Martin van Meurs Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 Komende week krijg ik, na 13 maanden, eindelijk mijn PHEV Sportage GTplusline. Ni heb ik een vraag over de veiligheidsklasse. Standaard wordt de auto uitgerust met een SCM klasse 1 veiligheid. Van mijn verzekeringsmaatschappij ANWB kreeg ik de opmerking dat ik de auto moet uitrusten met een klasse 2 veiligheid, omdat ze anders niet verzekeren. Wat is jullie ervaring? En rusten jullie daadwerkelijk de auto uit met een SCM klasse 2 alarm? Graag jullie reactie. B.v.d. Quote
Kenniani Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 Ik zou dan opzoek gaan naar een andere verzekeringsmaatschappij. Als je verplicht wordt een bepaalde alarm klasse te hebben, dan moet je deze ook om de zoveel tijd laten nakijken en krijg je daar een certificaat voor, zodat hij weer geldig is. Er zijn genoeg goede alternatieven welke deze eis niet stellen. Quote
Jim Gubbels Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 2 uur geleden, zei Martin van Meurs: Komende week krijg ik, na 13 maanden, eindelijk mijn PHEV Sportage GTplusline. Ni heb ik een vraag over de veiligheidsklasse. Standaard wordt de auto uitgerust met een SCM klasse 1 veiligheid. Van mijn verzekeringsmaatschappij ANWB kreeg ik de opmerking dat ik de auto moet uitrusten met een klasse 2 veiligheid, omdat ze anders niet verzekeren. Wat is jullie ervaring? En rusten jullie daadwerkelijk de auto uit met een SCM klasse 2 alarm? Graag jullie reactie. B.v.d. Ik rij een Sportage HEV DynamicPlusLine en die valt qua prijsklasse (<€ 50.000) bij mijn verzekering, OHRA, buiten de verplichting voor een extra beveiliging. Blijkbaar is jouw situatie (nieuwprijs in combinatie met de criteria van jouw verzekering) reden voor een andere eisen. Succes in ieder geval. Quote
Juur Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 Komende week krijg ik, na 13 maanden, eindelijk mijn PHEV Sportage GTplusline. Ni heb ik een vraag over de veiligheidsklasse. Standaard wordt de auto uitgerust met een SCM klasse 1 veiligheid. Van mijn verzekeringsmaatschappij ANWB kreeg ik de opmerking dat ik de auto moet uitrusten met een klasse 2 veiligheid, omdat ze anders niet verzekeren. Wat is jullie ervaring? En rusten jullie daadwerkelijk de auto uit met een SCM klasse 2 alarm? Graag jullie reactie. B.v.d.Wij hebben ook inmiddels een PHEV GT plusline na eerst een HEV te hebben gehad en die is bij Promovendum onder dezelfde condities verzekerd en die deden er niet moeilijk over. Hangt ook van je postcode af en dergelijke. ANWB deed het inderdaad niet want daar hebben wij ook nog een auto lopen.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Henri497 Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 Maar onze Sportage heeft toch een SCM klasse II alarm?? -Klasse I is alleen start onderbreking -Klasse II is startonderbreking plus een basic inbraakalarm. Dat werkt alleen als je het raam ingooit of de deur forceert. Dan gaat de claxon af en de alarmlichten gaan branden. Dat zouden ze bij de ANWB toch ook moeten kunnen weten? Quote
Martin van Meurs Posted October 11, 2023 Author Posted October 11, 2023 Helaas is uw constatering dat de Sportage een klasse 2 alarm heeft onjuist. Standaard wordt de auto geleverd met een Klasse 1 alarm. En dat is nu net het punt. Mijn auto overschrijdt het bedrag van € 50.000,00, echter niet alle verzekeringsmaatschappijen zitten hetzelfde in de wedstrijd., en zeker de ANWB niet. Maatschappijen als Unive en Inshared vragen geen aanvulling op het alarm, terwijl ANWB dat wel doet. 1 Quote
Wim-A Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 1 minuut geleden, zei Martin van Meurs: Standaard wordt de auto geleverd met een Klasse 1 alarm Waar staat dat? Ik kan het niet terugvinden. Quote
Martin van Meurs Posted October 11, 2023 Author Posted October 11, 2023 IK heb het nagevraagd bij mijn Kia dealer en vervolgens via mail van hen bevestigd gekregen. Vervolgens meldde ik de Sportage aan bij de ANWB voor een pro forma berekening van de all risk premie na aflevering en toen kwamen ze ook met de opmerking , dat de auto slechts te verzekeren was indien een klasse 2 alarm zou worden ingebouwd. Anders is hij, ook al ben ik al 10 jaar daar verzekerd, niet te verzekeren bij hen. Overigens heeft Inshared dit ook aan mij bevestigd, echter zij verplichten het niet om in te moeten bouwen.. Quote
Henri497 Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 19 uur geleden, zei Martin van Meurs: Helaas is uw constatering dat de Sportage een klasse 2 alarm heeft onjuist. Standaard wordt de auto geleverd met een Klasse 1 alarm. En dat is nu net het punt. Wel erg vreemd dan dat in de handleiding van de Sportage 3 blz. beschrijven hoe het inbraakalarm werkt. Dat hadden ze dan wel weg kunnen laten? Volgens mij gaat dat alarm zelfs af als je de auto met de AB op slot zet en met de gewone sleutel probeert te openen. Heb ik al een keer gehad Evengoed stelt zo'n klasse II natuurlijk ook geen reet voor maar het zit er wel op! Quote
Kenniani Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Het telt pas echt voor de verzekering als je ook een SCM certificaat hebt. Hier 2 linkjes met informatie: https://www.abnamroverzekeringen.nl/artikelen/alarmsysteem-certificeren-auto https://www.kiwa.com/nl/nl/markten/automotive-en-luchtvaart/voertuigbeveiliging/kentekencheck/ Quote
Henri497 Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Oké tnx, dus heeft de auto "af fabriek" een klasse II alarm alleen niet SCM gecertificeerd. Dan zou theoretisch het laten certificeren volstaan om de auto verzekerd te krijgen. Heb zelf een lease auto maar zou anders minimaal een SCM klasse III laten inbouwen, Maar daar los je nog het kopiëren van het signaal van de sleutel niet mee op. Quote
Martinus1957 Posted October 17, 2023 Posted October 17, 2023 Goedemiddag allemaal Vandaag geprobeerd mijn verzekering voor onze nieuwe Kia Sportage DynamicPlus bij de ANWB af te sluiten. Ik dacht dat de prijs onder de 50.000,- moest blijven om geen alarm klasse 2 te hoeven aanschaffen, maar dit is gewijzigd naar 45.000,- Tijdens het telefoontje werd het niet vermeld, maar toen ik de polis in de mail had stond er wel op dat het alarm klasse 2 verplicht was. Ik heb gebeld, maar er was niets aan te doen. Dus na vele jaren bij de ANWB gaan wij op zoek naar een andere verzekeringsmaatschappij. 1 Quote
Recommended Posts