Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hi Allemaal,

Ik heb iets raars. Wilde gisteravond mijn verlichting aanzetten en kreeg ze niet aan.

Onder de verstralers doen het wel, dimverlichting ook en groot licht ook.

Relais getest en die zijn goed zover ik het zie.

Zou het kunnen dat beide lampen kapot zijn te gelijk vind het zo raar, hebben jullie dit wel eens mee gemaakt?

Vandaag bij verschillende garages geweest maar zijn helaas niet meer zo behulpzaam als vroeger.

Posted (edited)

Misschien een domme vraag, welke verlichting doet het niet?

"Onder de verstralers doen het wel, dimverlichting ook en groot licht ook."

Edited by Beos
Posted

In aansluiting bij de eerdere vraag;

De lampen "onder" zijn waarschijnlijk mistlampen, dus breed- ipv verstralers.

De koplampen hebben 3 functies;
Stadslicht
Dimlicht
Grootlicht

Stadslicht zet je aan door de top van de linker hendel 1 klik naar voren te draaien. De achterlichten, kentekenverlichting en dashboardverlichting gaan nu ook aan.
Dimlicht zet je aan door na stadslicht 1 klik door te draaien.
Grootlicht bedien je door de linker hendel naar je toe te trekken. Als dimlicht aan staat kun je de hendel ook van je af drukken, dan vergrendelt het grootlicht.

Dus nu de vraag; wat doet het precies niet?

Posted
15 uur geleden, zei Beos:

Misschien een domme vraag, welke verlichting doet het niet?

"Onder de verstralers doen het wel, dimverlichting ook en groot licht ook."

Oke sorry weet niet zo goed de benamingen, laat ik het anders zeggen.

De verlichting die je aanzet als je in het donker gaat rijden. :(

Posted
13 uur geleden, zei Murcielaygo:

In aansluiting bij de eerdere vraag;

De lampen "onder" zijn waarschijnlijk mistlampen, dus breed- ipv verstralers.

De koplampen hebben 3 functies;
Stadslicht
Dimlicht
Grootlicht

Stadslicht zet je aan door de top van de linker hendel 1 klik naar voren te draaien. De achterlichten, kentekenverlichting en dashboardverlichting gaan nu ook aan.
Dimlicht zet je aan door na stadslicht 1 klik door te draaien.
Grootlicht bedien je door de linker hendel naar je toe te trekken. Als dimlicht aan staat kun je de hendel ook van je af drukken, dan vergrendelt het grootlicht.

Dus nu de vraag; wat doet het precies niet?

De lichten die je aan doet als je in het donker gaat rijden. Hendeltje links idd als je die 2x draait moet het licht aan gaan als je in het donker gaat rijden dus dan bedoel ik het dimlicht.

Sorry dat ik die namen niet allemaal exact weet. meneer heeft voor mij kleine zekering na gekeken onder de motorkap 15 ampere is die zegt meneer. Maar heeft ook nog een grote vierkante relais en die kan hij niet nakijken dus wilde ik gisteren naar een garage rijden maar niemand wilde helpen.

Weet ook niet of ik xenon heb of led, maar kunnen toch niet allebei te gelijk kapot gaan bij het aanzetten?  daarom denk ik dat er wat anders aan de hand is. En vandaar dat ik jullie heb gevonden met google en me heb geregistreerd om vraag te stellen. 

Wel leuk zo'n Kia Club :D 

Posted

Laten we er dan vanuit gaan dat het idd je dimlicht is.
De kans dat die tegelijk stuk gaan is klein, maar wel aanwezig en dan spreek ik uit ervaring.
Mijn eerste verdachte zou echter ook de zekering zijn en daarna het relais, mits je weet waar die zit er erbij kunt.

De kans dat jouw auto LED heeft acht ik ook klein, net als Xenon eigenlijk.

Ik zou toch beginnen met het vervangen van de lampjes, maar dan moet je wel eerst bepalen wat voor lampjes je auto heeft, kun je dat zelfdoding heb je een boekje bij je auto waar dat in kan staan?

Posted
2 uur geleden, zei Murcielaygo:

Laten we er dan vanuit gaan dat het idd je dimlicht is.
De kans dat die tegelijk stuk gaan is klein, maar wel aanwezig en dan spreek ik uit ervaring.
Mijn eerste verdachte zou echter ook de zekering zijn en daarna het relais, mits je weet waar die zit er erbij kunt.

De kans dat jouw auto LED heeft acht ik ook klein, net als Xenon eigenlijk.

Ik zou toch beginnen met het vervangen van de lampjes, maar dan moet je wel eerst bepalen wat voor lampjes je auto heeft, kun je dat zelfdoding heb je een boekje bij je auto waar dat in kan staan?

Hi hi nou heb je advies opgevolgd en ben bij het simpelste begonnen en alle lampjes vervangen die ik in de koplampunit kon vinden, met de gedachte als er 1 kapot is dan maar gelijk alles vervangen dan is dat allemaal nieuw.

En na beide koplamplampjes vervangen te hebben deed alles het weer!

Dus ik helemaal blij dat het niet iets ingewikkelst was. Wel dom dat die meneer die mij hielp dit niet eerst heeft na gekeken en gelijk is begonnen over zekeringen en relais. 

Mijn dank is groot kan weer met een gerust hart rijden in mijn maatje Sorento ❤️ 

• Like 1
Posted
Wel dom dat die meneer die mij hielp dit niet eerst heeft na gekeken en gelijk is begonnen over zekeringen en relais.

Tja, bij twee van dezelfde functie tegelijk die uitvallen is dat geen gekke gedachte. Maar soms is het handiger de simpelste dingen eerst te doen, dat blijkt ook hier...