Ga naar inhoud

Bry

Aanbevolen Berichten

Hallo,

 

Omdat mijn Picanto nog niet voorzien was van stuurwielbediening, heb ik vorige week de originele stuurwielbediening in mijn Picanto 2012 ingebouwd. 
Bij de eerste keer uitproberen werkte alles perfect. Echter nadat de auto van de stroom af ging, functioneerde de stuurwielbediening helemaal niet meer. Vervolgens ging ook de clockspring kapot, deze heb ik inmiddels vervangen en nu gebeurde hetzelfde fenomeen nogmaals.

De stuurwielbediening werkte perfect met de nieuwe clockspring, maar na de auto enkele seconden van de stroom af te hebben gehaald, functioneert de stuurwielbediening helemaal niet meer.

 

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe is de klokveer stuk gegaan?

De stuurwielbediening werkt met weerstandsmeting door de radio. In principe geeft de radio spanning aan 1 kant van de knoppen en meer dan de waarde aan de andere kant.
Dat hoort dus niets me maken te hebben met de spanning die van de auto gaat.

Je kunt proberen de radio een reset te geven door BEIDE zekeringen even te verwijderen, of de accu los te koppelen (zekeringen is makkelijker). Misschien dat deze dan een basiswaarde "ziet" en daardoor "weet" dat er stuurwielbediening is.

Heb je nu ook knoppen voor CruiseControl? Want als dat zo is; die worden apart uitgemeten en functioneren dus los vsn de radio...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe is de klokveer stuk gegaan?

De stuurwielbediening werkt met weerstandsmeting door de radio. In principe geeft de radio spanning aan 1 kant van de knoppen en meer dan de waarde aan de andere kant.
Dat hoort dus niets me maken te hebben met de spanning die van de auto gaat.

Je kunt proberen de radio een reset te geven door BEIDE zekeringen even te verwijderen, of de accu los te koppelen (zekeringen is makkelijker). Misschien dat deze dan een basiswaarde "ziet" en daardoor "weet" dat er stuurwielbediening is.

Heb je nu ook knoppen voor CruiseControl? Want als dat zo is; die worden apart uitgemeten en functioneren dus los vsn de radio...

Allereerst bedankt voor je reactie!
Ik verwacht dat de klokveer stuk is gegaan doordat ik het stuur er scheef terug op heb gezet na het monteren van de stuurwielbediening. Ik verwacht dat ik daardoor de klokveer te ver heb doorgedraaid tijdens het rijden.
Ik heb de normale stuurwielbediening en niet de cruise control versie.
De radio is een aftermarket radio, een dubbel din schermpje met optie voor stuurwielbediening.
Ik zal morgen eens proberen de stoppen los te koppelen, misschien een domme vraag maar voor hoe lang en welke stoppen precies?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ah, een aftermarket radio!?
Kun je de interface dan inleren? Want dan is DAT misschien het probleem...

Als je de zekeringen wilt verwijderen is 30 seconden tot een minuut meestal wel genoeg. Welke het zijn weet ik niet, maar meestal zijn de in het zekeringklepje wel geduid met AUDIO en 10 of 15A.
1 zekering zit vaak in een gele houder, zodat met transport van de auto met die gele houder de radio en binnenverlichting kunnen worden losgekoppeld om de accu te sparen...

Link naar reactie
Delen op andere sites


De interface is ingeleerd, dat heb ik gedaan tijdens de eerste keer dat de stuurwielbediening werkte. Vervolgens de spanning van de auto af gehaald en geen response meer gehad van de stuurwielbediening. De lampjes ervan branden wel, dus de stroomtoevoer is goed.
Ik zal straks de reset met de stoppen proberen.
Bedankt voor het meedenken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sorry ik ben misschien onduidelijk met de termen.

Spanning eraf = sleutel in stand waar deze verwijderd kan worden. Op dat moment gaat de radio ook uit.

Op het moment dat de spanning er weer op komt (sleutel draaien naar startfase) gaan de lampjes van de stuurwielbediening wel aan maar wordt de invoering niet geregistreerd.

Ik heb vandaag geprobeerd om de stoppen te verwijderen en vervolgens terug te plaatsen. Dit had geen effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat het een interface van een derde partij betreft maakt het er hier lastig op. Gevoelsmatig zou ik DIE namelijk als eerste verdenken, maar dat zou ik nameten door zelf met een Multimeter de weerstanden uit te meten.
Alleen zou ik dan alles zelf bij de hand hebben en kunnen kijken welke draden te meten.
Ik kan je dat nu dus niet uitleggen..,

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet even echt niks; radio is gereset door de zekeringen, hooguit dat die op een andere manier nog een reset kan krijgen (ik had vroeger altijd Kenwoods en die hadden een reset-gaatje in het frontje).
De module krijgt spanning en is ingeleerd (kun je nog eens proberen).
De klokveer is vervangen en ik ga er vsn uit dat die goed is, anders zou je ws. een airbag-waarschuwing krijgen en/of een niet werkende claxon. Bovendien HEEFT het gewerkt...

En nameten is lastig, zelfs als je weet WAT en WAAR je moet meten...

Wat is het merk vsn je radio? Bij de grotere merken als Kenwood, Pioneer, Alpine, Sony e.d. zou je de support nog kunnen proberen, maar bij een vaag Aziatisch merk zou ik me die moeite sparen, al was het maar omdat dat dan vaak in slecht Engels gaat (spreekt mijn ervaring).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


De radio is inderdaad een Chinees ding.
Opnieuw inleren van de stuurwielbediening is geen optie omdat zelfs dan het invoeren van de stuurwielbediening niet wordt geregistreerd.

Ik zal nogmaals contact opnemen met de Kia dealer, bedankt voor de hulp in ieder geval!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, die twee zekeringen zitten in een gele houder voor tijdens transport en in de showroom, om de accu te sparen.
Dat zijn permanente voedingen. De radio krijgt ook nog een signaal om in/uit te schakelen met contact. Ik GOK dat dat de 4e op de onderste rij is "ACC" van 10A.
Maar met die in het midden vsn 20A heb je ws. al een reset gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...