Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo mede sportage rijders,

Met een beetje geluk wordt half februari mijn nieuqe Sportage HEV GT-Line geleverd.

In maart wil ik er mee naar Oostenrijk, dus sneeuwkettingen verplicht.

Wie kan mij vertellen welke maat banden er onder de GT-line liggen en welke type kettingen ik het beste kan gaan huren?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Geplaatst
6 uur geleden, zei Pieter S:

Met een beetje geluk wordt half februari mijn nieuqe Sportage HEV GT-Line geleverd.

Wie kan mij vertellen welke maat banden er onder de GT-line liggen en welke type kettingen ik het beste kan gaan huren?

Een en ander is in principe afhankelijk van de winterbanden die je laat monteren. Deze zijn namelijk verplicht.
Zelf heb ik deze winterbanden op 17 inch LM velgen liggen en dus niet op mijn originele LM velgen. Ik heb een Sportage HEV DynamicPlusLine met standaard 18 inch velgen, op jouw GT line zitten 18 inch lichtmetalen GT-Line velgen, ik vermoed met de maat 235/55 R 18 V XL (bij mij ook).

Ik heb daarbij de Pewag Snox sneeuwkettingen, type 570, indertijd gekocht bij de ANWB webshop.

Succes met de keuze!

• 2 jaar later...
Geplaatst

Vraag over WELKE sneeuwkettingen (reguliere, loopvakketting of Sock).

Ik heb bandenmaat 235/55/18 op mijn HEV (GT-PlusLine).

In onderhoudsboekje staat alleen gebruik van ladderketting (loopvlak-ketting) en de weefseltype (de sock variant).

De loopvlak-ketting: dit in verband met beperkte ruimte achter het wiel (remleiding).

Sock variant mag niet overal in Oostenrijk gebruikt worden (als alternatief voor echte kettingen).

Maar in de kia webshop staat dat de gewone sneeuwketting ook mag (dealer zegt: het staat op de site, dus zal wel mogen).

Alemaal tegenstrijdig; moet wel zeggen de laatste 10 a 12 jaar geen sneeuwkettingen meer hoeven te gebruiken (Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk)

Wie weet wat kan en mag?

Ik kan de gewone sneeuwketting van Pewag (Servo SUV RSV 79) lenen, kan/mag ik die ook gebruiken ?

Geplaatst

Op mijn Sportage DynamicplusLine HEV uit 2022 heb ik op een extra set velgen Continental WinterContact 850TS, 225/60 R 17 liggen, ja, één maat kleiner dan de originele velgen (ik had deze set nog van mijn vorige Sportage). 

Bij deze set gebruik ik sneeuwkettingen van de ANWB, type Snox sneeuwketting 570 - Pewag (https://www.anwb.nl/webwinkel/p/5227/pewag-snox-sneeuwketting-570?cat=624).

Als je vaker op wintersport gaat, raad ik kopen aan i.p.v. huren.

En de gouden tip, oefen thuis, onder ideale omstandigheden, op de oprit, je krijgt er géén spijt van 😉

IMG_0816.jpeg

Geplaatst
Op 1-1-2023 om 14:18, zei Pieter S:

Zie de beschrijving, 

18" lichtmetalen velgen

235 / 55 R18 (type: GT-Line) (alleen HEV)

IMG_0817.jpeg

Geplaatst

Jim,

Bedankt voor de info.

ik heb al (2e hands) de orginele Kia velgen 18" met winterbanden gekocht (originele GT PlusLine velgen).

Dus deze 18" velgen, daar moeten de kettingen oppassen.

Ik neig op dit moment ernaar om de socks te kopen en de (te lenen) sneeuwkettingen als "backup" mee te nemen.

Ook zijn socks veel goedkoper dan loopvlak kettingen; dit jaar weer een keer naar Frankrijk.

Tevens omdat we de laatste jaren nooit kettingen hebben nodig gehad (sinds ik met winterbanden rij);

4 jaar Opel Zafira + 2 jaar Ford Kuga + 3 jaar Volvo XC60 + 7 jaar Kia Niro en nu 3/4 jaar Kia Sportage.

Ik laat nog wel weten wat de keuze geworden is.

2 uur geleden, zei Jim Gubbels:

Op mijn Sportage DynamicplusLine HEV uit 2022 heb ik op een extra set velgen Continental WinterContact 850TS, 225/60 R 17 liggen, ja, één maat kleiner dan de originele velgen (ik had deze set nog van mijn vorige Sportage). 

Bij deze set gebruik ik sneeuwkettingen van de ANWB, type Snox sneeuwketting 570 - Pewag (https://www.anwb.nl/webwinkel/p/5227/pewag-snox-sneeuwketting-570?cat=624).

Als je vaker op wintersport gaat, raad ik kopen aan i.p.v. huren.

En de gouden tip, oefen thuis, onder ideale omstandigheden, op de oprit, je krijgt er géén spijt van 😉

IMG_0816.jpeg

• Thanks 1
Geplaatst
1 uur geleden, zei Wil002:

Jim,

Bedankt voor de info.

ik heb al (2e hands) de orginele Kia velgen 18" met winterbanden gekocht (originele GT PlusLine velgen).

Dus deze 18" velgen, daar moeten de kettingen oppassen.

Ik neig op dit moment ernaar om de socks te kopen en de (te lenen) sneeuwkettingen als "backup" mee te nemen.

Ook zijn socks veel goedkoper dan loopvlak kettingen; dit jaar weer een keer naar Frankrijk.

Tevens omdat we de laatste jaren nooit kettingen hebben nodig gehad (sinds ik met winterbanden rij);

4 jaar Opel Zafira + 2 jaar Ford Kuga + 3 jaar Volvo XC60 + 7 jaar Kia Niro en nu 3/4 jaar Kia Sportage.

Ik laat nog wel weten wat de keuze geworden is.

Oké, duidelijk. Ik heb geen ervaring met socks, ik ben meer van de goede, oude sneeuwketting. En ja, ik ga elk jaar in januari naar Oostenrijk en in maart naar Italië, en heb ook al jaren géén sneeuwkettingen gebruikt.

Succes!

• Like 1
Geplaatst

Goeie winterbanden maken dat ik de laatste jaren de sneeuwkettingen niet nodig heb gehad, maar vanwege de verplichting om ze iig

bij je te hebben, deze aangeschaft; 

zo licht en klein mogelijk op te bergen en goedkoop

IMG_1345.png

Geplaatst
Op 9-1-2025 om 23:47, zei PhaseShifter:

Goeie winterbanden maken dat ik de laatste jaren de sneeuwkettingen niet nodig heb gehad, maar vanwege de verplichting om ze iig

bij je te hebben, deze aangeschaft; 

zo licht en klein mogelijk op te bergen en goedkoop

IMG_1345.png

zojuist geprobeerd te ontwarren, plasic beschermertjes vallen er gewoon af, haken van de auto-spanner grijpen als klittenband

naar alles wat er maar omheen past, een ramp om te monteren: kortweg SCHROOT ! Niet kopen, ik heb het product linea recta retour gestuurd!

Geplaatst

Past dit in de wielkast omdat in de handleiding van de auto staat dat bij 18 en 19 inch wielen er sokken gebruikt moeten worden. 

En mocht er hevige sneeuwval zijn dan zijn kettingen uiteindelijk beter dan sokken.

• 2 maanden later...
Geplaatst

heb de socks aangeschaft (ongeveer 65 euro) en de sneuwkettingen (geleend) ook mee.

Beiden niet hoeven te gebruiken.

Thuis de kettingen en de socks geprobeerd. 100 % fan van de socks.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...