Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Spanningsregelaar

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedendag,

Ik merk dat als ik gas geef mijn verlichting beter doet, en bij gas los de verlichting weer zwakker wordt. Ook merk ik de laatste tijd dat de dashboard en radioverlichting ligt knippert. Mijn gedachten gaan dat de spanningsregelaar het aan het begeven is. Of is er iets anders aan de hand?

Mvg

Marcel

• 3 weken later...
Geplaatst
Op 9-1-2020 om 12:12, Murcielaygo zei:

Als je de spanningsregelaar verdenkt zou ik eerst de boordspanning nameten.
Het kan ook de accu zijn; die buffert normaliter ook spanningsverschillen.

Ik merk dat de accu het zwaar heeft bij koude start. En ik merk zelfs op dat de radiozender soms even weg valt, als de knipperlichten ingeschakeld worden, of bij gas bij en gas minderen. Ja het klinkt gek. Zou het de dynamo, slechte aarding en spanningsregelaar kunnen zijn? Hoe meet ik de boordspanning? Zou je mij gedetaileerd(stap voor stap) kunnen omschrijven?

Geplaatst

Als de radio wegvalt bij richtingaanwijzers, valt 'ie dan ook uit bij koplampen aan? Die verbruiken veel meer stroom EN continu.
Dat de accu het zwaar heeft kan ook omdat die missvhien niet genoeg meer wordt bijgeladen.

Heb je spullen om te kunnen meten?

Geplaatst

Het klinkt raar maar de zender valt weg. Het lijkt er dan op dat hij weer moet zoeken. De dashboardverlichting trilt. De verlichting wordt zwak en sterk bij minder gas en meer gas geven. Accu is erg zwak bij starten. Hij laad volgens mij niet veel. Helaas ben ik niet zo kundig met de multimeter en een electrisch systeem door te meten. Ik snap wel dat de dynamo zorgt voor het laden van de accu, en de regelaar zorgt dat er met een constante spanning geladen wordt. 

Ja ik heb een multimeter met amp-tang

Geplaatst

Boordspanning in rust meet je in de V-stand op de accupolen. Als je nog een bereik moet kiezen is dat 20V of 40V, dat hangt af van je meter.
Dan de auto starten, een paar verbruikers aan (licht, achterruitverwarming) en de spanning weer meten.
Alle licht uit en de AMP-tang om de masskabel van de accu. De pijl op de tang moet naar de auto-zijde van de kabel wijzen. Een positieve meting zou dan laadstroom moeten zijn, negatief is ontlading.
Wanneer je twijfelt of positief/negatief klopt; motor stil leggen, licht aan. Er zou dan minimaal 10A negatief moeten lopen. Is het positief, dan de tang omdraaien.

Ik ben benieuwd naar je waarden, dan kunnen we hopelijk iets meer concluderen.

• Like 1
Geplaatst

Hoi, 

Ik heb gisteren een Volt meting gedaan.H et resultaat bij een niet draaiende motor is 12,7V. Goed in mijn ogen. Bij een draaiende motor op 1500 a 2000 toeren is max.13,1V. Niet goed in mijn ogen, omdat dit eigenlijk 14.4Volt moet zijn dacht ik. 

De Amp meting moet ik nog uitvoeren als er tijd voor is.

Geplaatst

Die 13,1V is laag, maar is dat MET verbruikers aan?
Mij is verteld dat Kia vaak "luie" dynamo's gebruikt en die laten de spanning pas oplopen als er stroom gevraagd wordt...

Geplaatst

Nee, ik had alle gebruikers uit. Als dat zo is met die luie dynamo, dan moet ik nog eens gaan meten deze week. Maar omdat het starten zwak is, ben ik bang dat het niet het probleem is die luie dynamo. Ik kom er op terug deze week.

Groet Celke

Geplaatst

Zwak starten kan natuurlijk komen door te weinig lading in/naar de accu... Ik verdenk iig de dynamo/spanningsregelaar. Mijn keuze zou zijn een ruildynamo te plaatsen.

Geplaatst

Hoi, 

Kan het ook slechte aarding(massa) zijn? 

Hoe kan ik een dynamo doormeten?

Wat kost mij een ruil-dynamo ongeveer?

Geplaatst

Dynamo zelf doormeten is volgens mij niet te doen.
Slechte massa kan, daarvoor moet je het aardlint (meestal onderaan het motorblok of bij de versnellingsbak) nakijken EN de massakabel van je accu naar de carrosserie.
Kosten van een ruildynamo kan ik je niet geven, dat hangt af van je leverancier, auto, uitvoering enz.

• 11 maanden later...
Geplaatst
Op 27-1-2020 om 12:16, Murcielaygo zei:

Dynamo zelf doormeten is volgens mij niet te doen.
Slechte massa kan, daarvoor moet je het aardlint (meestal onderaan het motorblok of bij de versnellingsbak) nakijken EN de massakabel van je accu naar de carrosserie.
Kosten van een ruildynamo kan ik je niet geven, dat hangt af van je leverancier, auto, uitvoering enz.

Hoi, we zijn inmiddels bijna een jaar verder en een nieuwe dynamo sinds Maart en nieuwe accu sinds vandaag rijker. Motor start nu goed. Maar de problemen met verlichting en radio blijven. Bij bv remmen en of stuur draaien spingt de radio uit. Bij het contact uitzetten gaat de radio weer spelen. Verlichting wordt zwak bij gas los en feller bij gas geven.  Ik ben even teneinde raad. 

Wat kan het nog zijn?

Mvg

Celke

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...