Sparkie Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Hallo allemaal. Sinds enkele weken mag ik me ook eigenaar noemen van een Kia Niro. Het is dan wel een 2018 model in de Dynamic line maar dat maakt verder niet uit. Het is een genot om hier in te rijden. Moet wel nog flink wennen aan de automaat en de werking hiervan en vooral de manier van rijden om zo zuinig mogelijk te rijden. Als je de auto start dan wordt je getrakteerd op een welkomst concert. Dat vind ik persoonlijk nogal storend en eigenlijk overbodig. Wie kan me vertellen of dit uit te schakelen is? Als dat niet kan dan moet ik er maar aan wennen. Daarnaast nog een vraagje over de cruise control. Als je de cruise moet uitzetten omdat er wat langzaam verkeer is en je zet hem daarna weer aan om naar je vooraf ingestelde snelheid terug te gaan dan gaat hij heel snel en fel snelheid verhogen en soms nog wel eens terug schakelen. De (toerental) meter gaat dan direct van economisch rijden naar door naar sport. Is hier nog iets aan te doen? Of kan ik beter eerst zelf met de gaspedaal naar de gewenste snelheid rijden en dan de cruise weer op de ingestelde snelheid aanzetten? Verder heb ik nog heel veel te ontdekken in de voor mij nieuwe auto. Quote
SmurfenB Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Welkomsmuziek: Bij mijn ceed kan je deze uitzetten in de instellingen, ik denk dat het bij u ook kan, maar zie het niet in de handleiding. Handleiding digitaal, zie link. Quote
gjcvro Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Concert: het went en is volgens mij niet uit te zetten.. Althans ik heb in 5 jaar de instelling nog niet gevonden. CC hervatten, heb je hem dan toevallig in de sportstand staan? Anders herken ik het gedrag niet echt, maar ik breng meestal zelf de auto weer bijna op snelheid, maar dat is omdat ik vind dat de cc dat veel te traag doet. Quote
Sparkie Posted August 5, 2022 Author Posted August 5, 2022 Voor zover ik het kan ontdekken staat bij de rijstijl standaard op eco en kan ik die niet wijzigen. Ik kan in ieder geval niet vinden hoe dat moet. De cc pakt bij ons razendsnel op als ik die reset vanuit een lagere snelheid. Hij schakelt dan terug en bouwt in powerstand dan snel op naar de vooraf ingestelde snelheid. Wil ik dat dit niet gebeurt dan moet ik zelf de auto op snelheid brengen en dan de cc weer aanzetten. Ik heb er nog geen oplossing voor omdat anders te doen. Quote
Sometimes Posted August 5, 2022 Posted August 5, 2022 17 minuten geleden, zei Sparkie: Voor zover ik het kan ontdekken staat bij de rijstijl standaard op eco en kan ik die niet wijzigen. Ik kan in ieder geval niet vinden hoe dat moet. De cc pakt bij ons razendsnel op als ik die reset vanuit een lagere snelheid. Hij schakelt dan terug en bouwt in powerstand dan snel op naar de vooraf ingestelde snelheid. Wil ik dat dit niet gebeurt dan moet ik zelf de auto op snelheid brengen en dan de cc weer aanzetten. Ik heb er nog geen oplossing voor omdat anders te doen. Door de automaathendel naar links te trekken wordt de sportstand geactiveerd (en, indien gewenst, handmatig schakelen). In de normale stand is het altijd Eco. In de instellingen (via het boekje op het stuur) kan je - wanneer de hendel in P staat - in een van de menu's instellen hoe snel de Niro naar de ingestelde snelheid moet (langzaam, normaal of snel). De woorden kunnen uiteraard anders zijn, ik typ dit uit mijn hoofd. Quote
Sparkie Posted August 22, 2022 Author Posted August 22, 2022 Dank je voor het antwoord. Ik ga weer op ontdekkingsreis. Hopelijk gaat het lukken om dit te wijzigen. Quote
Sparkie Posted August 24, 2022 Author Posted August 24, 2022 Op 5-8-2022 om 15:21, zei Sometimes: Door de automaathendel naar links te trekken wordt de sportstand geactiveerd (en, indien gewenst, handmatig schakelen). In de normale stand is het altijd Eco. In de instellingen (via het boekje op het stuur) kan je - wanneer de hendel in P staat - in een van de menu's instellen hoe snel de Niro naar de ingestelde snelheid moet (langzaam, normaal of snel). De woorden kunnen uiteraard anders zijn, ik typ dit uit mijn hoofd. Helaas geen mogelijkheid om dit in te stellen. Dit kan voor zover ik het kan achterhalen als de auto smart cc heeft en niet bij andere systemen. Quote
Recommended Posts