RoadRunner Geplaatst 15 Januari, 2019 Geplaatst 15 Januari, 2019 Hallo allen, Sinds een aantal dagen ben ik eigenaar van een Rio 1.4 CVVT uit 2012. Hij heeft 78k op de teller. Nu is het zo dat het benzineverbruik absurd hoog is. Toen de tank zo goed al leeg was (lampje brande al) ging er 37 liter in. Dit leek mij in eerste instantie wat weinig maar zag later dat de inhoud 43 liter is. De overige 5 liter zal de reservetank wel zijn. Nu heb ik zo'n 100 km gereden op deze tank en is deze volgens de teller alweer voor een kwart leeg. Volgens de boordcomputer is de actieradius nog 387 km. Dat zou beteken dat ik nog geen 500 km haal op één tank. Mijn rijgedrag is tot op heden erg zuinig en de airco gebruik ik ook niet uitvoerig. Ik ben nog niet op de snelweg geweest, enkel binnen bebouwde kom en provinciale wegen. Hij staat op 17" lichtmetaal. Bandenspanning is verder goed. De auto is helemaal gecontroleerd en APK gekeurd. Uiteraard wel een proefrit gemaakt die erg goed beviel. Auto ziet er erg netjes uit en rijd prima maar dat verbruik is natuurlijk iets dat niet direct opvalt. Nu is mijn vraag wat gebruikelijk is voor deze Rio. Hoeveel km halen jullie gemiddeld op één tank? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je met zeer zuinig rijden na amper 500 km alweer bij de pomp staat? En hoeveel liter gaat er bij jullie in de tank als de naald bijna beneden staat? Ik weet het... het is aan te bevelen niet zo lang te wachten met tanken maar mij lijkt als het lampje al enige tijd brandt dat er tenminste 40 liter in moet kunnen. Voordat ik ermee terug ga naar de dealer wil ik toch even kijken of ik ervaringen kan lezen met andere eigenaren. Dank! Quote
ehombie Geplaatst 15 Januari, 2019 Geplaatst 15 Januari, 2019 Uhmm minder als 500 km is idd niet veel. Ik ben benieuwd wat andere zeggen. Bij mijn 1.2 2011 staat er 6.7L/100km. Tussen de 500-550 km kom ik wel uit op een volle tank. (50/50 stad snelweg km) Maar binnena de bebouwde kom is die best dorstig ook bij mij. En als je korte ritjes maakt vooral. (Ook wel logisch) Quote
Murcielaygo Geplaatst 15 Januari, 2019 Geplaatst 15 Januari, 2019 Begin maar de verbruiksmeter te negeren.De enige betrouwbare meting is aan de pomp de dagteller resetten, dan is het ook echt het gemiddelde. Quote
Marcel20vt Geplaatst 15 Januari, 2019 Geplaatst 15 Januari, 2019 (aangepast) Als je km stand noteren gaan rijden en dan tanken km stand noteren dan de gereden km delen 100 15 Januari, 2019 aangepast door Marcel20vt Quote
Joey-Rio Geplaatst 15 Januari, 2019 Geplaatst 15 Januari, 2019 2 uren geleden, Marcel20vt zei: Als je km stand noteren gaan rijden en dan tanken km stand noteren dan de gereden km delen 100 Say what? Gereden kilometer : aantal getankte liters = Echte verbruik. Duidelijker toch. Quote
RoadRunner Geplaatst 23 Januari, 2019 Topic Starter Geplaatst 23 Januari, 2019 Dank voor jullie reacties en sorry voor mijn late. Later in de week begon ineens mijn motormanagementlampje te branden. Ik ben er direct mee naar de dealer gegaan. Er bleek een bobine defect te zijn. Na de auto weer opgehaald te hebben heb ik hem direct vol gegooid. Wat de boordcomputer nu aangeeft voor het verwachte aantal kilometers ziet er ineens een stuk beter uit en lijkt prima te kloppen. Ik zou met mijn huidige rijstijl zeker 540 km halen (115 km gehad, rond de 430 te gaan) Echter geeft de analoge brandstofmeter nu alsnog aan dat ie voor een kwart leeg is. Als ik die meter moet geloven dan zou ik alsnog maar zo'n 460 km moeten halen. Ik begrijp dat verschil niet helemaal. Ik ga de komende tijd inderdaad eerst maar bijhouden hoeveel liters er worden getanked en hoe ver ik ermee kom maar ergens lijkt er nog steeds iets niet helemaal goed te zitten. Quote
Marcel20vt Geplaatst 23 Januari, 2019 Geplaatst 23 Januari, 2019 Het weer zit ook niet mee het is koud voor de auto de kachel staat wat hoger enz zal mij benieuwen Quote
Hanz001 Geplaatst 24 Januari, 2019 Geplaatst 24 Januari, 2019 Het verloop van een benzinemeter is vaak niet lineair. Bij de Rio zakt ie na het volgooien vrij snel, daarna gaat het wat langzamer. Is blijkbaar een eigenschap van de Rio benzinemeter. Heb ook ooit een Suzuki Swift gehad en de benzinemeter daarvan kwam na het volgooien de eerste 100 km niet van zijn plek. Daarna liep ie in gestaag tempo naar Empty. Staar je dus niet blind op zo'n benzinemeter. Ook niet op die boorcomputer overigens. Die is veel te optimistisch. De enige correcte manier is inderdaad volgooien, dagteller op 0, bijna leegrijden, daarna weer volgooien. Het aantal gereden kilometers delen door de zojuist getankte liters. Dan pas heb je werkelijk het juiste aantal kilometers per liter. Quote
Evy040 Geplaatst 9 Maart, 2020 Geplaatst 9 Maart, 2020 Vanaf de aankoop van mijn Kia Rio 1.4 super pack automaat heb ik het verbruik bijgehouden. Mijn ritjes bestaan veelal uit stadskilometers, en vind inderdaad ook dat de teller bijna zichtbaar van vol naar leeg loopt, maar dit komt natuurlijk ook door de kleine tankinhoud van de Rio. Middels Spritmonitor bijgehouden over een periode van bijna 2 jaar, en dan kom ik op een gemiddeld verbruik van 1:11,5 uit. Quote
RoadRunner Geplaatst 9 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2020 Bedankt voor je bericht. Inmiddels heb ik mij er maar bij neergelegd. Ik kom zelf ook uit op zo'n 1:11, al heb ik een handbak. Ook veel met stads en binnendoor ritjes. Ik doe tussen de 400 en 440 km op een tank. Het is ietsjes beter geworden dan doen ik hem net had. Mijn vorige auto uit 2005 met 1.6 met 5-bak en meer gewicht was zuiniger. Maar zo te zien ben ik dus niet de enige. Wellicht dat het dan toch zo hoort bij deze auto. Quote
repsac11 Geplaatst 28 Juni, 2021 Geplaatst 28 Juni, 2021 Ik heb recent een kia rio 1.4 uit 2011 gekocht, ik herken me heel erg in bovenstaande berichten. de auto rijd enorm fijn, lijken geen problemen te zijn, alleen lijk ik krap 400 km met een volle tank te halen. Erg balen want op papier zou de auto 1:18 moeten lopen. En niet 1:10 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.