Jump to content

Afspraak is afspraak! (Rondvraag)

Smart

Recommended Posts

Afspraak is afspraak, beloofd is beloofd. Wat je afspreekt moet je nakomen! Af en toe blijkbaar allemaal loze kreten op dit forum.

Sinds ik op dit forum zit vallen mij een aantal zaken op die blijkbaar niet goed door Kia zelf en/of de importeur zijn geregeld. In het bijzonder van het reklameren over het ontbreken van opties/accessoires die wel bij aankoop van het model aanwezig waren.

Kopers van een Kia kopen deze auto vaak uit een folder, waarbij vantevoren duidelijk is welke opties en accessoires er gemonteerd zitten op het moment van ondertekening van het koopcontract. Tenminste, dat is wel het uitgangspunt. Maar ik lees juist steeds vaker dat het product, de auto, niet voldoet aan hetgeen met elkaar, met de dealer is afgesproken. Je rijdt proef in een bepaald type auto met een bepaald uitrustingsniveau al of niet standaard (actiemodel). Je wilt deze auto graag ook aanschaffen. Er vindt een overeenkomst plaats dat jij die auto geleverd gaat krijgen. Dan mag je toch verwachten dat ook alles ook zo inderdaad geleverd gaat worden? In de praktijk blijkt dat er toch een aanzienlijk aantal forumleden niet de auto krijgen waar zij feitelijk om gevraagd hebben, feitelijk een proefrit mee gemaakt hebben.

Recente voorbeelden zijn o.a. het gemis aan mistlampen op bepaalde Souls, en een thuiskomertje en/of spuitbus i.p.v. een volwaardig reservewiel. Worden deze klachten

Edited by Smart

Guest GreyGriffin

Hallo Smart,

Mag ik even citeren uit de Picanto-folder 2009? Het zijn enorm priegelige lettertjes, maar ik doe mijn best (leesbril op de neus):

"Alle gegevens en illustraties in deze brochure zijn gebaseerd op de specificaties van de auto's, zoals die van toepassing waren bij het ter perse gaan van deze brochure. De modellenreeks, technische specificaties en uitrusting kunnen van markt tot markt verschillen en kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. Bovendien kunnen de auto's op de afbeeldingen voorzien zijn van opties die niet leverbaar zijn op de Nederlandse markt. Neem voor actuele informatie contact op met Uw Kia-dealer".

Even afgezien van het op sommige punten wat rammelige Nederlands, is deze disclaimer natuurlijk een aanfluiting eerste klas. Hoezo opties niet leverbaar op de Nederlandse markt? Dan neem je toch de moeite zo'n Nederlandse brochure te voorzien van foto's die speciaal zijn gemaakt voor onze markt, in plaats van te grijpen uit de grote internationale beeldbank-ruif van Kia?

Daar begint de schoen al meteen te wringen. Nog voordat de klant proef gaat rijden in wat mogelijk een actiemodel zal blijken te zijn, kloppen de brochures al niet. Ik geef toe, dat is geen specifieke Kia-kwaal, alle merken bezondigen zich eraan. Met zo'n iele disclaimer is het probleem weliswaar juridisch afgedekt, maar staat de klant in sommige gevallen al van meet af aan op het verkeerde been.

De enige oplossing is, om zo'n beetje alles waar je als koper prijs op stelt te laten vastleggen in het contract. Tot een thuiskomer in plaats van een vlubber-setje aan toe...

Ben benieuwd hoe deze discussie verder gaat en naar ervaringen van anderen!

Groet van

GreyGriffin

Ik kwam gisteren achter dat ik een middenarmsteun achter mis

:?

Hahahah HEB HET ECHT NIET....... !!!

Ik heb de X-ecutive uitvoering van de Pro_Cee'd en dit stond (en staat nog steeds) in de brochure:

MEERUITRUSTING X-ecutive t.o.v. X-tra

Dual Zone Climate Control

Cruise control

Mistlampen voor

Opbergvak achterzijde voorstoelen

Leder pakket

Middenarmsteun achter

Ben nog niet bij de dealer geweest maar dat ga ik cker doen !!

Guest GreyGriffin

Hallo Psycho,

Goed plan, beslist even langs de dealer gaan om te wijzen op de plek waar je middenarmsteun achter schittert door afwezigheid. Een gaaf voorbeeld van een brochure die niet klopt. Laat je even weten wat je dealer er over te melden heeft?

Groet,

GreyGriffin

Bij een occasion weet je in principe wat je krijgt.. daar hoef je dan (lijkt mij) niet meer specifiek de uitrusting vast te leggen.

Maar bij een nieuwe auto, behoort toch ook de specifieke uitrusting in het koopcontract te staan, lijkt mij?

Sowieso als ik wederom een nieuwe auto koop, laat ik het allemaal vast leggen, wat er op en aan hoort te zitten.

Zo voorkom je naar mijn idee ook de discussie achteraf.

Mijn tip aan kopers van nieuwe Kia's is dan ook om ervoor te zorgen dat je bij de aanschaf van een nieuwe Kia gedetailleerd de uitrusting en specificaties laat vastleggen in het koopcontract. Ontbreekt er dan nog wat, dan kunnen ze er niet onderuit!

Groetjes,

Peter

Hallo Peter,

Ik ben het helemaal met jou eens. Er zijn zoveel uitvoeringen beschikbaar, verschillend per land, dat Kia blijkbaar moeite heeft met de juiste productielijn per land juist uit te leveren. Dat resulteert dan in incomplete auto's, waarbij de klant het gelag kan betalen.

Het devies is dan ook om inderdaad alles schriftelijk vast te leggen. De dealer is volgens mij op de eerste plaats verantwoordelijk voor het juist afleveren van de auto, hij hoort bij problemen en garantie-aanspraken te bemiddelen tussen importeur en fabrikant.

Ik verkoop ze zelf Jantje, ik zeg niet dat dit bij andere merken nooit gebeurd. Juist wel zover ik weet. Bij KIA is het vrij makkelijk om alle opties in het koopcontract te zetten. Bij NISSAN bv. zou je zelf alles los er bij moeten zetten en dat is dan ook weer een beetje teveel van het goede!

Hoi Peterrrrr (Naamgenoot ;))

Feitelijk vind ik zelfs dat de uitvoeringsgegevens in het contract thuis horen. Je hebt immers mede door de brochure je keuze gemaakt welke uitvoering je wilt kopen, met welke opties en welke prijs.

Als je dan uiteindelijk een auto krijgt waar een hoop dingen - die voor jou de reden waren een auto te kopen - niet op zitten, dan voelt het niet alleen alsof je belazerd bent, maar eigenlijk ben je ook gewoon belazert. De prijs verandert namelijk niet, maar de uitrusting is wel stilzwijgend een stuk 'armer'.

Ik vind het dus niet meer als terecht dat in een koopcontract vastgelegd word hoe de auto uitgerust is en met welke extra opties die niet standaard zijn bij die uitvoering. Zo voorkom je als dealer geruzie met de klant en zo voorkom je dat je klanten boos de winkel uit lopen en wellicht nooit meer terug keren.

Daarnaast denk ik dat je als Dealernetwerk op zich naar de importeur duidelijk moet laten blijken, dat als een klant een bepaalde auto besteld, die de importeur zelf zo heeft aangeboden, dat ze die ook netjes tegen de afgesproken prijs leveren.

Doen ze dat niet, is dat naar mijn idee zelfs een vorm van contractbreuk aan het koopcontract?

Ben op zich wel benieuwd hoe Radar hierop reageert, die smullen vaak van dit soort getouwtrek...

Groetjes en ook ik kom (vanuit Wijchen) graag een keer een bakkie bij je doen,

Peter

Hai Smart,

Intressant stukje wat je bent opgestart. Zoals je misschien herinnert ben ik de trotste eigenaar van een Soul X-tra zonder mistlampen. Die worden in de folder op 2 plaatsen aangegeven dat ze er echt bij horen, maar in de praktijk dus blijken te ontbreken. Ik heb de Kia via een vakgarage gekocht, dus niet via de officiele Kia dealer, en als ik de garagist mag geloven ging de naleverng van de door Kia via hun folder beloofde lampen niet vanzelf.

Ze zijn inmiddels toegezegd maar het spul moet blijkbaar uit Korea komen en is nog niet ontvangen. Ik houd je op de hoogte.

Vind dit ook wel een interessant draadje.

Ik heb mijn Sportage met een volwaardig reservewiel gekregen.

Bij leveringen van na mrt heb je ineens een flubbersetje of moet je een wiel bijkopen.

Het zou niet in me opgekomen zijn dat te checken bij aankoop trouwens.

Next step, auto zonder buitenspiegel aan de dameskant??

Hai Smart,

Intressant stukje wat je bent opgestart. Zoals je misschien herinnert ben ik de trotste eigenaar van een Soul X-tra zonder mistlampen.

@Bigwade 'Vind dit ook wel een interessant draadje.

Ik heb mijn Sportage met een volwaardig reservewiel gekregen.

Bij leveringen van na mrt heb je ineens een flubbersetje of moet je een wiel bijkopen.'

Hallo Stuckeduck, Bigwade,

Dit draadje is zeker interessant genoeg om te horen over ervaringen van andere Kia-rijders hoe de aflevering van hun auto nou heeft plaatsgevonden. Was alles zo compleet zoals contractueel overeengekomen? Zo nee, wat is er met de klacht gebeurd, naar (on)tevredenheid van de klant? Er is ook feitelijk geen excuus dat opties worden weggelaten. En we praten nog steeds over een consumentenkoop, waarin wij/jij/jullie rechten hebben, die nageleefd dienen te worden.

Als blijkt dat meerdere eigenaren van een nieuwe Kia, bekend op dit forum, met bovenstaande problemen worden geconfronteerd en er wordt niets aan gedaan, dan kunnen we misschien in gezamenlijkheid een vuist maken en een duidelijk signaal afgeven naar de dealer/importeur.

AFSPRAAK = AFSPRAAK (toch?)

PS

Overwogen kan worden om bij aflevering samen met de dealer de auto nog eens op compleetheid af te lopen en bij het ontbreken van iets, de auto pas te betalen en af te nemen als het ontbrekende is geleverd

Edited by Smart

Communicatie communicatie dit moet van twee kanten komen.

We leven een een wereld waarin het gemakkelijk is om met elkaar te communiceren.

Gewoon doen KIA en goed luisteren naar jullie klanten de consument.

Maar wel met een open vizier graag.

Groetjes,

Relena

Vrees dat hier geen dealer mee akkoord zou gaan...

Als je een beetje fatsoenlijk dealer hebt, doen ze 200% hun best om alles netjes te regelen. Maar, wat ik al eerder zei. Het ligt niet in de handen van de dealers...

Tsja, als het dan aan de importeur ligt, zou je als dealernetwerk onderling een signaal af moeten geven naar de importeur dat ze moeten leveren wat er besteld is, en niet slechts de helft van een bestelde auto.

Dat je als klant een auto weigert af te nemen omdat onderdelen ontbreken, zet dat mijns inziens juist kracht bij.

Ik vind dat je als klant mag verwachten dat je ook krijgt wat je besteld hebt. Is dat niet het geval, spreek je daar de dealer op aan. Dat die het dan met de importeur op moet nemen MAG gewoon niet het probleem van de klant zijn.

Als ik in een chinees restaurant een gerecht bestel maar ik krijg de helft niet, of ik krijg het verkeerde, spreek ik immers ook de ober aan, die het dan maar uit moet gaan vechten met de keuken. Dan ben je als klant ook niet de dupe. Zo ja, stap je op en ga je elders eten...

Dus kom op dealers, sta eens op voor je klanten en zorg dat je je klant kunt leveren wat ze bestellen...!

Of zijn de meeste dealers nu juist bang dat ze anders dealer-af zijn, als ze hun mond los trekken??

Groetjes,

Peter

Dus kom op dealers, sta eens op voor je klanten en zorg dat je je klant kunt leveren wat ze bestellen...!

Bij mijn weten ( ik kan het volstrekt verkeerd hebben) zijn dealers klant bij een importeur.

Ze schuiven een auto, centje-procentje, door naar klant.

Als je als dealer dus een niet compleet geleverde auto krijgt is dat het probleem van de importeur/dealer en ZEKER NIET van de uiteindelijke afnemer.

• 1 month later...

Wat mij gebeurde tijdens bestellen en aflevering,

Na de bestelling kom ik bij de dealer zegt de verkoper

U heeft mazzel, de Sportage is 1500 euro goedkoper geworden.

Ik denk zeker mazzel.

We hadden een fifteen uitvoering besteld dus bruin leder.

we wouden een verhoogde midden armsteun dus die zat er in,

alleen in zwart.

De verkoper hij is er alleen in zwart, ik zeg, dat had je voor die tijd moeten

zeggen, nu laat je hem maar in het zelfde leer bekleden.

Is gebeurt.

En bij afleveren zeuren over die 1500 euro korting.

Ja dat kost ons als dealer ook geld.

Had je voor die tijd je mond dicht moeten houden.

Kortom, ik vind, afspraak is afspraak.

Groeten,

Aart.

Heden, vanmorgen 8.30 uur, goed nieuws. Garahe aan de telefoon, de mistlampen zijn in Lisse aangekomen. Of de boot uit Korea zo traag was of het varken naar Lisse weet ik niet, maar ze zijn er. 12 januari worden ze aan de KIA Soul Xtra geplakt.

Gefeliciteerd, eindelijk zijn de mistlampen binnen en een afspraak is ook al gepland. Jouw jaarwisseling kan niet meer stuk.:P

Wat mij gebeurde tijdens bestellen en aflevering,

Na de bestelling kom ik bij de dealer zegt de verkoper

U heeft mazzel, de Sportage is 1500 euro goedkoper geworden.

Ik denk zeker mazzel.

We hadden een fifteen uitvoering besteld dus bruin leder.

we wouden een verhoogde midden armsteun dus die zat er in,

alleen in zwart.

De verkoper hij is er alleen in zwart, ik zeg, dat had je voor die tijd moeten

zeggen, nu laat je hem maar in het zelfde leer bekleden.

Is gebeurt.

En bij afleveren zeuren over die 1500 euro korting.

Ja dat kost ons als dealer ook geld.

Had je voor die tijd je mond dicht moeten houden.

Kortom, ik vind, afspraak is afspraak.

Groeten,

Aart.

Het was inderdaad netter geweest wanneer je er vantevoren op was gewezen dat de middenarmsteun alleen leverbaar was in het zwart. Toch goed opgelost, naar mijn mening. Maar dan toch nog blijven zeuren over die

Bij mijn weten ( ik kan het volstrekt verkeerd hebben) zijn dealers klant bij een importeur.

Ze schuiven een auto, centje-procentje, door naar klant.

Als je als dealer dus een niet compleet geleverde auto krijgt is dat het probleem van de importeur/dealer en ZEKER NIET van de uiteindelijke afnemer.

Kijk, dat bedoel ik dus.. dus als je een auto koopt waar onderdelen aan ontbreken, die er volgens jouw koopcontract wel op horen te zitten, gewoon aansprakelijk stellen en niet eerder afnemen dan dat het erop zit... Al is het wachten dan nog zo zuur...

@ Stukkeduck: Proficiat, da's een mooi begin van hopelijk een mooi nieuw jaar!

@ Aart.S: Tsja, ze zijn er immers goed gedreven in om toch proberen centen te vangen... het zou ze eens iets kosten, in plaats van opleveren :wink:

Groetjes,

Peter

• 3 weeks later...

Het is echt gebeurt, de mistlampen zijn gemonteerd.:P

Volgens afspraak zou ik 12 januari de auto om 9.00 uur inleveren en in de namiddag ophalen, maar onzerzijds was er een kleine wijziging nodig. We hadden de auto om 14.30 uur nodig. Geen probleem zeiden ze bij de garage de garage, 8.00 uur brengen en om 14.00 uur klaar. Klopte helemaal, compleet gemonteerd volgens fabrieksopgave. De kopie-montage handleiding mocht ik als extraatje meenemen.