MarcelE Posted October 5, 2023 Posted October 5, 2023 Dag. Zoals het er nu naar uitziet ga ik komende week dan eindelijk mijn Niro in ontvangst nemen. Ik had in januari een DPL PHEV besteld (moest van baas). Dealer zei dat levering week 35-'23 geen probleem moest zijn. Op dit moment is er nog geen productie datum bekend. De leasemij heeft contact gehad en die hoorde dat het wel april/mei kon worden voor levering. De LM had nog een nieuwe HEV DPL staan, dus daar ga ik in rijden en de PHEV is afbesteld. Goedgekeurd door werkgever. Nu mijn vraag. In mijn vorige auto (Peugeot 308SW) kon ik via de ODB poort + geschikte diagnose apparatuur, zaken uitzoeken en/of aan/uit schakelen. Is dat bij de Niro ook mogelijk? Geen idee of het überhaupt noodzakelijk is. Quote
Peter-036 Posted October 6, 2023 Posted October 6, 2023 Uitlezen kan, maar aanpassen? Ik gebruik een OBD dongel met de Car scanner app op m'n telefoon om mijn E-Soul af en toe uit te lezen. Quote
MarcelE Posted October 12, 2023 Author Posted October 12, 2023 Dank Peter-036. Ik geef een voorbeeld van wat ik met aanpassen bedoel. Mijn eerste Peugeot 308SW van 2014 had dagrijverlichting voor en niet achter. Met een ODB kon je op een bepaalde manier ook de configuratie van de auto aanpassen waardoor ik de achterlichten ook heb "aangezet" als dagrijverlichting. Welke ODB dongel heb jij? Quote
Headlong Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Kia ondersteund deze manier van coderen over het algemeen niet omdat veelal gebruik wordt gemaakt van hardware (ouderwets getrokken kabels) voor verlichting en dergelijke ipv canbus. 1 Quote
Solution Peter-036 Posted October 13, 2023 Solution Posted October 13, 2023 (edited) @MarcelE Welke het is weet ik zo gauw niet, maar op de site van CarScanner vind je een lijst van types die goed werken met die app. Pas wel op, er zijn Nep-ELM dongels (een stuk goedkoper) in omloop die het niet (goed) zullen doen. Via de bestelling vond ik welke het is. De mijne komt via Amazon: https://www.amazon.nl/gp/product/B00H9S71LW/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 Aanvulling: Tesla Bjorn gebruikt een dergelijke dongel met CarScanner bij zijn You-Tube-tests van veel EV's, en daar haalde ik het type vandaan. Edited October 13, 2023 by Peter-036 Aanvulling Quote
MarcelE Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 Dank allen. Verhelderend. Mooie dongle Peter-036. Zal ik komend weekend ook eens bestellen. Quote
Recommended Posts