Vince Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Bij mijn Niro Dynamicline wordt de automatische verwarming en airconditioning steeds vanzelf actief terwijl ik de bewuste knop waarmee je het systeem activeer niet heb aangeraakt. Het 'auto'-lampje op die knop brandt NIET, maar toch gaat het verwarmingssyteem zijn eigen gang. Dat wil zeggen, het bepaald automatisch hoe de warme lucht verdeeld over voorruit, hoofd en voeten. Dit wil ik bij voorkeur zelf bepalen. Wel blijft het systeem binnen de door mij ingestelde temperatuur. Ik heb, zoals in het handboek staat, al van alles geprobeerd om de automatische werking uit te zetten, maar het systeem blijft steeds weer terugkeren naar de auto-stand. Herkent iemand dit probleem en hoe zou ik het op kunnen lossen? Quote
Gast Geplaatst 19 Januari, 2019 Geplaatst 19 Januari, 2019 Naar mijn idee heeft dit te maken met de automatische ontwasem-functie. Het systeem dat middels een sensor op de voorruit (vlak boven de binnenspiegel) detecteert dat de voorruit beslagen is. De voorruit wordt dan automatisch ontdaan van het vocht door de airco aan te zetten en warme lucht op de voorruit te blazen. Dit ongeacht de stand van de Auto knop. Deze wordt overruled als het ware.Als de sensor weer een droge voorruit detecteert, gaat het verwarming systeem weer terug naar de vorige, door de gebruiker ingestelde stand. Ik meen dat het via het indrukken van een bepaalde toetscombinatie uit te zetten is, maar dat zou ik na moeten zoeken. (RTFM... ) Quote
Vince Geplaatst 19 Januari, 2019 Topic Starter Geplaatst 19 Januari, 2019 Beste Fumbler, Bedankt voor je reactie. Je antwoord lijkt me zeer aannemelijk. Na enig zoeken in het instructieboek vond ik uiteindelijk meer informatie over de automatische ontwaseming en hoe je het eventueel uit kunt schakelen. Op pagina 4-135 wordt de toetscombinatie uitgelegd. Bij wijze van experiment zal ik het systeem vandaag uitschakelen en dan maar eens kijken wat er gebeurd Eerlijk gezegd lijkt het me beter en veiliger om het ontwasemingssyteem ingeschakeld te laten. Later zal ik mijn ervaring met het uitgeschakelde ontwasemingssyteem even posten. Quote
Vince Geplaatst 19 Januari, 2019 Topic Starter Geplaatst 19 Januari, 2019 Vreemd genoeg lukte me het niet om het ontwasemingssysteem uit te schakelen. Het controlelampje in de luchttoevoertoets weigerde te knipperen na het indrukken van de toetscombinatie zoals beschreven op pagina 4-135. Ik zal het helaas moeten doen met de automatische ontwaseming zoals het geprogrammeerd is Quote
Vince Geplaatst 24 Januari, 2019 Topic Starter Geplaatst 24 Januari, 2019 Update: het ontwasemingssysteem is nu toch uitgeschakeld! Nu kan ik gelukkig zelf bepalen hoe de warme luchtstromen verdeeld worden over voorruit, voeten en handen. Tot nu toe werkt dit prettiger dan het automatische systeem. Quote
BvE Geplaatst 24 Januari, 2019 Geplaatst 24 Januari, 2019 Ik vind het ontwasemingssysteem erg handig, nooit geen problemen mee gehad Quote
Gast Geplaatst 24 Januari, 2019 Geplaatst 24 Januari, 2019 Ha Vince, Goed om te horen dat het je is gelukt. Bij mij begint het ook wat irritant te worden. Dus ik ga mij ook wagen aan het uitzetten van deze functie. De sensor achter de binnenspiegel is wat opportuun ingesteld en detecteert te lang - naar mijn idee - een beslagen raam. Hetgeen na een paar minuten rijden met de echte ‘ontwasemstand’ van het clima systeem echt niet meer zo is. Bij het huidige type weer in NL (koud en nat), wil je -1- goed zicht en een helder raam, maar -2- ook snel warme voeten en/of handen. En als je het systeem z’n gang laat gaan, blijft het ca. 30 min na wegrijden koude, droge lucht op het voorraam blazen. En pas daarna af en toe, maar bovenal de gevraagde warmte op de gevraagde plek. Je ziet dat hij jouw input overruled en laat dat zien door het raam icoontje met ‘auto’ eronder op de clima pagina van het scherm. Wie weet kan er bij een volgende firmware update een optie komen om de sensor hysteris of - activeringsgebied aan te passen. Zomer/winterstand oid. Quote
Vince Geplaatst 24 Januari, 2019 Topic Starter Geplaatst 24 Januari, 2019 Ben het met je eens dat het ontwasemingssysteem zich te lang focust op een schone voorruit. Dat 'probleem' is met het uitschakelen van het systeem verholpen. Uiteraard blijft het een persoonlijke kwestie, wel of geen automatische ontwaseming. Als ik de voorruit schoon wil hebben gebruik ik deze knop zolang het nodig is. Meestal is een paar minuten genoeg. Quote
JeroenV Geplaatst 25 Januari, 2019 Geplaatst 25 Januari, 2019 13 uur geleden, Fumbler zei: maar -2- ook snel warme voeten en/of handen Voor je handen heb je toch stuurverwarming? Moet zeggen dat die best vlot werkt, je voelt het stuur snel warm worden. Quote
bert111bel Geplaatst 25 Januari, 2019 Geplaatst 25 Januari, 2019 neen , stuurverwarming heb ik ook niet , en voor mijn onderstel vond ik dat ook niet nodig Quote
Vince Geplaatst 25 Januari, 2019 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2019 5 uur geleden, JeroenV zei: Voor je handen heb je toch stuurverwarming? Moet zeggen dat die best vlot werkt, je voelt het stuur snel warm worden. Niet iedere Niro-uitvoering heeft stuur- en stoelverwarming Quote
BarneyRubble Geplaatst 2 Februari, 2019 Geplaatst 2 Februari, 2019 Er is mij vanmiddag tijdens het rijden iets opgevallen, als ik de climate controll ( de knop "Automaat" dus ) aan zet zie ik dat het lampje van de ARC knop ook brandt, ik kan deze knop indrukken zodat het lampje uit gaat, het lampje van de "Automaat" (de climatecontro) blijft dan wel gewoon aan, weet iemand waar het verschil in zit als dit lampje van de ARC aan is of uit is terwijl de climatecontrol aan staat ? 1 Quote
Ysie Geplaatst 3 Februari, 2019 Geplaatst 3 Februari, 2019 Er is mij vanmiddag tijdens het rijden iets opgevallen, als ik de climate controll ( de knop "Automaat" dus ) aan zet zie ik dat het lampje van de ARC knop ook brandt, ik kan deze knop indrukken zodat het lampje uit gaat, het lampje van de "Automaat" (de climatecontro) blijft dan wel gewoon aan, weet iemand waar het verschil in zit als dit lampje van de ARC aan is of uit is terwijl de climatecontrol aan staat ?De auto knop regelt gewoon automatisch je ingestelde graden. Zo hoef je niet telkens je ventilator handmatig meer of minder doen blazen. Met de arc knop leg je je airco aan of uit. Dus de auto knop heeft niets te maken met de airco. Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk Quote
Vince Geplaatst 3 Februari, 2019 Topic Starter Geplaatst 3 Februari, 2019 19 uur geleden, Eric-H zei: Er is mij vanmiddag tijdens het rijden iets opgevallen, als ik de climate controll ( de knop "Automaat" dus ) aan zet zie ik dat het lampje van de ARC knop ook brandt, ik kan deze knop indrukken zodat het lampje uit gaat, het lampje van de "Automaat" (de climatecontro) blijft dan wel gewoon aan, weet iemand waar het verschil in zit als dit lampje van de ARC aan is of uit is terwijl de climatecontrol aan staat ? In de handleiding 4-124 staat het volgende: "Druk op toets AUTO. De te gebruiken uitstroomopeningen, de aanjagersnelheid, de luchtinlaat en de airconditioning worden automatisch geregeld op basis van de gekozen temperatuur. In feite overrule je Auto-knop door de airco weer uit te zetten. Hierdoor zal de uitgeblazen luchtstroom weer wat vochtiger zijn. De airco produceert immers drogere lucht. Het zal waarschijnlijk iets langer duren voordat je ruiten aan de binnenzijde droog zijn. Quote
BarneyRubble Geplaatst 4 Februari, 2019 Geplaatst 4 Februari, 2019 21 uur geleden, Vince zei: In de handleiding 4-124 staat het volgende: "Druk op toets AUTO. De te gebruiken uitstroomopeningen, de aanjagersnelheid, de luchtinlaat en de airconditioning worden automatisch geregeld op basis van de gekozen temperatuur. In feite overrule je Auto-knop door de airco weer uit te zetten. Hierdoor zal de uitgeblazen luchtstroom weer wat vochtiger zijn. De airco produceert immers drogere lucht. Het zal waarschijnlijk iets langer duren voordat je ruiten aan de binnenzijde droog zijn. Dit is precies wat ik bedoel en is me door jou uitleg nu helemaal duidelijk, bedankt hiervoor. Quote
Vince Geplaatst 4 Februari, 2019 Topic Starter Geplaatst 4 Februari, 2019 (aangepast) Graag gedaan! Mooi toch als we elkaar kunnen helpen.... 4 Februari, 2019 aangepast door Vince typefoutje Quote
Gast Geplaatst 4 Februari, 2019 Geplaatst 4 Februari, 2019 De AUTO stand doet het inderdaad prima met of zonder A/C aan.De ontwasem-functie neemt even de tijd als je ‘koud’ wegrijdt, maar is wel handig.De tijdstermijn waarin de verbrandingsmotor blijft draaien alvorens de EV mode ingeschakeld wordt, is echter afhankelijk van de temperatuur vraag. Logisch, de motor is de warmte leverancier. Dit is onafhankelijk van of de accu’s nu vol zijn of niet.Het duurt lang voordat het interieur voelt als de ingestelde temperatuur.Hij lijkt soms of de temperatuur sensor de lucht van de uitstroom opening meet en niet echt van het interieur zelf.Weet iemand of dit een temperatuur sensor is als contact voeler (PTC oid), of een IR sensor?Grappig om te constateren dat de auto zuiniger rijdt als je de temp van de Clima lager zet. Ook zal de verbrandingsmotor eerder afslaan. Clima uit: veel eerder in EV modus. Tja, de energie moet ergens vandaan komen.Het is een grappig en doordacht systeem.In het kader van de grappige constateringen:Als de motor warm en uit is, je parkeert met contact aan in de P stand en je drukt het gas pedaal licht in, start de verbrandingsmotor en slaat weer af als je het gas loslaat. Quote
BarneyRubble Geplaatst 4 Februari, 2019 Geplaatst 4 Februari, 2019 (aangepast) En dat je zodra je alleen rijd je de climatecontrol op " alleen de bestuurder " zet bespaard dit stroom en rijd je ook sneller weer EV en zuiniger. 4 Februari, 2019 aangepast door Eric-H Quote
Vince Geplaatst 5 Februari, 2019 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2019 6 uur geleden, Eric-H zei: En dat je zodra je alleen rijd je de climatecontrol op " alleen de bestuurder " zet bespaard dit stroom en rijd je ook sneller weer EV en zuiniger. …. en je een verkleumde en klagende passagier naast je hebt zitten en jij aangenaam warme voeten hebt Quote
L Geplaatst 19 Februari, 2019 Geplaatst 19 Februari, 2019 Het duurt lang voordat het interieur voelt als de ingestelde temperatuur. En als de temperatuur bereikt is komt er een 'koude' luchtstroom doorheen, wat vooral bij de benen niet prettig voelt. De koude luchtroom komt zowel bij automatisch- als handmatig-stand en bij alle combinaties van luchtuitstroom. De temperatuursensor is al een keer vervangen, maar het probleem blijft. Heeft iemand hier ook ervaring mee of weet iemand een oplossing? Quote
Zwolly Geplaatst 20 Februari, 2019 Geplaatst 20 Februari, 2019 Ja bovenstaande ervaring heb ik ook en wordt als vervelend ervaren. Ik heb overigens niet het idee dat het lang duurt voordat de kachel warm is. Het duurt een poosje voordat die koude luchtstroom op gang komt zeg na ongeveer 80 km of zo. Daarna voel je het afwisselend wel en niet. Voelt vooral vervelend aan de (boven)benen inderdaad. Ik heb geen oplossing, en ben ook wel nieuwsgierig wat andere NIRO rijders hier van merken. Ik heb deze week nog een paar flinke ritten voor de boeg, zal er eens goed op letten of het alleen voorkomt als er elektrisch gereden wordt, of dat het ook voorkomt in andere modus Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.