Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, 

Mijn eerste post hier, we hebben recent een picanto uit 2006 gekocht, een mooie blauwe met de blauwe bekleding. Luxe uitgerust met stoelverwarming, airco, een alarm (en die doet het iets te goed ;) )

Wat er niet opzit is de 3e gordel op de achterbank. Het is een import uit duitsland. Wij gingen juist voor een picanto omdat die altijd 3 gordels achterin hadden (dachten we) maar deze was zo mooi toen we een proefrit gingen maken dat we hem niet hebben laten schieten om die 3e gordel.

Op kenteken hebben we ook maar 4 zitplaatsen. 

Nu kan ik me zomaar voorstellen dat een ombouw naar 3e gordel vrij eenvoudig is, wellicht zelf een kwestie van de rugleuning van een 3gordel type op de kop tikken en vervangen. Kan iemand van jullie hier iets over zeggen? Als het zo simpel is, dan ga ik gewoon opzoek naar een rugleuning in de goede kleur en de 3e gordelklikker.  Bouw ik het achterbankje om, monteer de gordelklikker en klaar!

Ik begrijp dat op kenteken het dan nog niet klopt, en dat ik dit via de rdw moet regelen, daar ga ik daarna mee aan de slag.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er echt structureel iets anders is, in dat geval hoor ik het ook graag, dan zet ik het hele plan uit mijn hoofd. Bedankt alvast!!!

Posted

Ik zou eerst bij de RDW navragen of dit kan/mag. Want als dat niet zo is, je doet het toch en er gebeurt iets, dan kan dit voor je verzekering al reden genoeg zijn om niet uit te keren...

Posted

Hallo, dat het mag, dat weet ik zeker. Mits de gordelpunten van de 2 gordel en 3 gordeltype identiek zijn. Bij de meeste auto's is dit zo (het is immers duurder om meerdere uitvoeringen te designen). Ik heb al gezien dat de gordelreceiver van de 3gordelversie op 1 montagepunt zit. Dan zitten er zegmaar 2 van die receivers op 1 stalen beugel die met 1 bout naar de carosserie gaat. Dat weet ik al zeker. Het enige wat ik nog niet zeker weet hoe de constructie van de achterbank eruitziet bij het 3 gordeltype. Ik verwacht eigenlijk dat het een kwestie is van rugleuning vervangen en klaar. 

Daarna vergt het wel een bezoekje aan de RDW meen ik (en bijbehorende kosten voor de administratieve wijziging), dat moet ik eens precies uitzoeken. Maar de wijziging is puur administratief als bovenstaande waar is. En ze moeten dan checken of alles is zoals origineel bij een 3 gordeltype. 

Ik heb voor campers hetzelfde euvel gehad, daar is het iets lastiger. dan moet je in veel gevallen een speciaal goedgekeurde gordelbok in laten bouwen door een bedrijf met de juiste papieren. tenzij je camper oud genoeg is (van voor de gordelplicht achterin) dan mag je zelf iets maken, en geldt alleen dat het deugdelijk bevestigd moet zijn bij de apk keuring. Maar als je bijvoorbeeld een transporter hebt, die heb je in de uitvoering waar de gordelpunten al wel in zitten (maar niet op kenteken staan) als je hem dan een bank geeft en een gordel, dan krijg je bij de rdw zonder problemen die extra zitplaatsen op kenteken (omdat de interfaces voor de gordels af-fabriek al in orde waren) en precies dat verwacht ik dus ook bij de picanto. Mits mijn hypothese waar is natuurlijk ;)

• Like 1