Rowicom Geplaatst 27 Juli, 2023 Geplaatst 27 Juli, 2023 (aangepast) Nog maar even een keer over rijden in de bergen. Ik lees hier veel tegenstrijdigheden over. Waar ik over twijfel is hoe af te dalen in de bergen met mijn HEV en een 1250 kg zware caravan erachter. Sportstand adviseren de meesten hier en dan handmatig terugschakelen als de snelheid oploopt. Ik lees echter ook dat dit afremmen op de motor weinig voorstelt en dat ie dan toch weer opschakelt als het toerental te hoog wordt. Regenereren met de flippers werkt in sportstand niet, want in die stand wordt er op- of teruggeschakeld met de flippers. Dan toch maar bijremmen? Niet continu natuurlijk, maar wel wat meer en vaker dan dat je met een conventionele auto zou doen, omdat de Niro zelf wel weet wanneer de elektromotor (regenereren) of de schijfremmen aangesproken moeten worden en zelfs een combinatie daarvan? Ik blijf er een beetje over piekeren... 27 Juli, 2023 aangepast door Rowicom Quote
olympus Geplaatst 27 Juli, 2023 Geplaatst 27 Juli, 2023 Ik heb 3 niro’s gehad, maar nooit in de bergen gereden er mee. Nu wonen wij niet meer in Nederland en hebben wij ook geen niro meer, maar een kia Sonet automaat. Hier zijn wel veel bergen, en ga altijd op de hand van de bergen af in zijn 2 meestal. Het is geen hybide en niet helemaal een goede vergelijking maar zo remt hij wel rustig op de motor af. Quote
gjcvro Geplaatst 27 Juli, 2023 Geplaatst 27 Juli, 2023 Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik denk dat de niro eigenlijk nooit op de motor remt, ongeacht de versnelling waarin je rijdt. Hij zal altijd proberen maximaal te regenereren. En als dat zo is maakt het weer niet uit of je remt of op de motor "afremt" want per saldo doet de auto precies hetzelfde. Quote
fiddler Geplaatst 26 Augustus, 2023 Geplaatst 26 Augustus, 2023 Ik heb plus en min flippers aan mijn stuur, en de min links verhoogt de remwerking via de electro motor, en laadt de accu op, dacht op sterkte 3 niveaus, in D versnelling stand. In de sport stand werken ze alleen als versnelling keuze.. Quote
Bastiaan75 Geplaatst 6 September, 2023 Geplaatst 6 September, 2023 Wij zijn net in Duitsland geweest (zonder caravan) met onze 2019 Niro Hybrid (facelift model). Bij afdalingen gebruik ik de regeneratie flippers. Handig is dat je de zwaarte kunt instellen op de helling zodat je voldoende afremt. Wat we voor het eerst hebben meegemaakt (in Nederland niet) is dat bij lange afdaling de batterij helemaal vol zit (alle streepjes vol). Dan stopt het regeneren automatisch (wel melding). Dat gebeurd ons in Nederland enkel in de Winter bij korte ritten. Bij volle batterij op een helling kun je dan het beste de sportstand inschakelen en een keer terugschakelen via flippers zodat je op de motor afremt. Dat werkt dan in principe hetzelfde als met een niet hybride auto. Wel merk je inderdaad dat de remwerking van de motor wat minder is, waarschijnlijk omdat de motor efficiënter is dan een van onze oude auto's. 1 Quote
HenkM Geplaatst 6 September, 2023 Geplaatst 6 September, 2023 2 uur geleden, zei Bastiaan75: Wel merk je inderdaad dat de remwerking van de motor wat minder is, waarschijnlijk omdat de motor efficiënter is dan een van onze oude auto's. Denk eerder dat de automaat hier debet aan is. Vorig jaar met een Chrysler Pacifica (3,5 l met dct automaat) Mount Washington afgereden. Op motor afremmen door (manueel) terugschakelen resulteerde alleen in overschrijding van maximaal toerental (zelfs in 1e versnelling). Is weliswaar een zware auto en steile berg maar 2 maal stoppen om remmen te laten afkoelen (brake fading) was noodzakelijk en ik was niet de enige. Een babbeltje met een "collega koeler" met een Jeep Wrangler vertelde dat hij met zijn vorige, stick-shift Wrangler hier nooit last van had. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.