Jump to content

Gebruik van OBD in de 2023 Niro HEV

Go to solution Solved by Peter-036,

Recommended Posts

Posted

Dag.

Zoals het er nu naar uitziet ga ik komende week dan eindelijk mijn Niro in ontvangst nemen. Ik had in januari een DPL PHEV besteld (moest van baas). Dealer zei dat levering week 35-'23 geen probleem moest zijn. Op dit moment is er nog geen productie datum bekend. De leasemij heeft contact gehad en die hoorde dat het wel april/mei kon worden voor levering. De LM had nog een nieuwe HEV DPL staan, dus daar ga ik in rijden en de PHEV is afbesteld. Goedgekeurd door werkgever.

Nu mijn vraag. In mijn vorige auto (Peugeot 308SW) kon ik via de ODB poort + geschikte diagnose apparatuur, zaken uitzoeken en/of aan/uit schakelen. Is dat bij de Niro ook mogelijk? Geen idee of het überhaupt noodzakelijk is.

Posted

Dank Peter-036.

Ik geef een voorbeeld van wat ik met aanpassen bedoel. Mijn eerste Peugeot 308SW van 2014 had dagrijverlichting voor en niet achter. Met een ODB kon je op een bepaalde manier ook de configuratie van de auto aanpassen waardoor ik de achterlichten ook heb "aangezet" als dagrijverlichting.

Welke ODB dongel heb jij?

Posted

Kia ondersteund deze manier van coderen over het algemeen niet omdat veelal gebruik wordt gemaakt van hardware (ouderwets getrokken kabels) voor verlichting en dergelijke ipv canbus. 

• Like 1
  • Solution
Posted (edited)

@MarcelE Welke het is weet ik zo gauw niet, maar op de site van CarScanner vind je een lijst van types die goed werken met die app.

Pas wel op, er zijn Nep-ELM dongels (een stuk goedkoper) in omloop die het niet (goed) zullen doen.

Via de bestelling vond ik welke het is.

De mijne komt via Amazon: https://www.amazon.nl/gp/product/B00H9S71LW/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Aanvulling:

Tesla Bjorn gebruikt een dergelijke dongel met CarScanner bij zijn You-Tube-tests van veel EV's, en daar haalde ik het type vandaan.

Edited by Peter-036
Aanvulling
Posted

Dank allen. Verhelderend. Mooie dongle Peter-036. Zal ik komend weekend ook eens bestellen.