JasperT Geplaatst 5 Januari, 2023 Geplaatst 5 Januari, 2023 (aangepast) Hoi allen alhier! Ik ben aan het oriënteren op een Kia Niro, en heb niet zo veel kennis van auto's. De Niro is één van de weinige automaten waar ik in pas binnen budget met goede reputatie geloof ik. Vooruitlopend op het vinden van de juiste auto voor mij, heb ik een paar vragen over de Niro waar jullie misschien een antwoord op weten of mij kunnen geruststellen. Hoelang gaat een accu mee van een mild hybride? Is dat een punt van aandacht bij de aanschaf van een occasion? Heeft de 2018+ editie meerwaarde over een ouder model? Ik zou enkel vanwege de accu reset knop al een 2018 als minimum eis hebben, maar misschien is die knop overrated in mijn hoofd? De stoelen zijn bij luxere uitvoeringen allemaal leer. Is dat niet koud in de winter en plakkerig in de zomer? Heeft de stoelventilatie op de luxueuste modellen meerwaarde? Zelfde voor de JBL audio, is dat echt een upgrade? Hoor graag! Jasper 5 Januari, 2023 aangepast door Jasper Timmer Quote
Sometimes Geplaatst 5 Januari, 2023 Geplaatst 5 Januari, 2023 Dag Jasper, Goede keus, vinden wij hier op het forum Mijn antwoorden op je vragen: 1. Zo lang als de auto zelf meegaat. Er zijn geen problemen bekend (er zal altijd een uitzondering te vinden zijn), en kijkend naar Toyota die al langer hybrides levert is er weinig te vrezen. 2. Eind 2017 kwam de update waar de reset knop bij kwam. Ik wilde die ook graag, maar het werd toch een net iets oudere. Die reset knop heb je alleen nodig wanneer je veel korte stukjes rijdt. Ik doe dat zelden en heb nergens last van. Nog iets later kwam de facelift, die is misschien wel het overwegen waard. 3. In combinatie met stoelverwarming en stoelventilatie geen probleem, al had leer van mij niet per se gehoeven. Stoelventilatie is veel prettiger dan ik gedacht had (geen plakrug). 4. Vind ik wel, het geluid is lekker vol. Aan de andere kant heb ik geen ervaring met de versie zonder JBL audio, dus eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal. Maar ik vind het wel prettig wanneer het volume af en toe eens flink omhoog kan zonder dat de boel vervormt of niet meer goed klinkt. Quote
chippie777 Geplaatst 5 Januari, 2023 Geplaatst 5 Januari, 2023 Ik rij al 5,5 jaar in de Niro zonder problemen. Geen reset knop en ook nooit nodig gehad. Wel leren bekleding maar geen stoel verwarming/ventilate en ik vind hem prima zitten. Standaard audio installatie welke voor mij prima is. Kortom prima auto. Volgende week ruil ik hem in voor het nieuwe model ga er vanuit dat die net zo goed gaat bevallen. P.S. mild hybride kent de Niro niet het is gewoon een hybride dus lekker zuinig voor zo’n grote auto. let wel op dat de eerste modellen soms geen aanhanger mogen trekken. Quote
JasperT Geplaatst 5 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 5 Januari, 2023 Dank Sometimes en chippie7777! Ik rij dus wel voornamelijk veel korte stukjes, en daarom leek me de resetknop een handige toevoeging voor mij. Comfort is natuurlijk persoonlijk, maar als ik zeg dat ik een zweter ben, dan lijkt me dat stoelventilatie eigenlijk wel een meerwaarde voor mij heeft. Momenteel gebruik ik een Ford Focus 2008, ook ruim maar laag, en als ik langere familiebezoek ritten doe last van mn rug; de audio houdt niet over, ook niet na het inbouwen van een moderne unit in de middenconsole. Wat me het meeste stoort is denk ik dat ik het niet hoor door de andere geluiden. Als de Niro dat standaard al beter doet is JBL geen reden voor een upgrade voor me. Proefrit bij een dealer zaterdag gaat het uitwijzen hoop ik, al maak ik dan maar 1 van de twee systemen mee tijdens normaal rijgedrag. De dealer wees me ook op dat de Niro na de recente facelift meer ruimte kreeg, maar ik ben bang dat dat net buiten budget gaat vallen. Quote
Gerd_NL Geplaatst 5 Januari, 2023 Geplaatst 5 Januari, 2023 Ik had eerst een Niro MJ 2017 en sinds 2021 een Niro Dynamic Line MJ 2020. Ik vind het heel fine, dat deze Niro ACC, AutoHold, EPB end AutoLight heeft. Weiniger als Dynamic Line zal ik niet kiezen ... Quote
chippie777 Geplaatst 6 Januari, 2023 Geplaatst 6 Januari, 2023 @JasperT eigenlijk geef je zelf al het antwoord op je vraag Je bent een zweter dus is ventialtie in de stoel noodzakelijk, je rijdt korte stukjes dus vind je het fijn om de batterij reset optie te hebben. Zoals @Gerd_NL al aangeeft zou ik sowieso niet kiezen voor een versie lager dan de Dynamic Line. Quote
JasperT Geplaatst 6 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 6 Januari, 2023 @chippie777 true, maar ik weet niet of het gimmicks zijn of dat het echt waarde heeft. Jullie zeggen waarde. Dus dan zou ik er voor gaan. Dank! Quote
gjcvro Geplaatst 6 Januari, 2023 Geplaatst 6 Januari, 2023 Wat heeft het rijden van korte stukjes te maken met de batterij reset functie? Die is toch vooral voor nood als je 12V accu dood is gegaan omdat hij te lang staat of je vergeten bent een lamp uit te zetten? En ik heb hem in de 4 jaar dat ik de HEV had nog nooit gebruikt. Ik kan je ook een nadeel geven: Als je de knop niet hebt staat er achterin een normale accu die je eenvoudig kunt vervangen. Als de kleine 12V accu (die naast het accu pakket zit) kaduuk is heb je een groter probleem. Ik heb er nog weinig mensen over gehoord, maar met het oplopen van de leeftijd gaat het zeker een keer komen. Is het een reden om voor de ene of de andere te kiezen? Ik denk dat je vooral wat geluk moet hebben. zie b.v.: Quote
Sometimes Geplaatst 6 Januari, 2023 Geplaatst 6 Januari, 2023 2 uur geleden, zei gjcvro: Wat heeft het rijden van korte stukjes te maken met de batterij reset functie? Die is toch vooral voor nood als je 12V accu dood is gegaan omdat hij te lang staat of je vergeten bent een lamp uit te zetten? En ik heb hem in de 4 jaar dat ik de HEV had nog nooit gebruikt. De eerste 5 km laadt de 12V accu niet bij, voor wat extra zuinigheid. Wanneer je teveel van die ritjes hebt dan is die op zeker moment leeg. Quote
Gerd_NL Geplaatst 6 Januari, 2023 Geplaatst 6 Januari, 2023 Ik had mijn eerste Niro MJ2017 1,5 jaar en reed in de week alleen korte stukjes (2x 3,5 km / dag), in het weekend dan 2x 35 km / dag. Ik had nooit last van een leege 12V accu ... Quote
Sometimes Geplaatst 6 Januari, 2023 Geplaatst 6 Januari, 2023 11 minuten geleden, zei Gerd_NL: Ik had mijn eerste Niro MJ2017 1,5 jaar en reed in de week alleen korte stukjes (2x 3,5 km / dag), in het weekend dan 2x 35 km / dag. Ik had nooit last van een leege 12V accu ... Wat is je punt? Je legt zelf al uit waarom de accu nooit helemaal leeg ging. Quote
JasperT Geplaatst 7 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 7 Januari, 2023 Hoeveel km moet je rijden in 't weekend om de accu vol te houden als je dagelijks 4km heen 4km terug rijdt naar werk? 70km klinkt op zich erg weinig. Quote
Sometimes Geplaatst 7 Januari, 2023 Geplaatst 7 Januari, 2023 Om zo'n kleine accu te vullen lijkt me dat ruim voldoende. Quote
gjcvro Geplaatst 7 Januari, 2023 Geplaatst 7 Januari, 2023 (aangepast) 12 uur geleden, zei Sometimes: De eerste 5 km laadt de 12V accu niet bij, voor wat extra zuinigheid. Wanneer je teveel van die ritjes hebt dan is die op zeker moment leeg. Waar heb je die info vandaan? (en als je echt zo veel korte ritjes hebt kun je beter een fiets kopen (grapje )) De meeste problemen die ik met de lege accu gezien heb waren met het open laten staan van een deur of met het inbouwen van bijvoorbeeld een dashcam. 7 Januari, 2023 aangepast door gjcvro Quote
Sometimes Geplaatst 7 Januari, 2023 Geplaatst 7 Januari, 2023 1 minuut geleden, zei gjcvro: Waar heb je die info vandaan? (en als je echt zo veel korte ritjes hebt kun je beter een fiets kopen (grapje )) De meeste problemen die ik met de lege accu gezien heb waren met het open laten staan van een deur of met het inbouwen van bijvoorbeeld een webcam. In mijn zoektocht destijds kwam ik dat op meerdere plekken tegen. Als het open laten staan van een deur of het laten lopen van een stroomverbruiker de aanleiding was dan zouden wel meer hybride auto's zo'n knop hebben. Het is echter iets specifieks voor de Niro, voor zover ik weet. Quote
gjcvro Geplaatst 7 Januari, 2023 Geplaatst 7 Januari, 2023 (aangepast) De niro heeft een belachelijk kleine accu. En die kleine accu is ook nog eens een ander type accu dan er normaal gebruikt wordt, met een andere ontlaad karakteristiek waardoor de normale accubeschermers van een dashcam niet (goed) werkt. daar is hier wel ergens een topic over. En veel auto's houden nog steeds vast aan een normale 12V loodaccu, zelfs de e-niro heeft die (maar ook een erg kleine) Maar jij bent volgens mij wel de eerste die meld dat de auto de eerste 5 km niet zou opladen. Zou ook apart zijn, want met kou loopt juist de eerste paar kilometer de benzinemotor om warmte te maken. 7 Januari, 2023 aangepast door gjcvro Quote
Sometimes Geplaatst 7 Januari, 2023 Geplaatst 7 Januari, 2023 7 minuten geleden, zei gjcvro: De niro heeft een belachelijk kleine accu. En die kleine accu is ook nog eens een ander type accu dan er normaal gebruikt wordt, met een andere ontlaad karakteristiek waardoor de normale accubeschermers van een dashcam niet (goed) werkt. daar is hier wel ergens een topic over. En veel auto's houden nog steeds vast aan een normale 12V loodaccu, zelfs de e-niro heeft die (maar ook een erg kleine) Maar jij bent volgens mij wel de eerste die meld dat de auto de eerste 5 km niet zou opladen. Zou ook apart zijn, want met kou loopt juist de eerste paar kilometer de benzinemotor om warmte te maken. De 12V accu is met name voor de boardcomputer, dus in die zin niet onlogisch dat die er nog steeds in zit. Geen idee of alle merken dat zo oplossen, maar kan me er wel wat bij voorstellen. De Toyota Auris Hybrid die ik had, heeft een nog kleinere 12V accu dan de Niro. Quote
Gerd_NL Geplaatst 7 Januari, 2023 Geplaatst 7 Januari, 2023 Als mijn Niro MJ2017 nog niet was gestart, had de 12V accu een spanning van 11,5V, direct na de start 13,6V, dus, de accu wordt direct na de start opgeladen. 2 Quote
JasperT Geplaatst 7 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 7 Januari, 2023 Nou, proefrit gehad vandaag, maar ik ben toch teleurgesteld. Ik zit met mijn schouder tegen de b-stijl en echt accelereren wil hij niet, en hij stuurt rukkerig, mechanisch vind ik. Verder wel prima, maar voor nu ga ik toch even verder de markt verkennen. Dank voor jullie antwoorden! Quote
gjcvro Geplaatst 7 Januari, 2023 Geplaatst 7 Januari, 2023 Lane assist uitgezet? Sportstand geprobeerd? Ik dacht in eerste instantie ook dat ik hem te tam vond, later ontdek je de juiste manier om vlot te rijden als dat nodig is. Sportstand helpt daarbij, en de kickdown heeft nog een standje extra, er is een soort nok waar je doorheen moet. Quote
Sometimes Geplaatst 8 Januari, 2023 Geplaatst 8 Januari, 2023 9 uur geleden, zei JasperT: Nou, proefrit gehad vandaag, maar ik ben toch teleurgesteld. Ik zit met mijn schouder tegen de b-stijl en echt accelereren wil hij niet, en hij stuurt rukkerig, mechanisch vind ik. Verder wel prima, maar voor nu ga ik toch even verder de markt verkennen. Dank voor jullie antwoorden! Die schouder tegen de b-stijl verbaast me eigenlijk wel. Ik ben heel groot, zowel in de lengte als in de breedte en herken dat niet. Quote
Derksen Geplaatst 9 Januari, 2023 Geplaatst 9 Januari, 2023 Op 5-1-2023 om 11:24, zei JasperT: Hoi allen alhier! Ik ben aan het oriënteren op een Kia Niro, en heb niet zo veel kennis van auto's. De Niro is één van de weinige automaten waar ik in pas binnen budget met goede reputatie geloof ik. Vooruitlopend op het vinden van de juiste auto voor mij, heb ik een paar vragen over de Niro waar jullie misschien een antwoord op weten of mij kunnen geruststellen. Hoelang gaat een accu mee van een mild hybride? Is dat een punt van aandacht bij de aanschaf van een occasion? Heeft de 2018+ editie meerwaarde over een ouder model? Ik zou enkel vanwege de accu reset knop al een 2018 als minimum eis hebben, maar misschien is die knop overrated in mijn hoofd? De stoelen zijn bij luxere uitvoeringen allemaal leer. Is dat niet koud in de winter en plakkerig in de zomer? Heeft de stoelventilatie op de luxueuste modellen meerwaarde? Zelfde voor de JBL audio, is dat echt een upgrade? Hoor graag! Jasper Kan alleen iets zeggen over nr1. Ik rijd private lease en vind dat de accu nauwelijks de kans krijgt om te werken. Capaciteit schommelt altijd rond het midden. (8ste er boven en 8ste er onder) Op mijn vraag bij de dealer waarom de accu niet naar vol en leeg gaat, zei hij dat de accu in een private lease auto krapper afgesteld staat om na de lease periode een auto te kunnen verkopen die nog een hele goede accu heeft. Voor de koper fijn, ik vindt dat uiteraard niet zo fijn. Mijn advies; Kijk of je een private lease auto kan kopen. Quote
Sometimes Geplaatst 9 Januari, 2023 Geplaatst 9 Januari, 2023 6 uur geleden, zei Derksen: Kan alleen iets zeggen over nr1. Ik rijd private lease en vind dat de accu nauwelijks de kans krijgt om te werken. Capaciteit schommelt altijd rond het midden. (8ste er boven en 8ste er onder) Op mijn vraag bij de dealer waarom de accu niet naar vol en leeg gaat, zei hij dat de accu in een private lease auto krapper afgesteld staat om na de lease periode een auto te kunnen verkopen die nog een hele goede accu heeft. Voor de koper fijn, ik vindt dat uiteraard niet zo fijn. Mijn advies; Kijk of je een private lease auto kan kopen. Het lijkt me heel sterk dat wat de dealer verteld heeft waar is, dat daar iets aan in te stellen valt (zelfs voor een dealer). De mijne uit 2017 doet het niet veel anders dan de jouwe, ik zou zeggen maximaal 2 streepjes boven het midden tot maximaal 1 eronder. De Niro's waar ik mee proefgereden heb hetzelfde. Bij de hybride Toyota's was (leek?, want het is maar een weergave) de range van het vullen en legen van de hybride accu groter. Quote
gjcvro Geplaatst 10 Januari, 2023 Geplaatst 10 Januari, 2023 Op 9-1-2023 om 10:27, zei Derksen: Kan alleen iets zeggen over nr1. Ik rijd private lease en vind dat de accu nauwelijks de kans krijgt om te werken. Capaciteit schommelt altijd rond het midden. (8ste er boven en 8ste er onder) Op mijn vraag bij de dealer waarom de accu niet naar vol en leeg gaat, zei hij dat de accu in een private lease auto krapper afgesteld staat om na de lease periode een auto te kunnen verkopen die nog een hele goede accu heeft. Voor de koper fijn, ik vindt dat uiteraard niet zo fijn. Mijn advies; Kijk of je een private lease auto kan kopen. Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een andere dealer, want dit klinkt echt als een broodje aap verhaal. 3 Quote
chippie777 Geplaatst 11 Januari, 2023 Geplaatst 11 Januari, 2023 Jammer dat de proefrit niet bevallen is, maar goed daar is een proefrit voor. Zelf herken ik jouw negatieve punten niet. Mbt het rukkerige rijden: dat is lan assist, eenmaal er aan gewend is het prima rijden, maar weet je niet dat het er in zit en aan staat dan lijkt het of de auto niet goed is uitgelijnd en voel je soms trekjes aan het stuur. Voor de reacties hier boven mbt de accu, maak je daar niet druk om, denk je nu echt dat Kia niet weet hoe ze een en ander moeten inregelen? Ze willen voorkomen dat de accu leegraakt want dan kom je 42 pk te kort en ze willen voorkomen dat de accu volledig vol is omdat je dan je energie bij afremmen en en uitrollen niet kwijt kan in de accu. Beide gevallen kunnen incidenteel voorkomen bijvoorbeeld in de bergen. Voor wat betreft het accelereren, in de sportstand reageert het gaspedaal sneller op je rechter voet dan in de normale stand, echter trap je hem "door" in de normale stand dan heb je ook genoeg vermogen. Ik vind juist dat hij prima accelereert bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.