RoyB90 Posted November 30, 2023 Posted November 30, 2023 Goedenavond! Zoals te lezen in mijn voorsteltopic, zijn wij momenteel op zoek naar een betrouwbare gezinsauto. Bij een lokale autohandelaar (niet een Kia-dealer), hebben wij twee Kia Ceed Sportswagons gevonden: Kia Cee'd Sportswagon 1.6 GDI Sport uit 2015 met krap 89.000 km op de teller Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDI DynamicLine uit 2019 met krap 118.000 km op de teller Hier gaan we morgen kijken en proefrijden. Omdat ik graag goed beslagen ten ijs ga, probeer ik een lijstje te maken met aandachtspunten. Wat zijn de specifieke aandachtspunten voor deze twee wagens? Op het model uit 2019 zit in principe nog fabrieksgarantie lijkt me (7 jaar, < 150.000 km?). Ik begreep uit een ander recent topic hier dat de onderhoudshistorie hier extra belangrijk is en dat als één van de beurten om de 15.000 km niet is uitgevoerd de garantie al vervalt. Het onderhoudsboekje krijgt dan ook extra aandacht. Wij komen van een Ford Focus 1.0 EcoBoost, dus ik maak me om weinig zorgen om het gebrek aan vermogen. We zijn geen sportieve chauffeurs en eigenlijk best burgerlijk. We zoeken gewoon een betrouwbare gezinswagen die ons comfortabel van A naar B brengt en als we de 130 km/u gewoon kunnen halen, maakt het me niet uit of we daarbij wel of niet significant in de stoel worden gedrukt ;-). We wonen in een van de grote steden in de randstad en rijden voornamelijk snelweg voor woon/werkverkeer en bezoeken aan familie en vrienden. We rijden niet veel en komen meestal uit op zo'n 10.000 - 15.000 km per jaar. Op basis van de papieren exercitie neigen we momenteel naar het jongere model. Deze heeft nog garantie, is prima uitgerust en is wat ruimer. Dat laatste vinden wij in ieder geval gunstig, gezien de hoeveelheid spullen die je met jonge kinderen mee zeult. Wat zouden jullie overwegingen zijn om voor de wagen uit 2015 of die uit 2019 te kiezen? Quote
Solution marijn.hak Posted December 1, 2023 Solution Posted December 1, 2023 Goedenavond! Zoals te lezen in mijn voorsteltopic, zijn wij momenteel op zoek naar een betrouwbare gezinsauto. Bij een lokale autohandelaar (niet een Kia-dealer), hebben wij twee Kia Ceed Sportswagons gevonden: Kia Cee'd Sportswagon 1.6 GDI Sport uit 2015 met krap 89.000 km op de teller Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDI DynamicLine uit 2019 met krap 118.000 km op de teller Hier gaan we morgen kijken en proefrijden. Omdat ik graag goed beslagen ten ijs ga, probeer ik een lijstje te maken met aandachtspunten. Wat zijn de specifieke aandachtspunten voor deze twee wagens? Op het model uit 2019 zit in principe nog fabrieksgarantie lijkt me (7 jaar, < 150.000 km?). Ik begreep uit een ander recent topic hier dat de onderhoudshistorie hier extra belangrijk is en dat als één van de beurten om de 15.000 km niet is uitgevoerd de garantie al vervalt. Het onderhoudsboekje krijgt dan ook extra aandacht. Wij komen van een Ford Focus 1.0 EcoBoost, dus ik maak me om weinig zorgen om het gebrek aan vermogen. We zijn geen sportieve chauffeurs en eigenlijk best burgerlijk. We zoeken gewoon een betrouwbare gezinswagen die ons comfortabel van A naar B brengt en als we de 130 km/u gewoon kunnen halen, maakt het me niet uit of we daarbij wel of niet significant in de stoel worden gedrukt . We wonen in een van de grote steden in de randstad en rijden voornamelijk snelweg voor woon/werkverkeer en bezoeken aan familie en vrienden. We rijden niet veel en komen meestal uit op zo'n 10.000 - 15.000 km per jaar. Op basis van de papieren exercitie neigen we momenteel naar het jongere model. Deze heeft nog garantie, is prima uitgerust en is wat ruimer. Dat laatste vinden wij in ieder geval gunstig, gezien de hoeveelheid spullen die je met jonge kinderen mee zeult. Wat zouden jullie overwegingen zijn om voor de wagen uit 2015 of die uit 2019 te kiezen?Ik zou persoonlijk voor het 2019 model gaan:- moderner- betere / modernere uitrusting- nieuwere generatie motoren- qua bouwkwaliteit, wegligging e.d. grote stap voorwaarts en echt een concurrent voor de gevestigde ordeOpletten in mijn optiek:- garantie nog van toepassing ja / nee (onderhoudshistorie)- rammel uit achterbak - kan afsluiting kofferbak zijn of vergrendeling achterbank- bandenruis uit kofferbak (ligt deels aan de banden)- schakelen niet te hakerig (wisselende ervaringen met dit model gehad)Verder Ervaar ik weinig bijzonderheden. Ik heb een SW uit 202 gehad en rij nu een Proceed uit 2021. Beide GT-LinesVerstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk Quote
RoyB90 Posted December 1, 2023 Author Posted December 1, 2023 (edited) Bedankt voor de tips! We hebben vandaag een proefrit gemaakt in de wagen uit 2019. De garantie is niet meer van toepassing. Alle beurten gedaan binnen 1 jaar of binnen 15.000 km, behalve de allerlaatste. Daar zat 40.000 km tussen. Met de wielen in een neutrale positie stond het stuur scheef. Dit kan wellicht opgelost met een nieuwe uitlijning, maar heb hier ook gelezen dat het wel vaker voorkomt bij bepaalde Kia modellen. Klopt dat? Auto trok vrij sterk naar rechts (gerelateerd aan bovenstaande?) Versnellingspook trilde merkbaar bij in 3e versnelling zetten. Dit heb ik niet eerder ervaren bij andere auto's die ik heb gereden. Ging ook af en toe door een soort resonantie heen als we tussen de 50-60 km/u reden. Kofferruimte is wel meer dan groot genoeg. Kinderwagen + bak + logeerbedje paste prima met wat kofferbaktetris, en er bleef ruimte over voor een boodschappentas of 2. Qua aandachtspunten die je noemde: Geen rammel uit de kofferbak Geen storende bandenruis Schakelen was niet echt hakerig Edited December 1, 2023 by RoyB90 Aanvulling Quote
marijn.hak Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Ik heb zelf 3 Kia's gehad en bij alle drie was de uitlijning op orde. 40.000 km tussen de beurten vind ik lang. Vooral met die 1.0 motoren is regelmatig olie verversen e.d. belangrijk (vertellen de fabrikanten)Dat in combinatie met scheef trekken bij remmen, trilling bij inleggen derde versnelling en resonantie tussen 50-60 zijn voor mij signalen om verder te kijken. De auto heeft blijkbaar wat meegemaakt de laatste 40.000km. Ik ben echter altijd aan de voorzichtige kant, maar als iemand een auto wil verkopen moet ie technisch al in orde zijn bij de proefrit. Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk Quote
RoyB90 Posted December 1, 2023 Author Posted December 1, 2023 Zo staan wij er ook in. Wij kijken verder. De algemene indruk van de Ceed als auto was wel positief. Prima gezinsauto. Dit exemplaar not so much. 1 Quote
RoyB90 Posted December 6, 2023 Author Posted December 6, 2023 Wij hebben deze ochtend een Kia Ceed Sportswagon 1.0 gekocht uit 2019, 54k op de teller en met Kia Certified Used verklaring :). Daar moeten we toch weer een hele tijd rijplezier aan hebben :). We konden eigenlijk niks aanmerken op de auto op wat lichte steenslag op de motorkap na. 1 Quote
marijn.hak Posted December 6, 2023 Posted December 6, 2023 Wij hebben deze ochtend een Kia Ceed Sportswagon 1.0 gekocht uit 2019, 54k op de teller en met Kia Certified Used verklaring . Daar moeten we toch weer een hele tijd rijplezier aan hebben . We konden eigenlijk niks aanmerken op de auto op wat lichte steenslag op de motorkap na. Mooie auto! Gefeliciteerd met de aankoop Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk Quote
Recommended Posts