KiaPicantoVriend Posted November 5, 2023 Posted November 5, 2023 Na de tijds wisselen zomer-/wintertijd kreeg ik de auto niet open met de afstandsbediening Sportage met ochtend-/wintertijd humeur Laatst wilde ik onze Sportage openen, helemaal niks…. Daarna met de reserve sleutel nog een poging, helemaal niks… En toen…. Sportage openen dmv het verwijderen van het klepje van het linker voor portier, daarna met de sleutel het slot/de auto geopend. Een hoop getoeter, gouw de startknop ingedrukt, getoeter weg. …..En toen…… Geen uitklappende spiegels, opnieuw starten….. Alleen de electro (HEV) motor doet iets. ….En toen…… O ja wintertijd, zoek ik in het menu, vink je weg bij zomertijd….. Weer op slot doen en van het slot…….de spiegels, ja er komt beweging in…. Opnieuw starten……ja de brandstofmotor komt tot leven…….. Een kwartier verder, een hoop gevloek en getier en het ziet eruit of alles normaal is…. Heb ik iets gemist?? Een pop-upje ofzo?? O ja, de Kia had slecht 1 nacht stil gestaan. Is dit na het overgaan naar de wintertijd bij meer Sportages voortgekomen?.. Moet ik dit in de toekomst met het overgaan naar de zomertijd het zelfde gezeur?.. O ja binnen 4 dagen gebeurde dit voor de 2e keer. Inmiddels logeert onze Sportage alweer een paar dagen bij de garage. Hopelijk binnenkort uitsluitsel….. afwachten dus. Ben benieuwd of jullie dit ook al (een aantal keren) hebben meegemaakt. Quote
Kenniani Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Bij mijn HEV geen problemen gehad, wat ik wel raar vind is dat je zomer/wintertijd handmatig moet verzetten, dat mag wel automatisch gaan toch, of mis ik iets? Doe het nu net als hierboven beschreven met het vinkje aan en uit zetten. Quote
Wim-A Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Dit moet inderdaad 'met de hand'; gaat niet vanzelf. Quote
abhteh Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 Heb het vinkje ook uit gezet en verder geen problemen. Vindt het overigens niet meer van deze tijd het zou gewoon automatisch moeten net als mijn smartphone. Quote
Rick Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 (edited) Zijn best wel wat dingen mis met de productie geloof ik. Scheve achterklep, rammelende deuren, slechte velg, software...., afwerkingen, losse PHEV tankdop, los contact stekker. DAB, kerstverlichting van al de sensoren, hybride storing. etc Edited November 6, 2023 by Rick Quote
KiaPicantoVriend Posted November 9, 2023 Author Posted November 9, 2023 Update: Naar verluid is er een storing in de hoogspannings- dan wel de 12 volt accu of in de aansturing hiervan. Het heeft zoals het er naar uitziet niks met de zomertijd/wintertijd te maken. Wordt vervolgt, de Sportage logeert bij de garage. Zo snel er meer bekend is meld ik mij. Quote
KiaPicantoVriend Posted December 6, 2023 Author Posted December 6, 2023 (edited) Update 6-12-2023 vandaag is de auto gereed gemeld na 5 weken logeren bij de garage. Naar verluidt zijn vele onderdelen uitgewisselde. Naar verluid was het een hoofdbreken voor Kia NL, Kia Europa en Kia Korea. uiteindelijk bleek het de module te wezen die de radio/navigate en de Kia Connect aanstuurt en regelt. Deze ging om de zoveel tijd ongevraagd connectie zoeken met de Kia Server hierdoor liep de 12 volt accu versneld leeg. Bij de HEV is deze slecht 11 of 12 Ampere groot. eerste dingen die mij opvallen is dat het beeld van de radio/navigatie veel mooier is. heb afgesproken om de komende weken wekelijks de monteur/garage op de hoogte te houden hoe het de patiënt vergaat. dus in deze, wordt vervolgt… O ja, de Sportage heeft ook zijn onderhoud, 45000 km, gehad. Edited December 6, 2023 by KiaSportageVriend Quote
Rick Posted December 22, 2023 Posted December 22, 2023 Op 6-12-2023 om 19:08, zei KiaSportageVriend: eerste dingen die mij opvallen is dat het beeld van de radio/navigatie veel mooier is. Mooier beeld? interessant, heb je een andere gekregen of heb je wel hetzelfde menu etc? Quote
KiaPicantoVriend Posted December 22, 2023 Author Posted December 22, 2023 24 minuten geleden, zei Rick: Mooier beeld? interessant, heb je een andere gekregen of heb je wel hetzelfde menu etc? Het scherm en de besturingssoftware (wellicht al dan niet met een update) is het zelfde gebleven, alleen de module die dit aanstuurt is vervangen Quote
KiaPicantoVriend Posted March 3, 2024 Author Posted March 3, 2024 Na het garage bezoek van de eerder beschreven 5 weken heeft deze nog een aantal malen bij de garage gestaan met kleine storingen. Dit varieerde van het gedeeltelijk uitvallen tot geheel uitvallen van zowel de navigatie zo ook het dashboard en ook een keer de verlichting. (Best lastig wanneer je eer rit in het donker hebt) In alle gevallen was het op te lossen door een aantal keer opnieuw te starten. Het gaf mij zo weinig vertrouwen dat we afscheid hebben genomen van de Sportage. Let wel buiten de storingen om is het een geweldig en fijn rijdende auto. Denk dat wij zwaar pech gehad hebben. 1 Quote
Rick Posted March 3, 2024 Posted March 3, 2024 43 minuten geleden, zei KiaSportageVriend: Na het garage bezoek van de eerder beschreven 5 weken heeft deze nog een aantal malen bij de garage gestaan met kleine storingen. Dit varieerde van het gedeeltelijk uitvallen tot geheel uitvallen van zowel de navigatie zo ook het dashboard en ook een keer de verlichting. (Best lastig wanneer je eer rit in het donker hebt) In alle gevallen was het op te lossen door een aantal keer opnieuw te starten. Het gaf mij zo weinig vertrouwen dat we afscheid hebben genomen van de Sportage. Let wel buiten de storingen om is het een geweldig en fijn rijdende auto. Denk dat wij zwaar pech gehad hebben. Je bent niet de enige, ik wil er liever ook vanaf mocht ik niet te veel verlies hebben op een andere. Slechte productie deze Sportage, Te veel fouten in. Hou oud was die en wat heb je er nog voor gerkegen? pb mag ook Quote
AnneM Posted August 4, 2024 Posted August 4, 2024 Op 5-11-2023 om 20:45, zei KiaSportageVriend: ........Sportage openen dmv het verwijderen van het klepje van het linker voor portier, daarna met de sleutel het slot/de auto geopend. Een hoop getoeter, gouw de startknop ingedrukt, getoeter weg....... Ik krijg dat kapje er niet af, wellicht doe ik het niet op de juiste manier, maar hoe moet dat zonder de zaak te beschadigen? Quote
Recommended Posts