Ga naar inhoud

Eerste indrukken van de Ceed3


Tuurke

Aanbevolen Berichten

Sinds afgelopen vrijdag zijn we trotse bezitters van een nieuwe Ceed 3. Het is onze derde Kia alweer.

 

De eerste was een Cee'd SW 1.6 GDI van 2012, de tweede een Cee'd SW 1.0 T-GDI GT-line van 2015. Over beide auto's was ik erg tevreden en ik heb er hier in het forum ook verslag over gedaan.

 

 

 

En nu rijden we dus in een mooie 1.0 t-GDI "dynamic plus line" in de kleur Cosmo Blue.  Een hatchback wel te verstaan. De stationwagon van serie 3 is namelijk een flink stuk gegroeid en voor ons tweetjes gewoon véél te groot geworden.

 

Ook de hatchback is gegroeid, hij is maar weinig korter dan de SW uit serie 2. De kofferbak heeft trouwens een vloertje dat in 2 standen kan; in de bovenste stand past er precies een volwaardig 16 inch wiel onder. Dat is dus het aller-allereerste dat ik heb gedaan... Ik heb het namelijk niet zo op "thuiskomertjes". Ik heb liever een "echt" wiel waar je zonder beperkingen mee kunt rijden dan zo'n fietswiel waarmee je 80 mag. Ik heb de laatste 10 jaar wel 3x een lekke band gehad met verschillende auto's dus heb ik een reservewiel leren waarderen.

 

Eerste rij-indrukken:

 

Het onderstel van de Ceed is echt flink verbeterd. Dat merk je meteen als je schuin over een verkeersdrempel rijdt, de koets deint veel minder na dan voorheen. Deze auto voelt totaal anders aan dan onze vorige Ceeds. "Wendbaarder" is volgens mij het juiste woord. Je voelt ook veel meer van wat er gaande is onder de wielen. Het bochtenwerk is veel leuker geworden.

 

Tot mijn verwondering lijkt de motor ook wat krachtiger bij lage toerentallen te trekken dan onze vorige auto. Onze vorige had er pas bij 2500 toeren echt zin in, deze nieuwe is al beduidend eerder enthousiast. Andere afstelling? Anyway, de auto is gelukkig niet ondergemotoriseerd met de 1.0 liter T-GDI, iets waar ik in het begin wel even bang voor was.

 

Ook de overbrengingen van de 6-versnellingsbak sluiten prima op elkaar en op het karakter van de motor aan. De zesde versnelling is duidelijk bedoeld om op de rechter rijbaan met laag toerental zuinig mee te zwemmen met de rest van het verkeer. De motor maakt dan 2500 toeren bij 120 km/h. Met de vijfde versnelling kun je zowaar nog geloofwaardig accelereren, bij de vorige Ceed moest ik dan echt terug naar de 4e.

 

Tussensprintjes op de Autobahn zijn geen enkel probleem in de 4e en 5e. Vandaag ben ik met de auto naar Hannover gereden, een ritje van 335 km dat ik wel vaker rijd.

Ik vertrok met een randvolle tank super E5 en tankte hem meteen na aankomst ook weer vol om het verbruik zo nauwkeurig mogelijk te meten. Voorheen verbruikte ik op dit traject reproduceerbaar 1 op 15.5 met de SW.

 

Het verbruik aan de benzinepomp was deze keer 1 op 17.6 en de boordcomputer meende zelfs nog een halve kilometer verder te kunnen komen op een liter. Deze kleine overschatting is volgens mij te wijten aan de licht afwijkende maat van mijn winterbanden (zie verderop).

 

Wauw. Hij is dus duidelijk zuiniger dan onze vorige! En dat met een motor die nog niet eens goed is ingereden en op winterbanden met grof profiel. De hatchback versie 3 is vermoedelijk wat aerodynamischer dan de SW versie 2.  Hij is ook wat lager en heeft nu van voren zo te zien ook een soort spoilertje onder de bumper om de lucht naar opzij te leiden. De velgen zijn 16 inch (onze GT line had 17). Alle beetjes bij elkaar opgeteld helpen kennelijk.  1 op 17,6 is wat mij betreft keurig!

 

 

Ik heb bij de aankoop van deze auto trouwens meteen de winterwielen er op laten leggen, het zijn Dunlops in de maat 195/55/16 die ik nog van de vorige Cee'd had. Die maat is inderdaad niet helemaal de ideale (de omtrek is namelijk 1,7% kleiner dan bij 205/55/16 of bij 195/65/15) maar verder is dat geen enkel probleem. Alleen de werkelijke snelheid van de auto is hierdoor een fractie lager dan wat de tachometer aangeeft.

 

De bandenspanning had ik op 2,3 bar rondom ingesteld (koud), ik heb me daarbij georiënteerd aan het tabelletje aan de binnenzijde van het portier. Dit om het verbruik en ook het rijcomfort onder realistische condities te ervaren. De bandenspanning kun je op de Ceed 3 overigens aflezen op het display, leuk feature.

 

Helaas merk ik op de snelweg dat de auto iets naar rechts trekt. Irritant. Dat deed de vorige auto overigens ook op deze winterwielen, maar totaal niet op de zomerbanden... het hoeft dus niet per se aan de uitlijning van de auto te liggen. Misschien is er om de een of andere reden een verschil in rolweerstand tussen de wielen links en rechts? 

 

Tijdens een koffiepauze op "Autobahnraststätte Grönegau" krijg ik het idee om het rechtervoorwiel een heel klein beetje harder (0,2 bar) op te pompen. Een harder opgepompte band heeft namelijk minder rolweerstand. Zo gezegd, zo gedaan. En inderdaad: de auto rijdt nu veel beter rechtdoor! Kennelijk heeft bij deze Dunlopjes de bandenspanning een grote invloed op de rolweerstand. Hopelijk is dat probleempje nu opgelost. Toch handig, een eigen mini compressortje aan boord.

 

 

 

Helaas heb ik nu ook een paar eerste puntjes van kritiek:

 

- De luidsprekers van de stereo installatie zijn werkelijk "k## met peren". Boven in het dashboard zitten namelijk twee tweetertjes (hogetonenluidsprekers) waarvan het geluid via de voorruit direct in je gezicht weerkaatst en die daardoor veel harder klinken dan de overige luidsprekers. Dat scherpe getetter doet gewoon pijn aan je oren. Leg je er links en rechts een doek over dan is het ineens een stuk minder irritant. De radio heeft weliswaar een equalizer, maar zelfs als je de hoge tonen op -10 dB verzwakt en de rest op +5 dB versterkt klinkt het nog erg mager. De diepste basfrequenties ontbreken ook totaal. Ik zal binnenkort eens kijken of ik bij de aansluitingen van die tweeters kan komen om er een serieweerstand tussen te solderen om ze wat zachter te laten klinken.

 

 

- Boven op het dashboard links loopt een U-vormige naad die haarscherp door de voorruit wordt weerspiegeld.  Je hebt dus tijdens het rijden constant die naad midden in je blikveld. Hopelijk went dat...

 

 

Tor dusverre mijn eerste indrukken. Wordt vervolgd!

 

 

Arthur

 

 

 

 

 

 

 

 

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


(vervolg)

Ik kan jullie tot mijn plezier meedelen dat het ISG (intelligent stop & go) in de Cee'd 3 eindelijk werkt zoals het bedoeld is. Stilstaand bij een rood stoplicht de versnelling in zijn vrij zetten, de koppeling loslaten en meteen staat de motor stil. Feilloos. Om pijlsnel weer aan te springen als je de koppeling intrapt. Zo hoort het!

En de motor trekt definitief enthousiaster bij lage toerentallen dan de 1.0 t-gdi van onze Ceed 2. Ik weet niet of ze de motor nu zo verbeterd hebben of dat onze vorige benedengemiddeld presteerde. 

 

IMG_20181109_130944-1984x1488.jpg

aangepast door Tuurke
(foto bijgevoegd)
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


(vervolg 2) Vanochtend ben ik met een volle tanj teruggereden vanaf Hannover naar huis. Daarbij 341 kilometer snelweg gereden met een beschaafde snelheid tussen 120 en 130 km/h. Meteen na aankomst weer randvol E5 getankt om het verbruik te meten. Er ging 17 liter in,  dat is 1 op 20! Hier word ik nu blij van.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk verslag over de eerste ervaringen met de Ceed 3. Ik rijd dan wel de 1.4 ltr variant maar ook een Dynamic Plus Line en toch ervaar ik enkele dingen anders. Allereerst kan ik me niet herkennen in het slechte geluid van de speakers, sterker nog dit is de eerste auto voor mij die af fabriek over goed tot zeer goed geluid beschikt. Ook als ik hem harder zet, tot +/- 35, harder vind ik tijdens het rijden niet kunnen. De spiegeling van het dashboard in de voorruit heeft denk ik met de zitpositie te maken, dit ervaar ik niet of zie het gewoon niet. De wegligging en het weggedrag zijn zeker héél veel beter dan de vorige Cee'd, na het verlagen ligt die van mij als een blok op de weg. Motorisch is de 1.4 ltr motor met 140 pk en een koppel van 242 nm sowieso heerlijk om te rijden. Het verbruik in het dagelijkse verkeer vind ik met 1 op 14,7 gemiddeld gezien niet slecht daar ik ook niet echt voor het zuinige rijden ga. Maar het allerbelangrijkste is denk ik toch wel dat de nieuwe Ceed volwassener is geworden, met name in de afwerking waardoor het veel luxer en minder goedkoop oogt. Ik ben in ieder geval hartstikke blij met de nieuwe Ceed.

 

CEED_007.thumb.jpg.45bab746309a59f2eec5baa449b395af.jpg

 

aangepast door Raymond GT-Line
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk verslag over de eerste ervaringen met de Ceed 3. Ik rijd dan wel de 1.4 ltr variant maar ook een Dynamic Plus Line en toch ervaar ik enkele dingen anders. Allereerst kan ik me niet herkennen in het slechte geluid van de speakers, sterker nog dit is de eerste auto voor mij die af fabriek over goed tot zeer goed geluid beschikt. Ook als ik hem harder zet, tot +/- 35, harder vind ik tijdens het rijden niet kunnen. De spiegeling van het dashboard in de voorruit heeft denk ik met de zitpositie te maken, dit ervaar ik niet of zie het gewoon niet. De wegligging en het weggedrag zijn zeker héél veel beter dan de vorige Cee'd, na het verlagen ligt die van mij als een blok op de weg. Motorisch is de 1.4 ltr motor met 140 pk en een koppel van 242 nm sowieso heerlijk om te rijden. Het verbruik in het dagelijkse verkeer vind ik met 1 op 14,7 gemiddeld gezien niet slecht daar ik ook niet echt voor het zuinige rijden ga. Maar het allerbelangrijkste is denk ik toch wel dat de nieuwe Ceed volwassener is geworden, met name in de afwerking waardoor het veel luxer en minder goedkoop oogt. Ik ben in ieder geval hartstikke blij met de nieuwe Ceed.
 
CEED_007.thumb.jpg.45bab746309a59f2eec5baa449b395af.jpg
 
Heel mooie wagen, Raymond! Ik hou van wit. Je hebt hem dus verlaagd? Geeft dat geen problemen met verkeersdrempels en parkeergarages?


Wat de luidsprekers betreft:

Wel, in mijn vorige Ceed (een serie 2 GT line) waren de luidsprekers uitstekend. Warme, volumineuze bassen en een mooi present middenbereik. In mijn Ceed 3 zijn de bassen nagenoeg afwezig en de hoge tonen te hard. Die tweeters boven in het dashboard geven weliswaar veel stereo effect maar het klinkt nogal vermoeiend.

Overigens is het bouwen van luidsprekerboxen en scheidingsfilters al sinds mijn jeugd een hobby van me.

Als luidsprekers basarm en inhomogeen klinken denk je in eerste instantie dat bij een van de speakers per abuis de polariteit is verwisseld waardoor de bassen van twee boxen elkaar acoustisch uitdoven. Maar eigenlijk is dat uitgesloten bij een moderne auto waarvan de kabelbomen allemaal geprefabriceerd zijn, de monteur kan daar niet domweg twee stekkertjes verwisselen, of? Ik heb ook totaal geen zin om de bekleding van alle deuren open te gaan maken om het te controleren.

De hoge tonen dempen met de equalizer van de radio heeft als vervelende bijwerking dat dan ook de speakers achterin de auto geen hoge tonen meer weergeven en nasaal gaan klinken. Ik zal dus die twee tweeters in het dashboard individueel moeten dempen met een serieweerstand. Dat zou een heel simpele ingreep moeten zijn, volgens mij kun je de grille van zo'n tweeter gewoon losklikken. Als die tweeters na de ingreep wat terughoudender klinken kan ik hopelijk met de equalizer het spectrum onderin wat opkrikken. Wordt vervolgd!


Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op ‎25‎-‎11‎-‎2018 om 10:04, Tuurke zei:

Heel mooie wagen, Raymond! Ik hou van wit. Je hebt hem dus verlaagd? Geeft dat geen problemen met verkeersdrempels en parkeergarages?

 

Mijn Ceed is inderdaad verlaagd en ondervind totaal geen hinder van drempels en in en uitrijden van parkeergarages.

Je verhaal over de speakers is mij te technisch, gaat er bij mij niet in. Ik kan alleen maar een oordeel geven over wat mijn oren horen. ;-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...
Op 26-11-2018 om 19:16, Raymond GT-Line zei:

Mijn Ceed is inderdaad verlaagd en ondervind totaal geen hinder van drempels en in en uitrijden van parkeergarages.

Je verhaal over de speakers is mij te technisch, gaat er bij mij niet in. Ik kan alleen maar een oordeel geven over wat mijn oren horen. ;-)

 

Heb je dit verlagen bij de dealer laten doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, fvlokven zei:

Heb je dit verlagen bij de dealer laten doen?

Ik heb dit via de dealer laten doen voor aflevering van de auto bij Hoogendoorn in Mijdrecht. Deze vestiging van Profile is gespecialiseerd in het verlagen van auto's en hebben veel werk van dealers uit de verre omtrek om splinternieuwe auto's te modificeren voor aflevering.

Mijn velgen komen daar ook vandaan. Stuk voor stuk toppers die daar werken en een zaak waar je als klant behandeld wordt en niet als een nummer.

aangepast door Raymond GT-Line
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 7-2-2019 om 19:50, Raymond GT-Line zei:

Ik heb dit via de dealer laten doen voor aflevering van de auto bij Hoogendoorn in Mijdrecht. Deze vestiging van Profile is gespecialiseerd in het verlagen van auto's en hebben veel werk van dealers uit de verre omtrek om splinternieuwe auto's te modificeren voor aflevering.

Mijn velgen komen daar ook vandaan. Stuk voor stuk toppers die daar werken en een zaak waar je als klant behandeld wordt en niet als een nummer.

heb jij verder nog dingen aangepast? Ik ben bezig met een nieuwe Proceed GTplus-line 1,4 T-GDI automaat. Ik laat waarschijnlijk witte led in-/uitstapverlichting plaatsen, nu wil ik graag alles in led hebben, dus ook de kentekenplaat verlichting, verlichting in de kofferbak, verlichting bij de make-up spiegels voorin, en eventueel de mistlampen.

Heb jij hier ervaring mee/tips voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...