Jump to content

Euro 95 of 98

dietze

Recommended Posts

Hallo Dietze,

Normaal gesproken tank je met alles wat een motor boven de 2.0 liter heeft 98 RON (was Superplus). Dat is overigens beslist niet maatstavend wat ik vertel, maar een redelijke leidraad. 95 RON (was Super) heeft een andere meng- en smeerverhouding. 91 RON (was Normaal) is meer voor de wat kleiner gemotoriseerde moderne auto's.

Kijk anders eens in je gebruiksaanwijzing, aan de binnenkant van het benzinklepje of op de deurstijl aan de binnenkant van de auto.

Of anders kijk ook eens hier:

http://www.kiaclub.nl/forum/2908-digitale-instructieboekjes-kia.html#post16376

Suc6 ermee!

Edited by Smart

Guest GreyGriffin

Hallo Smart,

Da's een indrukwekkende lijst met PDF-instructieboekjes! Had hem nog niet eerder in de smiezen. Ach ja, zo nu en dan ontgaat mij wel eens wat... Dank je wel voor de arbeid die je in het verzamelen ervan hebt gestoken. Ik zal er meteen tussenuit gaan vissen wat voor mij interessant is.

Groet van

GreyGriffin

Hallo Smart,

Da's een indrukwekkende lijst met PDF-instructieboekjes! Had hem nog niet eerder in de smiezen. Ach ja, zo nu en dan ontgaat mij wel eens wat... Dank je wel voor de arbeid die je in het verzamelen ervan hebt gestoken. Ik zal er meteen tussenuit gaan vissen wat voor mij interessant is.

Groet van

GreyGriffin

Wel een beetje bijblijven h

Hallo Dietze,

Normaal gesproken tank je met alles wat een motor boven de 2.0 liter heeft 98 RON (was Superplus). Dat is overigens beslist niet maatstavend wat ik vertel, maar een redelijke leidraad.

Heb toch altijd euro 95 met de chevy getankt en die had toch een 5.7L/V8 motor.

Liep als een zonnetje (maar wel heel kort om daarna direct kostentechnisch op lpg over te schakelen....)

Heb toch altijd euro 95 met de chevy getankt en die had toch een 5.7L/V8 motor.

Liep als een zonnetje (maar wel heel kort om daarna direct kostentechnisch op lpg over te schakelen....)

maar die zijn gewent om op 87 of 89 te rijden. 95 id dus erg luxe voor die motor :D

ik zelf gebruik voor mijn kia gewoon euro 95 maar voor de 2 liter celica altijd v-power. de meeste moderene motoren kunnen het prima aan op euro 95. het is afhankelijk wat je wilt betalen voor de brandstof.

Ik zelf gebruik voor mijn kia gewoon euro 95 maar voor de 2 liter celica altijd v-power. de meeste moderene motoren kunnen het prima aan op euro 95. het is afhankelijk wat je wilt betalen voor de brandstof.

Ik denk niet dat er verschillende soorten brandstof bestaan, om de autoconsument de keuze te geven, daar zit hij/zij helemaal niet op te wachten. Het heeft wel degelijk met de moderne/niet moderne motor te maken. De motor wordt specifiek afgesteld voor een bepaald soort benzine. Dat een moderne motor meerdere soorten aan kan, is niet relevant, maar kan wel een onregelmatig lopende motor tot gevolg hebben. Ik reed een Hyundai Tucson 2.0 waarmee ik 95 RON kon tanken, dus niet helemaal maatgevend voor mijn eerdere uitspraak over dit onderwerp.

maar die zijn gewent om op 87 of 89 te rijden. 95 id dus erg luxe voor die motor :D

.

Ah joh, ik schat in die 11 jaar 1000 liter benzine tegenover

62954 liter LPG (1:4,4 277.000km)

Die 95ron...dat zijn de verwen momentjes geweest, haha !

laat ik het zo zeggen. de auto's die ik heb gereden (en dat zijn al heel veel verschillende ivm werk) hadden geen bezwaar tegen euro 95. ik heb ook nog nooit iemand tegen mij horen zeggen "er moet 98 in want de motor kan niet tegen 95".

daarnaast is er ook niet gezegd uit welk jaar de carens van dietze is. mijn advies blijft dus gewoon: euro 95/ ongelood 95/ sans plomb 95 enz :D

het verschil tussen 95 en 98 is de verbrandingssnelheid.

Een motor die snel loopt een een hoge comptessie eindruk heeft moet 98 draaien.

dit heeft niets met de cilinderinhoud te maken.

moderne motoren met een electronische regeling en pingelsensors kunnen zowel op 85 als 98 draaien. De motorinstelling ( ontsteking, inpuitmoment etc) wordt dan automatisch aangepast.

Wl zal het rendement dan met gebruik van 98 iets beter zijn.

Hugo

het verschil tussen 95 en 98 is de verbrandingssnelheid.

Een motor die snel loopt een een hoge comptessie eindruk heeft moet 98 draaien.

dit heeft niets met de cilinderinhoud te maken.

moderne motoren met een electronische regeling en pingelsensors kunnen zowel op 85 als 98 draaien. De motorinstelling ( ontsteking, inpuitmoment etc) wordt dan automatisch aangepast.

Wl zal het rendement dan met gebruik van 98 iets beter zijn.

Hugo

Ik betwijfel of het rendement merkbaar beter is. Je hoort hierover verschillende verhalen, zo ook bijvoorbeeld dat het mileu minder te verduren heeft bij het afbreken van de premium brandstoffen... enz. Dan mag je echt af vragen waarom BP, Shell, Q8 enz zulke hoge marges behalen...???