Gert-Jan Korevaar Posted March 3, 2022 Posted March 3, 2022 Dinsdag is er in m'n Picanto automaat uit 2011 een cruisecontrol ingebouwd. Werkt prima.vals ik de auto start gaat automatisch de dagrijverlichting aan, de led-verlichting. Nu, na de inbouw vd cruisecontrol gebeurd dat niet meer. Het gaat pas aan als ik de lichthendel op stadslicht of grootlicht zet. Zojuist heb ik geprobeerd om een zekering te vervangen. Heeft geen effect. Zou iemand me advies kunnen geven? De cruisecontrol is ingebouwd in Zevenhuizen en ik woon zelf in Overijssel. Ik heb contact gehad met de zaak vd cruisecontrol en die weet het ook niet. Gr. Gert-Jan Quote
Murcielaygo Posted March 5, 2022 Posted March 5, 2022 Kun je de module van de cruisecontrol loskoppelen? Om dan te kijken of het wel werkt?De LEDs in de koplamp hebben twee functies; DRL en Stadslicht. Stadslicht is minder helder dan DRL.Op de koplamp zijn aparte aansluitingen voor DRL en Stadslicht. Je geeft aan de zekering te hebben vervangen, maar welke is dat dan? Als ik namelijk in mijn zekeringklepje kijk (ik heb ook een MY2011 Picanto TA) is dat de zekering tussen de aansteker (sigaret) en open dak, het icoon met een koplamp met puntjes ipv streepjes.Omdat DRL aan gaat bij lopende motor kan ik me voorstellen dat de per ongeluk een signaal hebben gepakt dat met de DRL te maken heeft.Bij de inbouw van mijn CC hebben we de spanning na contact achter de radio gepakt, ook omdat ik een startknop heb en we dus niet aan het contactslot konden aftappen. Quote
Gert-Jan Korevaar Posted May 17, 2023 Author Posted May 17, 2023 Goedenmiddag, Even nog terugkomen op het probleem met de DRL. Er is vorig jaar een cruisecontrol ingebouwd en ook een navigatiesysteem. Ik ben bij beide bedrijven terug geweest om ernaar te laten kijken. De cruisecontrol hebben ze afgekoppeld maar de dagrijverlichting blijft uit. Ook bij de inbouwgarage van het navigatiesysteem hebben ze de boel afgekoppeld zonder resusltaat. De DRL is niet defect want als ik de stads en het grote licht aanzet brandt de DRL wel mee. Volgende week gaat de auto voor een beurt en keuring. Ik heb gravraagd of ze naar de DRL kunnen kijken. Wellicht zou het ermee te maken kunnen hebben dat de accuspanning eraf is geweest en dat hij dan een code niet herkent, zei de mw. van de garage. Het is voor mij niet een heel groot probleem maar als het heeft gewerkt en nu niet meer werkt vraag ik me af of het op te lossen is. Heeft iemand nog een idee? Of is er misschien iemand die er verstand van heeft en er eens naar kan kijken? Quote
Murcielaygo Posted May 18, 2023 Posted May 18, 2023 Ik zou dan eens beginnen met kijken of er wel signaal naar de DRL-aansluiting van de koplamp gaat.Ergens in een ver verleden heb ik eens een pinning gehad van de stekkers van de koplampen, maar die heb ik na een verhuizing en een stel kinderen even niet paraat.En nogmaals; DRL is iets anders dan stadslicht; de LEDs doen het, maar niet als DRL en DAT moet dus onderzocht worden. Quote
Gert-Jan Korevaar Posted May 31, 2023 Author Posted May 31, 2023 Vandaag is de auto naar de garage geweest voor een beurt en de keuring. Ook in de garage is niet gelukt om de DRL te laten branden zonder dat de rest van het licht brandt. Morgen ga ik een kia garage bellen. Quote
Gert-Jan Korevaar Posted July 12, 2023 Author Posted July 12, 2023 Goedenmiddag, Inmiddels ben ik meg de auto naar Kia van Mossel in Hengelo geweest. Daar werd me gezegd dat de de dagrijverlichting bij de auto nooit standaard brand. En dat het de eerste Picanto is waar dat wel zo is. Heel vreemd want ik weet zeker dat de dagrijverlichting standaard brand. Dat staat ook in de handleiding. Heeft iemand een idee? Of beter: kan iemand me helpen en er eens naar kijken? Quote
Murcielaygo Posted July 12, 2023 Posted July 12, 2023 Wat een kul; weer een dealer die iets niet weet en dan er verhaal uit de duim zuigt.Ik heb ook een Picanto TA met projectiekoplampen en LEDs. De LEDs werken als DRL en ALs stadslicht.Wanneer je de motor start gaan de LEDs fel branden als DRL. Output vergelijkbaar met een 21W gloeilamp.Zet je je licht aan dan dimmen de LEDs naar ca. 5 a 10W en fungeren ze als stadslicht. Op dat moment zullen ook de achterlichten en kentekenverlichting aan gaan.Welke stand je de lichtschakelaar zet maakt niet uit: de eerste stand is stadslicht, in de volgende stand gaat ook je koplamp (de projector) aan en blijven de LEDs gedimd. Ook in de AUTO-stand dimmen de LEDs wanneer de koplampen aan gaan EN gaat het achterlicht aan.Geen licht aan en een lopende motor? Dan horen de LEDs fel op te lichten als DRL.Er wordt voor DRL een apart 12V signaal aangeboden op de koplamp, dat heb ik voor een project ooit nagemeten. Mijn gevoel zegt dat dit signaal niet op de stekker aankomt.Volgens mij heb ik dat eerder ook al eens aangegeven.Ik zou iig een andere garage zoeken, want deze heeft er blijkbaar geen zin in, dus hangen ze maar een l*lverhaal op... Quote
Recommended Posts