Jump to content

Maikel.077

Schakelkabel kapot? of toch niet?

Recommended Posts

Hallo leden,

Gisteren is van het schakelen van de 2e versnelling naar de 3e versnelling de versnellingskabel kapot gegaan, dat denk ik.
Er zit geen druk meer op naar boven (dus 1e,3e en 5e versnelling). Ik kan de pook wel naar onder duwen (dus 2e, 4e en achteruit) maar niet meer naar boven.
Vet raar! Er zitten 2 kabels van de versnelling links en rechts en boven naar onder is één kabel. Als ik onder de motorklap handmatig de handel van de versnelling in de versnelling zet lukt dat en beweegt de pook ook?

Heb ik meerdere officiële KIA dealer gebeld en ze zeiden allemaal dat het rond de +-€850 kost (€250,- exc BTW voor de kabel en 5 uur werktijden). Ze zeiden dat het hele dashboard er uit moest ect.
Op internet kost een versnellingskabel +-€85,-.

Iemand help? Ik wil geen €800,- betalen voor een simpele reparatie?

Heb je al gekeken of de (buiten)kabel nog wel goed vast zit aan beide zijden? Een Bowden kabel werkt op basis van het feit dat beide kanten vast zitten, als 1 kant los zit kan het voorkomen dat slechts 1 richting nog werkt.

En ja, het vervangen is VEEL werk. EN het is zelf te doen.
Maar ik zou er zelf niet aan beginnen.

Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad wel zelf te doen, maar veel werk. De gehele kabel zit nog helemaal vast.
Vanuit de motorklap kan ik aan de versnellingsbak hem in de versnelling zetten en dan beweegt de pook ook van voor of naar achteren. Vanuit de pook gaat die alleen niet naar voren, vet raar!

Kun je de pook wel van achter naar midden bewegen?
Je kunt altijd even kijken onder de console of daar alles nog goed zit. Dat moet voor vervanging toch, dus is nooit verloren werk/tijd.

Het kan zijn dat er bijv. rafels zitten aan de binnenkabel of de binnenkant van de buitenkabel. En het krachtenspel is natuurlijk ook anders als je vanaf de ene of andere kant trekt of duwt...

De pook kan ook niet van achteren naar het midden.
Je ziet echt niet veel omdat alles bedekt is, je ziet namelijk dit vanuit boven aanzicht:

Gear stick Kia Picanto

Dus de pook kan niet omhoog bewegen.
Dan zou ik toch denken aan rafels (weerhaken) aan de kabel...

Ik denk dat Murchielaygo gelijk heeft en dat die binnenkabel gerafeld is. Als je dan vanaf de versnellingsbak hem wel in de eerste versnelling zet duw je vanaf die kant de binnenkabel door de buitenkabel. Als je het met de pook probeert dan trek je de binnenkabel door de buitenkabel. Het kan ook nog dat die kabel onderweg ergens los is geraakt en dat deze nu een rare knik heeft waardoor schakelen moeizaam gaat. Ik heb geen idee hoe die kabel loopt, maar als je er 5 uur mee bezig bent gok ik dat je er een boel voor los moet halen om dat uit te zoeken.

succes in ieder geval!

• Solution

Ik heb in het weekend de middenconsole er uit gehaald en de gehele pook. De kabel van de versnelling pook is kapot. Die ga ik zelf vervangen, 5 uur is echt onzin het heeft mij 1,5 uur geduurd voor de gehele kabel er uit te halen.

Bedankt iedereen!

• Like 3
Ik heb in het weekend de middenconsole er uit gehaald en de gehele pook. De kabel van de versnelling pook is kapot. Die ga ik zelf vervangen, 5 uur is echt onzin het heeft mij 1,5 uur geduurd voor de gehele kabel er uit te halen.
Bedankt iedereen!

Anderhalf uur voor demontage. Maar dat is vaak makkelijker dan monteren. Maar zelfs als het dat niet is en even lang duurt zit je al op 3 uur.
En dan is er nog niks afgesteld...

Ik werk in print en repro, maar ik rond ook liever naar boven af in een inschatting; dan kan het alleen maar meevallen EN er is minder kans dat je planning in de soep loopt...
  • Like 1

Het is makkelijker om achteraf tegen een klant te zeggen dat het sneller is gegaan en dus goedkoper dan dat je moet zeggen dat het duurder gaat worden.

• Like 1