Dat lijkt mij een hele goed deal. Blijft staan dat het niet zo netjes is dat ze je signalen niet opgevangen hebben. Daar geeft de garage dan wel weer een vergoeding voor van 500 euro. Quote
Brat Pit Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 Voor de duidelijkheid, je bent nieuwsgierig naar wat wij ervan vinden, daarom ook mijn mening hierover. Deze kan afwijken van wat juridisch correct is, daarvoor zul je naar een jurist moeten. Naar mijn idee heb je voldoende tijd gehad om garantie te claimen. Als een auto teveel olie gebruikt, kun je garantie claimen en om een oplossing vragen. Als je daarover niet tevreden bent, kun je wederom om een definitieve oplossing vragen, mocht dat ook geen soelaas bieden, dan start je een formeel traject, waarin je de dealer een "redelijk termijn" geeft om tot een oplossing te komen (zeg 2 weken). Dit leg je vast in een brief of mail. Als het dan nog niet wordt opgelost, dan kun je gewoon de koop ongedaan maken, omdat de voorwaarden waaronder je redelijkerwijs de auto kunt gebruiken niet worden nagekomen. Vervolgens kun je een procedure starten, maar zover zal een dealer het echt niet laten komen. Nu de garantie voorbij is, sta je veel minder sterk. Het leven is niet perfect en auto's helaas ook niet, dit soort dingen gebeurt. Je hebt een redelijk aanbod gekregen van je dealer, voor hem doet dit ook zeer. Accepteer het en ga verder met je leven. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.