Jump to content

Kilometerstand bij 100% accu

Recommended Posts

Posted

Sinds 10 maanden in het bezit van een e-niro 64kWh Executiveline tot de volle tevredenheid.

Ik heb een thuislader (Wallbox) en ben gewoon thuis op te laden.

De laatste 2 maanden geeft na het volledig opladen van de accu (100%) de display aan dat ik slechts 400 a 405 kilometer kan rijden?

Natuurlijk weet ik dat de 454 km die door kia beloofd worden volgens de standaard nooit gehaald kunnen worden. Maar ik vind het vreemd dat mijn auto dus nooit de beloofde kilometrage aangeeft.

Degenereert de accu dan zo snel en wat betekend dit voor de toekomst?

Hebben meer kia e niro rijders deze ervaring?

Posted

Dat heeft nu even veel meer met de temperatuur te maken , dan met alleen de accu.

Afgelopen zomer had ik bij mijn E-Soul ook een bereik van 450 km of een klein beetje meer, momenteel is dat ook 'maar' 400 km.

Als je je (min of meer) netjes aan de in Nederland geldende maximum snelheid houdt, is die 454 km waarschijnlijk weer haalbaar.

De achteruitgang van de accu lijkt volgens een test/vergelijking van autoweek niet meer dan 10-15% na 100000 tot 200000 km te zijn.

Een en ander is dan ook nog afhankelijk van je 'laadgedrag': veel tot 100% en/of veel aan de snellader geeft wat meer 'slijtage'.

• Like 2
Posted

Het heeft niet alleen met de temperatuur te maken maar ook met je rechtervoet. Hij houdt ook bij hoe je rijstijl was in de afgelopen X ritten of kilometers. Dus als je de laatste tijd heel rustig over lokale wegen en in de stad hebt gereden komt die GoM ook veel verder dan wanneer je net een aantal lange snelwegritten met 130 km/h achter de rug hebt.

Mijn auto is nu, as we speak, ook 100% geladen omdat we er vanmiddag op uit gaan. De GoM geeft bij mij 398 km aan. Dat heeft dus helemaal nix met accudegradatie te maken. En er zijn ook al zuinigheidsduivels hier die het in zomertijd voor elkaar hebben gekregen om de GoM op een waarde boven de 500 km te krijgen, dus die kant op kan het ook afwijken.

• Like 2
Posted

Wacht maar eens tot het goed winter wordt dan komt ie bij 100% niet verder dan 350km. Ook ik heb em in de zomer over de 500 gehad. Volgens mij zit er iemand op het forum hier die zelfs 600 heeft gehaald maar dat is wel een uitzondering.